Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
22. maj 2004 - 17:29 Der er 7 kommentarer

Små SHELL opgaver (BASH)

1#HVordan skriver man et script der viser alle filer/mapper i et bibliotek anvivet med parameter $1??

2#Hvordan skriver man et der viser om en bruger er oprettet og hvis brugeren er det skal der udskrives en advarsel??

3#hvordan skriver man script der kun kopiere fil1 til fil hvis fil 2 ikke eksistere i forvejen
eksitere fil2 2 i forvejen skal der udskrives en warning

4#opbyg et shell script der fjerner alle tomme filer i et bibliotek f.eks (/home)

5#et script der kopirer alle filer fra et udvalgt bibliotek til en diskkette der er problemet med noget at det skal mountes?? :-)

6#og et script der kopiere fra disketten og til en mappe hvis mappen ikke findes i forvejen skal den oprettes

håber der en venlig sjæl der vil hjælpe mig og lære at forstår Shell programmering.
Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
22. maj 2004 - 17:29 #1
så jeg kan lære at forstå logikken i det :-)
Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
22. maj 2004 - 17:31 #2
jeg laver mit sheel i vi editoren
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2004 - 19:41 #3
lyder mere som om at vi skal lave dine lektier.

Læs ABS så burde du nok kunne lave dem alle sammen selv http://www.tldp.org/LDP/abs/html/ ellers post det kode du selv har fået skrevet og som ikke virker, så skal vi nok hjælpe
Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
24. maj 2004 - 15:22 #4
herre cool side tak.

måske lidt meget forsådan små opgaver:-)
Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
24. maj 2004 - 18:56 #5
SYMLINKDEV=/dev/diskonkey
MOUNTPOINT=/mnt/diskonkey
DEVLABEL=/sbin/devlabel
DEVLABELCONFIG=/etc/sysconfig/devlabel
IAM=$0

Er det ikke det man skal skrive hvis man vil mounte en USBKEY???
Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
24. maj 2004 - 18:56 #6
eller er jeg helt galt på den
Avatar billede lauritz1984 Nybegynder
24. maj 2004 - 21:12 #7
mount /dev/fd0
#definere filerne paa floppydrevet som "file"
for file in /mnt/floppy/
do
    if [ -r $file ]
    then
        cp -u -f $file $1 #-u soerger for at

nyere filer ikke bliver overskerevet
    fi
done
#afmontere floppy drever
umount /dev/fd0/

så her mounter jeg med floppy men hvordan klare man en usbnøgle