Avatar billede Laitings Nybegynder
28. maj 2004 - 19:06 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

hvilken database skal jeg vælge??

Jeg er ved at lave en hjemmeside i ASP hvor jeg bruger en Access database.

Jeg forestiller mig en hjemmeside med i omegnen af 1000 bruger når den en gang er blevet færdig. Så vidt jeg kan forstå kan Access slet ikke køre særligt mange brugere af gangen.

Hvilken database skal jeg så bruge??

Hvilken én er den bedste??

Og skal der meget omskrivning til i SQL'en til??

Hvor er det bedste sted at starte hvis man skal lære at programmere en ny database end Access??

Håber der er nogen der har forstand på det!?

-Hyg

-Mescalito
Avatar billede ferdinand.k Mester
28. maj 2004 - 19:09 #1
Det første du lige skal holde for øje er hvilken database dit webhotel understøtter...
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2004 - 19:11 #2
Vi tager det lige fra en ende af:

- Hvilken database skal jeg så bruge?? :
Til webapplikationer bruges oftest MS SQL Server, MySQL eller PostgreSQL, det kommer sådan set derfra an på hvad din webhost udbyder. Hoster du selv databasen (på egen maskine / server) er MySQL og PostgreSQL gratis at downloade / benytte sig af.

- Hvilken én er den bedste?? :
Det er et religionsspørgsmål, til ASP(.net) bruger man oftest MS SQL Server, men om det er fordi er det bedste par, eller fordi de kommer fra samme producent (Microsoft) er svært at svare på. Det er noget af et religionsspørgssmål, så her svarer jeg blankt.

- Og skal der meget omskrivning til i SQL'en til??  :
Ikke nødvendigvis, nej... men der kan med fordel opnåes en del ved at optimere sine SQL-kald, når man skifter til en anden DB-server.

- Hvor er det bedste sted at starte hvis man skal lære at programmere en ny database end Access??

Google er din ven, men kan du finde ud af SQL syntaksen kan du højest sandsynligt supplere din viden med databasens dokumentation (som oftest forefindes online).
Avatar billede Laitings Nybegynder
28. maj 2004 - 19:12 #3
Jeg har lige tjekket og de understøtter MySQL(er det ikke kun til PHP?) og MSSQL. Er der  nogen af dem der duer tiil noget og hvor skal jeg starte med at lære det?
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2004 - 19:12 #4
og glemte så det sidste punkt (typisk mig, hehe)...

- Håber der er nogen der har forstand på det!?
Det NÆGTER jeg at udtale mig om... hehehe :-) Jeg tror det er rimeligt sikkert at der er de første 20 personer herinde på eksperten.dk som kan finde ud af SQL samt opsætning af databaser.

/Anders
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2004 - 19:14 #5
Nej, MySQL er ikke kun til PHP, men bruges oftest sammen med det. MS SQL er nok de mest indlysende valg til data-siden af udviklingsforløbet på en ASP-side, det er (mere eller mindre) normen i dag.
Avatar billede Laitings Nybegynder
28. maj 2004 - 19:14 #6
Takker skal du ha' Anders! Som jeg kan forstå hvis jeg laver det i MSSQL er jeg ikke gået helt galt i byen?

Svar, så er der points!

-M
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2004 - 19:16 #7
Jamen, her er så mit svar :-)

Du har ret i hvis du udvikler i MS SQL, så går du ikke helt galt i byen!

Held og lykke med projektet, og takker for point. :-)
Avatar billede terry Ekspert
28. maj 2004 - 19:45 #8
Just thought I'd place a comment here.

You say 1000 users! Well, at the moment there are only 261 users logged on to eksperten. And from these 261 users there are maybe only a small percentage of these which are actually querying the database.
Ony when you read or write to the database is a connection made, and as soon as the read/write is finished the connection gets closed. So at one instance in time only a few connections will be open. So having 1000 users DOES NOT mean 1000 connections, I would be very surprised if you have over 30 or 40 connections at one time as long as you program your database correctly, very like fewer.

Access has a theoretical maximum of 255 users (connections) but if we say that 30-40 is more realistic then Access could manage your usage.

You also need to concider the ammount of data the dB needs to hold, Access has a maximum of 2 Gb which is actually quite a lot.

In the end though, if you are prepared to pay then MSSQL is a good bet.