Avatar billede svenne182 Nybegynder
03. maj 2004 - 19:03 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

at komme igang med ASP

Nu har jeg lavet denne side: www.danishsouvenir.dk og det er rent HTML....

nogle af mine venner har lavet denne: www.newermind.dk og den er, som i sikkert kan se, lavet i ASP

nu er spørgsmålene;

- hvordan kommer jeg igang med at lave noget ASP ??
- er det værd at begynde på ?

jeg har brugt denne guide: http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion3.asp , men er så gået i stå netop her. Jeg har sat ISS op som det skal være, men når jeg laver preview (F12) i dreamweaver, siger den at den først skal sættes op til en side for at kunne vise min default.asp og når jeg så trykker ok, crasher.

Kan i hjælpe mig ?
Avatar billede svenne182 Nybegynder
03. maj 2004 - 19:19 #1
nu har jeg fået DW til IKKE at crashe, men hvordan skal indstillingerne være for Site Definition ?

http://www.danishsouvenir.dk/andre%20ting/help.JPG
Avatar billede keysersoze Guru
03. maj 2004 - 20:13 #2
hvis du skal "ordentligt" vil jeg fraråde at bruge DW - skal du få forståelse for ASP og for hvad det kan så skal du håndkode det. ASP er helt klart værd at begynde på - men vil du bevæge dig inden for MS-verdenen kunne man måske overveje ASP.NET som er nyeste skud på stammen... det er dog nok lidt mere kompliceret end ren ASP.

Vil du i gang med ASP så tag et kig på siderne www.html.dk, www.activeserverpages.dk og www.netcoders.dk - de har både gode tutorials samt færdige eksempler du kan downloade og se hvordan fungerer
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2004 - 20:15 #3
Her er et par tips:
1: Brug Dreamweaver i ren "Code-view".
3: Jeg mener at din "HTTP adress" skal være http://localhost istedet for. Dermed viser du din localhost, hvori du kan se server-output af din ASP-code (ISS fungerer jo som en lokal server på din PC. Det er det som er hele meningen med IIS).
4: Der skal IKKE være krydset af i "Enable Cache", for at undgå visning af gamle filer.
5: Hvis du ikke kan få Dreamweaver til at vise server-output af din ASP-code, så brug din Browser istedet for, og brug denne adresse: http://localhost. Det er det man gør normalt.
Avatar billede svenne182 Nybegynder
04. maj 2004 - 11:27 #4
Som jeg forstår det på jeres svar, er det et stort projekt at komme igang med ASP.

"Extend" - jeg har stadig ikke fået det til at virke, men i får begge to nogle point at dele... hvis i kan hjælpe mig med dette:

Egentligt vil jeg bare ha en menu som den der er på newermind.dk og da jeg kiggede i kildekoden, så jeg at det var ASP.

Jeg prøvede så at kopiere hele koden ind i DW, og prøvede så at rette lidt i det, så menuen ville passe til min side.

jeg har lavet en lille skitse over hvordan den skulle være:
http://www.danishsouvenir.dk/andre%20ting/menu_01.GIF

den skulle kun bestå af tekst og der skulle være:

<style type="text/css">
a:link {color:#ffffff; background:transparent; text-decoration:none}
a:visited {color:#FFFFFF; background::transparent; text-decoration:none}
a:hover {color:#FF0000; background:transparent; text-decoration:none}
a:active {color:#999999; background:transparent; text-decoration:none}
</style>

på al teksten.

så skulle der være en slags dropdown menu når man laver hover over f.eks. "Band" så skulle resten af menuen nedenunder rykke sig, så der så kom Christian, Marc, Martin frem, under Band.

svært at forklare, men håber jeg gjorde det godt nok.
Avatar billede keysersoze Guru
04. maj 2004 - 11:39 #5
Du kan på ingen måde se om en menu er lavet i ASP eller ej - jeg tvivler på den er, tror nok nærmere den er lavet i javascript og det burde du kunne kopiere uden problemer.
Avatar billede svenne182 Nybegynder
06. maj 2004 - 17:56 #6
faktisk skal den fungere som denne menu: http://www.aage.dk/
Avatar billede keysersoze Guru
06. maj 2004 - 18:06 #7
også den er lavet vha javascript - om du så bygger siden vha ASP eller ej har ingen betydning for menuen
Avatar billede svenne182 Nybegynder
06. maj 2004 - 18:55 #8
Nej okay, så er spørgsmålet så; hvordan får jeg lavet en med samme princip ??
Avatar billede keysersoze Guru
06. maj 2004 - 19:05 #9
enten "låner" du koden fra sitet - eller også tager du et kig på fx dhtmlcentral.com eller en anden side hvor sådane menuer frit kan hentes
Avatar billede svenne182 Nybegynder
07. maj 2004 - 13:02 #10
Wee... har fundet dette script: http://www.dhtmlcentral.com/script/script.asp?id=25

men jeg skal bruge 6 menuer og så ska der være henholdsvis: 0,0,3,3,2,0 undermenuer... men jeg kan ikke hitte ud af at redigere koden. Der skal heller ikke være de små pile der i siden, bare tekst.

Nogen der kan lave det for mig ? ... hvis det er vil jeg gerne give flere point.
Avatar billede svenne182 Nybegynder
16. maj 2004 - 20:38 #11
i får sku lige nogle point for jeres tid :D

opgav det og er kommet frem til en DHTML menu som i kan se her: http://www.eksperten.dk/spm/498779
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2004 - 22:11 #12
Tak for points, jeg håber at du alligevel fik lidt tips til at komme i gang.  :-)