Avatar billede formanden Nybegynder
17. maj 2004 - 13:27 Der er 11 kommentarer

Active link skal forblive underlinet

Jeg har en menu, hvor jeg har brugt simpel css til at lave underline på linkene ved hover og active. Men jeg vil gerne have at det aktive link forbliver underlinet til man trykker på et anden link i menuen. I øjeblikket forsvinder det jo hvis jeg trykker på et link i den tilstødende frame.
Avatar billede asp-rallye Nybegynder
17. maj 2004 - 13:30 #1
Avatar billede roenving Novice
17. maj 2004 - 13:32 #2
Se http://www.eksperten.dk/spm/499263

Såvidt jeg ved ikke, så det virker i alle browsere, uden man bruger noget javascript, men så kan det f.eks. gøres sådan:

<style type="text/css">
.menu{background:#007;padding:10px;}
.menu a{color:#BECFE4;text-decoration: none; font-weight:normal;}
.menu a:link{}
.menu a:visited{
.menu a:hover{text-decoration: underline;}
.menu a:active{text-decoration: underline;}
</style>

<script language="javascript" type="text/javascript">
function activeLink(lnk){
  lnks = lnk.parentNode.getElementsByTagName("A");
  for(i=0;lnks.length>i;i++){
    lnks[i].style.textDecoration = (lnks[i]==lnk)?"underline":"";
  }
</script>

<div class="menu">
<a href="java script:void(0)" onclick="activeLink(this)">Link1</a>
<br><a href="java script:void(0)" onclick="activeLink(this)">Link2</a>
<br><a href="java script:void(0)" onclick="activeLink(this)">Link3</a>
<br><a href="java script:void(0)" onclick="activeLink(this)">Link4</a>
<br><a href="java script:void(0)" onclick="activeLink(this)">Link5</a>
<br><a href="java script:void(0)" onclick="activeLink(this)">Link6</a>
<br>
</div>
Avatar billede asp-rallye Nybegynder
17. maj 2004 - 13:33 #3
min den hjælper ikke!! sorry!!
Avatar billede jakobdo Ekspert
17. maj 2004 - 14:08 #4
Se også lidt mere info her: http://www.w3schools.com/css/css_pseudo_classes.asp
Der er også en tabel som viser hvilke browsere som understøtter hvilke link's-ting.
Avatar billede formanden Nybegynder
17. maj 2004 - 14:10 #5
Hvor skriver jeg hvor linket skal henvise til? og virker det i alle browsere?
Avatar billede roenving Novice
17. maj 2004 - 14:15 #6
target="denAndenFramesName"
Avatar billede formanden Nybegynder
17. maj 2004 - 19:42 #7
det er jeg med på, men normalt skriver man referencen i <a href="fil.html">. Hvor skal jeg angive det i scriptet?
Avatar billede roenving Novice
18. maj 2004 - 16:48 #8
Samme sted !-)

At der er tilføjet en eventhandler til a-tags, ændrer ikke den måde, de fungerer på ...
Avatar billede formanden Nybegynder
18. maj 2004 - 17:21 #9
Så det at du har skrevet "java script:void(0)" det skal jeg bare erstatte med mit link?
Avatar billede roenving Novice
18. maj 2004 - 17:25 #10
Ja, jeg havde jo ikke nogen links, som jeg skulle teste, og så er det en sikker måde at undgå, at der sker noget uhensigtsmæssigt !-)
Avatar billede formanden Nybegynder
18. maj 2004 - 17:35 #11
synes bare ikke der kommer underline på hover. skal jeg så bare tilføje onmouseover event?

<a href="katalog.html" onclick="activeLink(this)" onmouseover="activeLink(this)">katalog</a>