Avatar billede heine112 Nybegynder
17. maj 2004 - 23:51 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Print fra word via dos-prompt

Jeg har brug for at kunne word til udskrive en fil via en "dos-prompt".

Word kan startes på følgende måde fra en **dos-prompt**

"\Program Files\Microsoft Office\Office\winword.exe" test.doc

idet filen test.doc er den interessante fil. Jeg mangler en parameter, som får word til at

1) printe filen på standard printeren
2) word skal lukke ned automatisk.

Dvs: når jeg kører

"\Program Files\Microsoft Office\Office\winword.exe" test.doc +parametere

så skulle jeg få printet test.doc uden at man bemærker word (eller næsten ikke bemærke word...)

(I windows kan man højreklikke på en .doc fil og udskrive den - det er samme funktionalitet jeg er ude efter...)

//Heine112
Avatar billede holgergluesing Nybegynder
18. maj 2004 - 00:10 #1
DEN korte version lyder endog meget besnærende ... så jeg er med på en lytter.

Mens vi venter finder du det evt. interessant at skimme www.wordext.com - der kan parameterstyres til at lave nummeret.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2004 - 11:10 #2
Det ser ikke ud som om det er muligt med Word.

Her er en liste med alle parametre:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;210565

Men du kan starte med en makro ( /m ) som så printer dit dokument.
Avatar billede cybermike Nybegynder
18. maj 2004 - 12:15 #3
Du har en funktion hvor du kan hoejreklikke og sige 'print' paa et word dokument, det maa du kunne issue fra dos promptem oxo.
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2004 - 12:35 #4
cybermike >> Hvordan ?
Avatar billede heine112 Nybegynder
18. maj 2004 - 17:15 #5
>Cybermike
Det er det som er mit spørgsmål blot i en anden formulering...
//Heine112
Avatar billede heine112 Nybegynder
18. maj 2004 - 17:30 #6
>Phatlasse
Det skulle helst være en løsning uden makroer, men har du nogle makroer - det er ikke den type emner jeg arbejder med til daglig...

//Heine112
Avatar billede heine112 Nybegynder
18. maj 2004 - 17:34 #7
Yps, jeg prøvede

\program files\microsoft office\office\winword.exe" test.rtf /mFilePrintDefault

som printer fint ud. Men Word lukker ikke efter print, så problemet er ikke løst endnu.

Jeg har ikke lavet makroen - den er "indbygget".

//Heine112
Avatar billede heine112 Nybegynder
18. maj 2004 - 17:39 #8
/mFileClose lukker også filen ned (men lukker ikke word ned)
//Heine112
Avatar billede heine112 Nybegynder
18. maj 2004 - 17:46 #9
/mFileExit lukker word ned, men inden printningen er begyndt - så det er ikke godt.

//Heine112
Avatar billede heine112 Nybegynder
18. maj 2004 - 20:05 #10
Jeg er ikke helt tilfreds /mFilePrintDefault /mFileClose (og /mFileExit) - jeg vil hellere end gerne give de 200 point væk, og du har en god chance :-)
Avatar billede Slettet bruger
19. maj 2004 - 00:06 #11
Jeg kan desværre ikke lige se nogen anden løsning på det, end med makroer....
Avatar billede heine112 Nybegynder
20. maj 2004 - 18:45 #12
Hej phatlasse
Jeg vil give dig pointene - læg et svar ind.

//Heine112
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2004 - 00:04 #13
svar :o)