Avatar billede jma73 Nybegynder
21. maj 2004 - 15:05 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

formattering af disk

Hej,
Jeg har fat i en disk som jeg mener muligvis kan være formatteret forkert i sin tid:
En df giver dette
<klip>
...
/dev/hdb1            113G  38G  70G  35% /mnt/databackup
/dev/hda              113G  8.3G  99G  8% /mnt/backup
</klip>
Det er den som hedder 'backup', som ligger på /dev/hda og IKKE som jeg mener der burde stå: /dev/hda1
Jeg tror at der muligvis blev sprunget et trin over da den blev formatteret. Er det korrekt at have den liggende på /dev/hda uden noget nummmet?

Den har faktisk virket fint, men nu er der problemer og jeg får denne fejlmedd.:
<klip>
May 21 12:37:16 fog kernel: EXT3-fs error (device ide0(3,0)): ext3_readdir: directory #2 contains a hole at offset 0
May 21 12:37:52 fog kernel: end_request: I/O error, dev 03:00 (hda), sector 4184
</klip>

Der ligger nogle data som jeg gerne vil have kopieret inden jeg formatterer den på ny, men jeg kan ikke rigtig få lov at mounte den.
Har prøvet med lidt at hvert:
umount, mount, fdisk og fsck, uden at det hjalp.
Nå ok - jeg genstartede lige maskinen - det hjalp...

Mit spørgsmål lyder dog stadig:
Kan man have en partiotion som blot hedder /dev/hda uden noget nummmet (/dev/hda1) ?
Avatar billede lassebm Nybegynder
21. maj 2004 - 19:32 #1
hda angiver bare at det er en disk. hda1 angiver så en partition på disken.

du kan prøve at køre
#cfdisk -l
For at se dine drev mm.
Avatar billede poulwann Nybegynder
25. maj 2004 - 11:06 #2
Nej man kan ikke have en partition der hedder /dev/hda - da /dev/hdX betyder den fysiske harddisk, og /dev/hdaXn, hvor n betyder partitionerne på den disk. Hvis du laver om på dit systems partitioner så husk endeligt at redigere /etc/fstab hvis du vil have dem mountet som en fast del af dit system.

Jeg forstår godt du får fejl når du prøver at mounte hele disken som en partition, men jeg forstår ikke hvorfor du fik at /dev/hda skulle være mountet på /mnt/backup.
Avatar billede jma73 Nybegynder
09. juli 2004 - 11:46 #3
jeg lukker spørgsmålet.
zyphon - smid et svar så deler I points.