Avatar billede jong Nybegynder
09. maj 2004 - 17:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

VirtualHost og subdomæner hvordan?

Jeg har følgende opsætning
<VirtualHost *:80>
  ServerName www.myprecious.dk
  ServerAlias myprecious.dk
...
</VirtualHost>
<VirtualHost *:80>
  ServerName www.bryllup.myprecious.dk
  ServerAlias bryllup.myprecious.dk
...
</VirtualHost>

Nu vil jeg jo gerne have at man skal kunne skrive ALT andet end bryllup.myprecious.dk og så komme til myprecious.dk hjemmesiden...

Jeg har prøvet blot at indsætte ServerAlias *.myprecious.dk i den første, hvilket resulterede i at jeg ikke længere kunne komme ind på bryllup.myprecious.dk :-(

Nogen forslag?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
09. maj 2004 - 17:47 #1
Har du prøvet at sætte * alias til sidst, så den når at kontrollere de andre inden den når til *
Avatar billede taskmgr Nybegynder
09. maj 2004 - 17:48 #2
Har du prøvet at bytte om på rækkefølgen når du laver et *.myprecious.dk alias? Altså så din virtualhost entry med www.bryllup.myprecious.dk kommer først.

Ellers så prøv det her:

<VirtualHost *:80>
  ServerName www.bryllup.myprecious.dk
  ServerAlias bryllup.myprecious.dk
...
</VirtualHost>
<VirtualHost *:80>
  ServerName www.myprecious.dk
  ServerAlias myprecious.dk
...
</VirtualHost>
<VirtualHost *:80>
  ServerName *.myprecious.dk
...
</VirtualHost>
Avatar billede jong Nybegynder
09. maj 2004 - 17:54 #3
Af upraktiske årsager kan jeg ikke bytte rundt på dem.
1) httpd.conf bliver genereret automatisk (kører med en E-smith server)
2) myprecious.dk er sat som det primære domæne.
Avatar billede hmortensen Nybegynder
09. maj 2004 - 17:58 #4
Aner ikke lige hvad en e-smith server er, men du kan vel rette conf'en manuelt bagefter.
Avatar billede taskmgr Nybegynder
09. maj 2004 - 18:00 #5
Så vidt jeg husker kan man da få ssh adgang til en e-smith server?
Avatar billede jong Nybegynder
09. maj 2004 - 18:06 #6
Jeg kan godt få adgang til den, men den bliver overskrevet hver gang jeg genstarter serveren, hvilket vil sige at jeg skal lave noget der kan lade sig gøre automatisk...
Avatar billede hmortensen Nybegynder
09. maj 2004 - 18:07 #7
Du må da kunne stoppe auto generering
Avatar billede jong Nybegynder
09. maj 2004 - 18:29 #8
Jeg ønsker ikke at stoppe autogenereringen!
E-smith serveren er en administrativ meget nem server - du kan læse mere om den på www.e-smith.org.
Hvis der er en der ved hvor jeg kan finde dokumentation for at det er rækkefølgen af virtualhosts der afgør om jeg kan lave subdomæner, så er jeg også tilfreds, men jeg har ikke selv kunnet finde den dokumentation :-(

Hvis der er en anden metode ville det naturligvis også være rart at vide.
(ellers var spørgsmålet vel heller ikke 200 point værd vel)
Avatar billede kasper.h Nybegynder
09. maj 2004 - 18:50 #9
Apache tager den første virtualhost der matcher. *.myprecious.dk matcher alt, så hvis du sætter den først, kommer den aldrig til de andre. Den skal være sidst.
Avatar billede jong Nybegynder
09. maj 2004 - 19:04 #10
Ok :o(
Avatar billede jong Nybegynder
09. maj 2004 - 19:06 #11
Det tager jeg som et svar... Hvis du vil have points
Avatar billede kasper.h Nybegynder
09. maj 2004 - 19:08 #12
tak
Avatar billede kasper.h Nybegynder
09. maj 2004 - 19:13 #13
et forslag til hvordan du måske kan gøre det:
lav en fil der hedder vhosts.conf, med alle virtualhosts, og skriv
include "vhosts.conf" sidst i httpd.conf. Efter den include linie, laver du de vhosts der skal være efter de dynamiske. På den  måde kan vhosts.conf være 100% dynamiske, og du kan stadig have nogle faste som du vil.