Avatar billede c-pr4xx Nybegynder
25. maj 2004 - 23:02 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Opsætning af WAP Server

Heysa

Jeg kunne godt tænke mig min egen WAP server, med ringetoner og billeder..

Men ved ikke hvad jeg ska bruge eller lave eller noget..

Nogen der kan hjælpe ?..
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2004 - 01:50 #1
Selve serveren er bare en ganske almindelig webserver, som f.eks. Apache.

Billederne er bare ganske almindelige .gif eller .jpg filer (eller wbmp-billeder, hvis det skal virke på ældre telefoner). De skal naturligvis være i en passende størrelse.

De moderne polyfoniske ringetone er ganske simpelt midi-filer, som du også kan spille på din computer. (Nogle telefoner er måske lidt mere sarte med om de vil spille en midifil end din computer.)

WAP-siderne er enten skrevet i WML http://www.w3schools.com/wap/ eller i en type XHTML http://developer.openwave.com/dvl/support/documentation/guides_and_references/xhtml-mp_style_guide/chapter1.htm#pgfId-998393

Ældre telefoner kan kun forstå WML og ikke XHTML.
Avatar billede medions Nybegynder
26. maj 2004 - 08:11 #2
Det er uhyr nemt :)

Du installere blot en Apache server på din computer, herefter går du ind i c:\Apache\conf\httpd.conf og tilføjer flg. linjer:

    AddType application/x-tar .tgz
    AddType image/x-icon .ico
    Addtype text/vnd.wap.wml .wml
    Addtype text/vnd.wap.wmlscript .wmls
    Addtype application/vnd.wap.wmlc .wmlc
    Addtype application/vnd.wap.wmlscriptc .wmlsc
    Addtype image/vnd.wap.wbmp .wbmp

så skulle det gerne funke ;o)

//>Rune
Avatar billede c-pr4xx Nybegynder
26. maj 2004 - 12:57 #3
Så jeg ska installere Apache - tilføje de linier, også lave en "hjemmeside"..

Hvad nu hvis jeg har et webhotel hos Wannafind med Linux server (PHP) ??..
Avatar billede medions Nybegynder
26. maj 2004 - 13:00 #4
Så er det dem der skal sætte PHP op!

-hvis du skifter webhotel over til DanSite så kan du få WAP på dit webhotel!

Se mere på www.dansite.dk

//>Rune
Avatar billede c-pr4xx Nybegynder
26. maj 2004 - 13:19 #5
Så jeg ska kontakte mit domæn-site (Wannafind.dk) og sige at de ska sætte min webhotel op til at jeg kan bruge WAP ?..
Avatar billede c-pr4xx Nybegynder
26. maj 2004 - 13:20 #6
Jeg kan se at mit webhotel understøder WAP/WML  - hvad gør jeg så ?
Avatar billede medions Nybegynder
26. maj 2004 - 13:20 #7
Jamen så begynder du bare at uploade dine WAP filer...

//>Rune
Avatar billede c-pr4xx Nybegynder
26. maj 2004 - 13:22 #8
Jeg er ikke lige helt med..

jeg ska kun lave en WAP fil og oploade, så kan jeg hente billeder og ringetoner fra min mobil ?..

forklar lige hvordan jeg laver sådan en WAP fil
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2004 - 16:57 #9
Som sagt er det dokumenter, som enten er skrevet i WML (For gamle telefoner) eller XHTML for nye telefoner. Der står en hel masse om, hvordan man laver sådan nogen på de sider, jeg linkede til tidligere.

Hvis det bare er fordi du selv vil hente et billede en gang i mellem behøver du dog ikke gøre noget særligt ud af det. Bare kopier billedet (eller ringetonen) op på serveren, og skriv adressen på telefonen.

Her er for eksempel en ringetone: http://sandbox.adsl.dk/withoutme.mid

Det er bare en midi-fil, jeg har fundet på nettet. Derefter lagde jeg den på min server og gjorde intet andet ved den. Jeg indtastede adressen i min WAP-browser på telefonen, og den hentede ringetonen.
Avatar billede c-pr4xx Nybegynder
26. maj 2004 - 17:49 #10
For det er kun for at kunne hente billeder ned til min mobil engang i mellem..

Men hvad størrelse ska de være de billeder?..

Så XHTML kan bruges til at lave en side til nye mobiler ?..
- ska jeg huske :)
Avatar billede Slettet bruger
26. maj 2004 - 18:04 #11
Hvilken størrelse, der er bedst, kommer helt an på hvilken telefon, du har.

Til Nokia 3510i er det smart med 96*65 (frit fra hukommelsen)
Til Sony-Ericsson T230 er 101*80 smart

Kort sagt: Find ud af hvor stort displayet er målt i pixels, og lav billedet til det. (Telefonen kan nok finde ud af at skalere, men større billeder fylder mere i telefonens ganske begrænsede hukommelse.)

Hvis du vil vide, om din telefon understøtter XHTML, så kan du prøve http://sandbox.adsl.dk/wap/

Bemærk dog at den side er skrevet som XHTML 1.1 og ikke XHTML MP eller XHTML Basic som egentlig er de to XHTML-udgaver, min T230 understøtter. Den virker alligevel. (Og den eneste forskel er i DOCTYPE-linien.)

Hvis du ikke kan finde noget spændende på den side, er det ikke dig, det er galt med. Der er ikke noget spændende på den. Det er bare en test.
Avatar billede c-pr4xx Nybegynder
26. maj 2004 - 18:09 #12
okay mange tak :)..

Nu er jeg ikke den store script-nørd..
så tror ikke jeg ville kunne skrive en side *gg*
Avatar billede kappel Nybegynder
05. september 2004 - 00:46 #13
-> sandbox
jeg har lige læst denne tråd og har prøvet at lave en side magen til din http://sandbox.adsl.dk/wap/

Den er her: http://super6.kappels.net/wap/

filen er:
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?><!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
    "http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml" xml:lang="en" >
  <head>
    <title>Sandbox</title>
  </head>
  <body>
    <p>Welcome to the my personal playground.</p>
    <p>This page should be served as application/xhtml+xml
  </body>
</html>

og jeg har gemt den som wap.xhtml men siden kan ikke findes, hvad gør jeg galt?
Avatar billede Slettet bruger
06. september 2004 - 00:59 #14
Jeg kan egentlig godt forstå det, for siden var faktisk ikke gyldig (Den er rettet nu.) Der manglede en slut på det sidste afsnit.

Derudover bliver filen nu serveret af min server som MIME-type application/xhtml+xml i stedet for som text/html og dette kan måske også forvirre en browser. (Da denne debat foregik blev den levereret som text/html.)

Når en fil på denne måde bliver leveret som en ægte XML-fil, har browsere ret til at brække sig højlydt over den type småfejl.