Avatar billede hobbez Nybegynder
03. oktober 1999 - 15:01 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kommer jeg i gang med MySQL / PHP3

Jeg er ved at tage de første spæde skridt ud i databaser med MySQL.

En gæstebog virker som en god indgangsvinkel, men jeg er i tvivl om hvordan jeg får oprettet en database/tabel med MySQL, og ikke mindst hvordan jeg får tingene til at virke på mit domaine hos Digiweb (der er NIX hjælp på deres site :o( )

Det drejer sig mere specifikt om et script som ligger på http://phpbuilder.px.sklar.com/code-pretty.html?code_id=50 som jeg har snuppet en kopi af.

Hvad skal der stå i linierne:

$server= "localhost";  //mysql server address
$dbname= "guestbooks";  // mysql database name
????

Mit domaine hedder http://www.rob.dk (og det har jeg selvfølgelig prøvet at skrive som parameter i den første af de nævnte linier - det funker ikke) men jeg har jo ikke selv MySQL-serveren liggende - den ligger jo som 'fælles' på www.digiweb (Ja, jeg HAR tilladelse til at køre MySQL (og PHP) ifgl. deres featuresider (og PHP-delen virker) :o/ )

Skal jeg initiere tabellen først? Og hvordan gør jeg så det? Det virker på en elle anden måde logisk, at jeg skal fortælle MySQL hvordan min tabel skal se ud, hvilke felter den indeholder, hvad der er tilladt af værdier osv.

Hvordan kommer jeg i gang? Hjæææææælp :o)

/Rob
Avatar billede cyberesben Nybegynder
03. oktober 1999 - 15:40 #1
hehe det er sgu nemmere bare at proppe det hele i en .csv fil hehe
Avatar billede hobbez Nybegynder
03. oktober 1999 - 15:46 #2
Jeg vil sgu lære at lave databaser :o)
Avatar billede hobbez Nybegynder
03. oktober 1999 - 19:43 #3
Tilføjelse: Det viser sig at Digiweb vist (det fremgår ikke tydeligt for den type abonnement jeg har) skal have en e-mail før de giver adgang til MySQL - så den har jeg sendt nu. Så kan det være mine problemer er løst :o)
/Rob
Avatar billede noja Nybegynder
13. oktober 1999 - 00:41 #4
Jeg garanterer ikke for at dette virker, da jeg selv kun har erfaring med at bruge MySQL på min egen maskine og ikke ved hvordan sådan noget normalt gøres i 'real life' på en webserver. Men her da lidt baggrundsinformation om MySQL - Jeg håber det hjælper en lille smule. :)

Hvis du vil lære at lave databaser kan jeg næsten kun anbefale dig selv at installere noget software lokalt og så starte med at lære hvordan det virker, fordi det kan sikkert godt være ret bøvlet at få den slags til at virke gennem et web-interface eller telnet.

Du skal bruge et operativsystem, en webserver og en databaseserver (surprise :)

Hvis du kun har Windows til rådighed har du lidt af et problem i den sammenhæng fordi Windows versionen af MySQL vist nok ikke er gratis.

Hvis du har adgang til et unix baseret system som f.eks Linux er du noget bedre stillet da både Apache (webserver) og MySQL gratis kan downloades.

Nu vil det måske være lidt voldsomt at installere Linux hvis du bare har lyst til at lære at installere en gæstebog, men hvis du har lyst til at sætte dig ind i de mere tekniske finesser omkring webdesign kan det være praktisk da du så har gode muligheder for at teste ting lokalt inden du prøver at sætte det op på en rigtig server.

Som du selv har været inde på så er en MySQL server en centraliseret tingest som kræver at din webhotelportier går ind og sætter nogle ting op. Du skal f.eks. have tilladelser til en database før du kan oprette og bruge den. Hvordan Digiweb rent praktisk ordner dette ved jeg ikke.

Når tilladelsen er oprettet skal du sandsynligvis selv oprette din database og dine tables før du kan få skriptet til at virke. Dette kræver at du har telnet adgang ellers er Digiweb nødt til også at gøre det for dig.

Her er et par hurtige trin til at oprette en database og en table. Bemærk at '#' angiver et shell-prompt og 'mysql>' et prompt fra mysql klienten - Det skal du altså ikke skrive.

For at starte en MySQL client fra telnet skal du taste noget i denne retning efter at du er logget ind:
#mysql -u <brugernavn> -p

MySQL vil nu bede dig om dit password.

Du kan så se om din database er oprettet ved at skrive:
mysql>show databases;

Hvis ikke må du selv gøre det med:
mysql>create database <databasenavn>;

Vær opmærksom på at du kun kan oprette databaser, hvortil du på forhånd har fået rettigheder.

