Avatar billede zintazu Nybegynder
28. april 2004 - 21:55 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Kør program fra bat fil.

Jeg vil lige høre om det er muligt at køre et program fra en bat fil, og mens det program kører, så fortsætter bat filen med også at køre i "baggrunden". Vis ja, hvordan ?
Avatar billede steen_hansen Forsker
28. april 2004 - 21:58 #1
Hm? Du kan smide adskillige kommandolinier ind i en Batch-fil, som eksekverer dem i kronologisk rækkefølge. Prøv at se hvordan autoexec.bat er spækket under Windows 2.0 og frem til Windows 3.11.

Hvad er det helt nøjagtigt du efterlyser?
Avatar billede bhp59 Nybegynder
28. april 2004 - 22:09 #2
ja det er det

skriv

"start program"

start komando gør at bat filen forstætte selv om program ikke er færdig
Avatar billede zintazu Nybegynder
28. april 2004 - 22:19 #3
start findes da ikke ren dos ? så vidt jeg ved.
Avatar billede steen_hansen Forsker
28. april 2004 - 22:26 #4
Det mener jeg heller ikke.
Avatar billede bhp59 Nybegynder
29. april 2004 - 03:40 #5
det komme vel an på hvilken dos version vi snak om
Avatar billede soreno Praktikant
29. april 2004 - 06:23 #6
DOS arbejder sekventielt (single tasking, modsat Windows der er multi tasking). Dvs. det ikke som udgangspunkt kan lade sig gøre.

Der findes dog 3. parts programmer der ligger ovenpå DOS hvormed det kan lade sig gøre (mener bl.a. dosshell giver mulighed for det - som vist nok er standard i nyere MS-DOS).

En anden mulighed er at programmet er et TSR (Terminate Stay Resident) program, så vil det kunne lade sig gøre, men det kræver at programmet er lavet til at være en TSR.

Så som udgangspunkt kan det ikke lade sig gøre.
Avatar billede steen_hansen Forsker
29. april 2004 - 06:46 #7
Hvis vi taler om DOS som styresystem, så mener jeg bestemt ikke, at der er nogen 3.parts programmer, der ligger ovenpå.

Som soreno siger, så afvikles DOS sekventielt, og er ikke hændelsesstyret:

- Udfør første kommandolinie med alle dens kommandoer
- Tag den næste kommandolinie, når den første er udført
- Fortsæt, til der ikke er flere tilbage

Man kan dog tjekke for forskellige forhold og springe til et nyt punkt, hvis de forhold ikke opfylder visse betingelser. Og man kan eksekvere div. kommandoer i  subrutiner. Men at sætte en BAT-fil til at eksekvere en given kommando, mens afviklingen af de efterfølgende kommandolinier bliver udført, er jeg ret sikker på ikke kan lade sig gøre, når alle kommandoer bliver eksekveret sekventielt. Også TSR. TSR betyder, at de skal tage plads i hukommelsen.

Hvis du kunne forklare hvad det er, og hvorfor, så ville det være lidt nemmere at svare på :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
29. april 2004 - 07:11 #8
For lige at illustrere:

Kommandolinie 1: Udfør alle kommandoer på denne linie
Kommandolinie 2: Når alle kommandoer er udført på ovenstående linie, så udfør alle kommandoer i denne linie
Kommandolinie 3: Når alle kommandoer er udført på ovenstående linie, så udfør alle kommandoer i denne linie
Kommandolinie 4: Når alle kommandoer er udført på ovenstående linie, så udfør alle kommandoer i denne linie

Sande/falske udsagn:

Kommandolinie 1: Hvis et givent forhold opfylder disse kriterier, så spring til punkt 1
Kommandolinie 2: Hvis ikke, så spring til punkt 2

PUNKT 1: Udfør disse kommandoer
PUNKT 2: Udfør nogle andre kommandoer

Spring ned og udfør en subrutine, og vend derefter tilbage til den sekventielle afvikling:

Kommandolinie 1: Udfør nogle givne kommandoer
Kommandolinie 2: Spring til subrutine, udfør kommandoerne i denne, og vend tilbage til kommandolinie 3
Kommandolinie 3: Udfør kommandoerne på denne kommandolinie

subrutine:
Udfør et sæt kommandoer
Afslut subrutine og vend tilbage til linien efter, der har kaldt denne subrutine
Avatar billede zintazu Nybegynder
29. april 2004 - 08:35 #9
Det er "DOS" versionen der ligger i Windows 98SE, som jeg bruger. OG jeg mener at de skal køre samtidig. Men det ser det vist ud til, ikke at kunne lade sig gøre.
Avatar billede zintazu Nybegynder
29. april 2004 - 08:38 #10
Det skal bruges til at vise et billede mens en bat fil kører istedet for at man ser dens output på skærmen.
Avatar billede steen_hansen Forsker
29. april 2004 - 08:44 #11
Hvis du har Visual Basic 6.0 og frem, kan du lave den slags. Ikke i en DOS-prompt :o(
Avatar billede zintazu Nybegynder
29. april 2004 - 09:00 #12
:o( , æv det har jeg ikke. Hvordan gør man i vb 6 ???? for det kunne da være sjovt at rode med det.
Avatar billede steen_hansen Forsker
29. april 2004 - 09:07 #13
Det afhænger jo en del af hvad du skal have udført. Men hvis du ikke har det, er det jo omsonst :o/

HVIS du skulle få det på et tidspunkt, så findes der en VB kategori. Så kan vi kigge på det dér.
Avatar billede zintazu Nybegynder
29. april 2004 - 09:12 #14
tror sørme jeg skal ud og handle lidt. :).. kom lige til at tænke på om man overhovedet kan køre vb i ren dos, ikke i en dosprompt.
Avatar billede steen_hansen Forsker
29. april 2004 - 12:13 #15
Det kan man ikke, det er Windows-baseret :o)

Fik du svar på dit spørgsmål? Lægger et svar :o)
Avatar billede zintazu Nybegynder
29. april 2004 - 18:03 #16
jo tak.. det hjalp da godt nok.. Så nu er jeg hoppet på assembler programmering.. vil prøve at lave noget der, for så kan jeg bare smide det op i grafikkortets hukommelse og så den vej igennem, få mit "ønske" opfyldt.
Avatar billede bhp59 Nybegynder
29. april 2004 - 18:37 #17
hvis det er dos i win98

så skriv du i bat filen

start progem1
start program2
start program3

jeg afprøve det den anden aften hvor en havde tilsvarden problem dog i win2000 men jeg kø'ret med win98 og fandt løsning  som overståne
Avatar billede Schultz Nybegynder
29. april 2004 - 21:52 #18
Her er en batfil der sletter 2 filer og starter et program,
det viker perfekt i Win 2000.
Batfilen skal ligge i samme mappe som filerne der skal eksekveres.
Hvis den lægges f.eks. på roden skal stiangivelsen sættes i "anførselstegn"

del "deleted_emails.DAT"
del "deleted_emails.IDX"
start Uffes_Spam_Deleter.exe