Avatar billede maiden Nybegynder
25. maj 2004 - 16:11 Der er 16 kommentarer

Hvordan laver jeg et popup vindue?

Hej
Jeg kan ikke programere i hmtl men laver mine hjemmsider i frontpage.
Jeg skal bruge et popup til et hyperlink uden at skulle gå i lag med html-kode.
Er der ikke en måde at gøre det på i menu-listen. Kan ikke finde noget under hjælp.

Maiden.
Avatar billede a330 Nybegynder
25. maj 2004 - 17:18 #1
mener du når der bliver trykket på et link så åbnes der et nyt vindue med pågældende url..?
Avatar billede knudgert Nybegynder
25. maj 2004 - 17:52 #2
Du kan ikke lave det i FP, du er nødt til at skrive koden ind i htmlvisning eller bedre åbne siden i notepad, kopiere ind og så gemme siden.
http://www.echoecho.com/dk/toolpopupgenerator.htm kan lave koden for dig.
Avatar billede maiden Nybegynder
25. maj 2004 - 19:15 #3
Linket er sgu i orden, men hvordan gør jeg i forhold til at der skal stå tekst i popup og hvordan lægger jeg html-teksten ind på siden og knytter hyperlink til???

(jeg er total grøn i forhold til at arbejde med html, har altid bare brugt FP.)
Avatar billede maiden Nybegynder
25. maj 2004 - 19:22 #4
Jeg har fået det til at virke med popup, men hvordan gør jeg det til et lille vindue.
Det kommer op og fylder hele siden og det nytter ikke at ændre på width eller height.
Avatar billede maiden Nybegynder
25. maj 2004 - 19:55 #5
Har fundet ud af lidt mht html.
jeg laver jo en ny side hvor jeg har lagt koden fra linket ind, men når jeg laver hyberlink dertil, fylder koden hele siden i stedet for et lille popup.
skal koden lægges ind i programkoden på den side hvor button ligger? i så fald hvordan gør jeg det? og hvordan knytter jeg så button til koden så den virker som hyberlink.
Avatar billede knudgert Nybegynder
26. maj 2004 - 00:08 #6
Kom med et link til siden, så viser jeg, hvor det skal sættes ind og hvordan.
Avatar billede maiden Nybegynder
26. maj 2004 - 07:17 #7
Jeg har fundet ud af hvordan jeg knytter linket til button og det er et lille vindue, men nu er problemet at koden refererer til yahoo hjemmeside som popper op når man klikker og det skal jeg ændre. Jeg kan bare ikke ændre det til andet end en anden hjemmeside. Det skal bare være en hvid side hvor der står nogle oplysninger på, ikke et link til en anden hjemmeside. Skal jeg uploade hele hjemmesiden og derefter kopiere url til den side som skal poppe op og ligge den ind i koden eller kan det gøres inden jeg uploader det hele. Jeg har nemlig ikke uploadet siden endnu!!!
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. maj 2004 - 07:26 #8
Mellem <head></head> indsættes dette (ikke fra ovennævnte generator):

<!-- Function Conditions start
function Conditions(){
    var name = "Betingelser"+new Date().getTime();
    var Conditions=window.open("/navnpådokument.htm",name,"toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=no,height=400,width=600");
    Conditions.focus();
}
// Function Conditions slut -->

Mellem <body></body> indsættes linket:

<a href="java script:Conditions();">Link</a>

Hele siden kan se således ud:

<html>

<head>
<title>Velkommen til min hjemmeside</title>
<!-- Function Conditions start
function Conditions(){
    var name = "Betingelser"+new Date().getTime();
    var Conditions=window.open("/navnpådokument.htm",name,"toolbar=no,location=no,directories=no,status=no,menubar=no,scrollbars=yes,resizable=no,height=400,width=600");
    Conditions.focus();
}
// Function Conditions slut -->
</head>

<body>

<a href="java script:Conditions();" onFocus="this.blur();" class="copyright">

</body>

</html>

Så mangler du bare det nye vindue, som skal åbne op, og det er et ganske almindeligt html-dokument (navnpådokument.htm):

<html>

<head>
<title>Popup-vindue</title>
</head>

<body>

Indhold i popup-vindue skrives her

</body>

</html>
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. maj 2004 - 07:28 #9
Lægger et svar
Avatar billede knudgert Nybegynder
26. maj 2004 - 17:51 #10
>steen_hansen
Det var dog en hulens bunke kode, det kan gøres meget enklere og vil være svær at bruge, hvis man ønsker flere popups.

>maiden
Kan du ikke bare uploade den side, hvor du ønsker popuplink?

Ellers en meget enkel kode til det:

<a href="popup.htm" target="popup" onclick=
"window.open('','popup','width=866,height=600,left=100,top=200')">Linktekst</a>
Skal stå på en linje.
Skal så blot sættes ind det ønskede sted.
Avatar billede steen_hansen Forsker
26. maj 2004 - 18:36 #11
knudgert, man kan netop lægge så mange ind som man lyster, uden at skulle opdatere siden mellem hver popup :o)
Avatar billede knudgert Nybegynder
26. maj 2004 - 23:31 #12
Så vidt jeg kan se, så skal der da et nyt script i <head> for hver side, hvor vil du ellers angive, hvilken side, der skal åbnes.
Avatar billede steen_hansen Forsker
27. maj 2004 - 07:20 #13
Jeps, men det er bare at copy/paste. Til gengæld kan du benytte så mange du vil. Det vil ikke give problemer, og brugeren skal ikke opdatere siden, hvis der er åbnet én side. Man kan åbne så mange som det skal være. Den er netop utrolig nem og sikker at bruge, hvis man skal bruge flere pop-ups.
Avatar billede maiden Nybegynder
28. maj 2004 - 06:51 #14
Hej
Det er bare dejligt med alt den hjælp. Jeg har desværre ikke lige tid til at undersøge og afprøve de muligheder I alle giver mig, før i weekenden, men jeg lover at melde tilbage til jer alle når jeg har prøvet. kanon!!!!!
Avatar billede maiden Nybegynder
14. juni 2004 - 14:30 #15
Hej!!!
Så er jeg endelig kommet igang igen!!!
Det er ikke sådan hvis man har mange jern i ilden.
Har prøvet mig frem og har med succes fået det til at virke så I skal have mange tak for hjælpen.
Det har bare været kanon med al den hjælp.
Jeg har valgt at anvende den løsning Knudbert har givet mig, da den er hurtigst og er mindst arbejdskrævende. Jeg er dog også vild med din Steen_Hansen da den giver muligheder.
Jeg giver jer begge point som tak for hjælpen, det er fanme dejligt med så hjælpsomme personer.

Kanon tak til jer som har hjulpet.
I er sgu ++++++++

resulktatet kan ses på www.hvorslevmusikogkultur.dk
efter d. 18/6-2004 (under regler for konkurrence!!!)

Dan
Avatar billede steen_hansen Forsker
14. juni 2004 - 20:07 #16
Rart at se begejstring :o)