Avatar billede tylkum Nybegynder
16. februar 2001 - 17:05 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Export af records

Jeg har en base, der indeholder nogle forskellige adresseoplysninger.
Disse oplysninger vil jeg gerne have ud, og over i en kommasepereret fil. Det er sådan set ikke så svært... Det svære består i, at jeg har et view hvor nogle af oplysningerne er, som er stillet op sådan som jeg gerne vil have dem. Og så har jeg et view hvor alle oplysningerne er i. Men i dette view står de som \"fold ud\". Det betyder, at adresse og kontaktperson ender i samme felt i min export.Det giver et helvedes flytten rundt i excel, og når der er 40000 poster tager det jo en krig!
Avatar billede havmand Nybegynder
16. februar 2001 - 23:27 #1
Hvad mener du med at oplysnigerne står i et view som fold ud. er oplysningerne kategoriseret
Avatar billede wise Seniormester
17. februar 2001 - 11:27 #2
Hejsa

Du kan evt lave det med en agent, det har jeg haft bedre succcess med, end med view-->export

Denne agent sættes til at køre på \"alle dokumenter i view\'et

Det her er en lidt speciel agent der skal eksportere alle navne, firmanavne og faxnumrer (enten firmaets eller personligt). Men hvis du bruger et par minutter på at læse den igennem, skulle du kunne tilrette felterne til det du gerne vil have i din liste

(Type=lotusscript)

Sub Initialize
\'indledende definitioner
    Dim UIDoc As NotesUIDocument
    Dim s As New NotesSession
    Dim db As NotesDatabase
    Dim view As notesview
    Dim doc As NotesDocument
    Dim rtitem As Variant
    Dim uiws As New NotesUIWorkspace
    Dim plainText As String
    Dim fileNum As Integer
    Dim collection As notesdocumentcollection

    Set db = s.CurrentDatabase

\'filnavn defineres
    fileNum = Freefile
    fileName=\"t:\\fax-liste.txt\"

    Open fileName For Output As fileNum

    \'Skriver den øverste linie = overskrifter til brevfletning
    Print #fileNum, \"\"\"FirmaNavn\"\"\" & \",\" & \"\"\"Personnavn\"\"\" & \",\" & \"\"\"Faxnummer\"\"\"

    \'tager de valgte dokumenter i viewet
    Set collection  = db.UnprocessedDocuments

    If collection.count=0 Then
        Msgbox \"Antal valgte dokumenter: \" + Cstr(collection.count) + \" - Du skal vælge mindst 1 dokument !\"
        Exit Sub
    End If

    For i = 1 To collection.Count
        Set doc = collection.GetNthDocument(i)
\'find faxnummer
        TmpCompanyFax = doc.CompanyFax(0)
        TmpDirectFax = doc.DirectFax(0)

        If TmpDirectFax <> \"\" Then
            ThisNumber = TmpDirectFax

        Else
            ThisNumber = TmpCompanyFax
        End If
\'udskriv den enkelte record
        Print #fileNum, ThisNumber & \";0000;\" & doc.LastName(0) & \";\" & doc.FirstName(0)  & \";;;\" & doc.PostFirmanavn(0)  & \";;;;\"

    Next

    Close #fileNum

End Sub
Avatar billede tylkum Nybegynder
19. februar 2001 - 08:33 #3
Hej Wise!

Jeg er sikker påat du har fat i det rigtige... Nu forholder det sig bare sådan, at det er en database, hvor jeg ikke må bruge agenter. Når jeg prøver at create en agent, får jeg en besked om, at det ikke kan lade sig gøre i denne base... jeg er henvist til at exportere. Jeg kan dog godt få lov at lave en nyt view. Jeg har bare det problem, at jeg ikke aner en skid om Lotus, og har derfor ikke den fjerneste anelse om hvad jeg foretager mig. Når jeg laver et nyt view, kan jeg godt få lov, at give kolonnerne nye navne, men jeg kan ikke rigtig få et felt knyttet til kolonnen. Hvordan laver man et liste-view, hvor den viser nogle bestemte felter?
Avatar billede havmand Nybegynder
19. februar 2001 - 20:15 #4
Hej

Den database som du skal eksportere fra, har du kun \"læse adgang/reader\" eller må du også skrive i databasen ?
Er det muligt at du kan oprette en action og vælge at det skal være lotus script den skal lavis i ?

Det er nemt at lave agenten hvis du må lave en smule lotus script.
Avatar billede tylkum Nybegynder
20. februar 2001 - 08:21 #5
Jeg må gerne skrive i basen, men jeg kan ikke lige se, at jeg kan vælge Lotus Script i Action. Jeg kan få lov at oprette nogle forud definerede actions. Så som \"Opret ny kunde\" osv...
Jeg kan som sagt også godt få lov, at lave et nyt view, men jeg kan ikke finde ud af at få felterne flyttet ind i mit nye view.
Hvis jeg blot kunne sætte felterne ind, kunne jeg få det eksporteret i et fornuftigt format, da jeg så ville bestemme hvilken rækkefølge de forskellige oplysninger skulle ligge.
26. februar 2001 - 10:17 #6
Hej,
Jeg ved ikke om det her kan hjælpe dig, men prøv at gå ind på:
http://www.lotus.com/support
og søg efter Technote #149789 (I søge feltet taster du kun 149789)
Så finder du en technote  der hedder:
\"How to Properly Export a Notes View to Microsoft Excel\"

Hjælper det dig ?
Hilsen Jeppe
Avatar billede tylkum Nybegynder
26. februar 2001 - 10:30 #7
Nej, det er ikke det, der er problemet.
Problemet er sorteringen!
Jeg har et view hvor nogle af oplysningerne er, og hvor de står de korrekte kolonner. Og så har jeg et fold-ud-view hvor alle oplysningerne står, men når det eksporteres til Excel står oplysninger som adresse og kontaktperson i samme kolonne. Jeg skal bruge en eksport, hvor de alle oplysninger står i seperarte kolonner.
Som sagt har jeg lov til at designe mit eget view, men da jeg ikke har det fjerneste begreb om Lotus, kan jeg ikke finde ud af at associere et felt med en kolonne. Hvordan gør man det?
Avatar billede havmand Nybegynder
06. marts 2001 - 18:41 #8
Hej
Det er egl. ret nemt at associere en kollonne med et felt.
Først skal du åbne databasen i Designeren. Så opretter du et nyt view, eller bruger et gammelt hvis du vil det. Du dobbeltklikker på det view du vil åbne. Når du har åbnet viewet er der en masse kolonner oppe i toppen af viewet. Hvis du klikker på en af kollonnerne bliver den grå.

Når kollonnen er markeret kan man normalt vælge hvordan den data der skal vises i kolonnen skal beregnes. Der er 3 muligheder: \"simpel action\", \"Field\" eller \"formula\".

Hvis du ved hvad det felt hedder som data du skal bruge hedder, så vælger du den radio button der hedder \"Field\" og vælger feltnavnet i listen nedenunder. Bemærk at afh. af hvilken version af notes du bruger er feltnavnet Case sensativt.

De 3 muligheder (field.. osv.)der er, findes neden under det vindue med kolonnerne i.

Hvis du vil tilføje en ekstra kolonne skal du blot højreklikke oppe på den \"bar\" som er grå. så kommer der en lille popupmenu hvor du kan vælge insert eller append New coloum.
/ Havmand