Avatar billede madox Nybegynder
24. maj 2004 - 21:00 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

handshaking. Hvad er det

Hvad vil det sige at en RS232 forbindelse benytter handshaking
Avatar billede steen_hansen Forsker
24. maj 2004 - 21:05 #1
De gamle analoge modems til den analoge telefonlinie benytter det. De går ind og handshaker, dvs. de tjekker hvilken hastighed, der køres på. Ved ikke, om det er forståeligt, men der bliver kigget på hastigheden. Der skal køres på samme hastighed, så "man kan snakke sammen".
Avatar billede madox Nybegynder
24. maj 2004 - 21:09 #2
ok. vil det sige at handshaking betyder at pcen "spørger" den eksterne hardwareenhed om baud, databits o.lign før der evt forsøges at sendes data ?
Avatar billede kbu Nybegynder
24. maj 2004 - 21:16 #3
Avatar billede djernaes Nybegynder
24. maj 2004 - 21:17 #4
Handshake er op til flere ting, blandt andet benytter modems sig af en indledende handshake inden der overføres data, så de ved at de snakker samme "sprog".

Ud over det er der ofte snak om software eller hardware handshake sammen med RS232.

Når man udveksler data kan man komme ud for at senderen kan sende data hurtigere end modtageren kan bearbejde dem. For at undgå det bliver man nød til at lade modtageren sige STOP til senderen. Når så modtageren ikke har "nok" at lave kan den så sige START igen.

Du vil som oftest se to typer af handshake i RS232 (Software og Hardware).

Software:

I software handshake er stop og start signalet to kontrol tegn (octets) som puttes ind i datastrømmen. Det betyder blandt andet at hvis en modtager og sender en større mængde data, så kan senderen (som jo dermed også er en modtager) ikke vide at han skal stoppe inden han er kommet ned i strømmen til stop tegnet. I mellemtiden har han sendt data som kunne være blevet mistet da modtageren ikke kunne læse dem.

Hardware:

Hardware handshake er to hardware signaler (to ledninger) som bruges til at sige start/stop med. Fordelen med dem er at de ikke er inde i datastrømmen og at det er meget hurtigere at fortælle den anden side at der ikke skal sendes flere data.

Martin
Avatar billede steen_hansen Forsker
24. maj 2004 - 21:49 #5
Ja, der undersøges, om transmission af data er mulig, og det er den, hvis modtageren kan modtage data lige så hurtigt, som der afsendes. Hvis ikke der kan det, sættes overførselshastigheden ned.

Jeg kan se djernaes har været godt rundt om emnet. Håber du har fået svar :o)

Lægger svar
Avatar billede djernaes Nybegynder
24. maj 2004 - 21:52 #6
Husk er modem handshake er mellem to modems og har intet med RS232 at gøre. RS232 handhake er mellem to RS232 enheder (f.eks. modem og pc) og har intet med modem handshake at gøre. TCP benytter en three-way handshake når den opretter en TCP forbindelse, og det har naturligvis ikke noget med modem eller RS232 at gøre ;-)

Martin
Avatar billede steen_hansen Forsker
27. maj 2004 - 22:31 #7
Kunne du bruge det, madox?
Avatar billede madox Nybegynder
08. juni 2004 - 10:36 #8
sry, je tak for hjælpen