Derefter skal du sandsynligvis oprette en table udfra de angivelser som står i script'et:
create table <tablename>(
id int not null auto_increment,
posted int not null,
name char(50) not null,
email char(40),
company char(40),
message text,
index (posted),
index (id)
)\g

Sådan en SQL query kan godt være på flere linier og den afsluttes normalt med semicolon ';', men det kan være at \g gør det samme. Ellers har forfatteren lavet en fejl i sin opremsning.

Så er det vistnok 'bare' et spørgsmål om at sætte de rigtige ting ind i script'et og uploade det normalt.

Jeg kan anbefale dig at se lidt nærmere på vejledningen til MySQL, den kan hentes på deres site, jeg kan ikke lige huske addressen men søg på 'MySQL' i AltaVista det plejer at give resultat.

Hvis du har uddybende spørgsmål er du velkommen til at maile.

Esben
esben_j@hotmail.com
Avatar billede cyberesben Nybegynder
13. oktober 1999 - 00:48 #5
hehe hedder du også Esben?
Avatar billede noja Nybegynder
13. oktober 1999 - 00:56 #6
Det ser sådan ud ;-)
Avatar billede hobbez Nybegynder
13. oktober 1999 - 14:39 #7
Takker noja

Jeg venter pt. (stadig) på at Digiweb skal give mig adgang til MySQL (eller i det mindte fortæller mig OM det er aktiveret på mit websted, og om hvordan jeg får adgang til administratordelen (database- og tabeloprettelser) får jeg kan komme videre.

Som det fremgår af min forrige kommentar, så har jeg skrevet til dem den 03.10.1999. Jeg har rykket dem et par gange, men de er ramt af sygdom (der er åbenbart kun én person der kan den slags hos Digiweb - foruroligende.

/Rob
Avatar billede hobbez Nybegynder
13. oktober 1999 - 14:41 #8
Hehe, har netop modtget mail fra Digiweb der bekræfter at min oprettelse nu er på plads, og informationer om min administratoradgang.

Jeg kigger på dine råd, noja, i aften :o)

/Rob
Avatar billede noja Nybegynder
13. oktober 1999 - 21:52 #9
Held og lykke.

Jeg kørte den på hukommelsen i går så jeg glemte lige en enkelt minimal detalje.

Efter at du har oprettet din database skal du lige angive at det er den du har tænkt dig at bruge. Det gøres ganske enkelt med:
mysql>use <databasenavn>;

Et par andre nyttige kommandoer er:

mysql>describe <tablenavn>;
Den fortæller hvordan den pågældende table ser ud.

mysql>show tables;
Viser hvilke tables der findes i den valgte database.

Manualen kan du bl.a finde på:
http://sunsite.auc.dk/mysql/doc.html
Avatar billede hobbez Nybegynder
14. oktober 1999 - 13:20 #10
Det viser sig at alting kører nu.

Det VAR Digiweb, der først skulle give mig adgang til MySQL, og det fik jeg så i går.

Med adgangen til MySQL fik jeg en administratoradgang, og så begyndte det at blive 'nemt': Der er en grafisk grænseflade til administratordelen, så oprettelse, sletninger og ændringer kan ske uden at jeg skal kunne alle mulige kryptiske SQL-kommandoer :o)

Så version 0.8 af gæstebogen kører, og min forståelse af MySQL var så ikke helt skæv alligevel :o)

Noja: Jeg har det lidt dårligt med at afvise dit svar. Ganske vist har jeg ikke brugt det, men du har alligevel brugt tid, så lidt point skal du da have; jeg har oprettet et dummyspørgsmål med halvdelen af pointene. Svar, og pointene er dine :o) http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=5549

(Jeg havde manualen du henviser til, og jeg GIDER ikke installere MySQL lokalt - jeg havde set at det var dyrt (i forhold til at gøre det på serveren, hvor det jo er gratis) at kører MySQL under Windows.)
Avatar billede noja Nybegynder
14. oktober 1999 - 21:45 #11
> Noja: Jeg har det lidt dårligt med at afvise dit svar.

Helt i orden, tak for trøstpræmien :)
Avatar billede hobbez Nybegynder
22. oktober 1999 - 23:41 #12
Da problemet jo er løst bør jeg vel lukke spørgsmålet? :o)
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2001 - 22:49 #13
Hej Hobbez, jeg ved godt at det er over 1 1/2 år siden der har været aktivitet i dette spørgsmål... men... hvordan skal man kontakte DigiWeb, de gider ikke svare på noget af det man sender til dem...

Havde du tilfældigvis en mailadresse??

Hilsen

Christian - en ulykkelig digikunde