Avatar billede jugsaw Nybegynder
26. april 2004 - 17:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Til _carsten

I forlængelse af tidligere besvaret spg. har jeg nu forsøgt at sætte din kode ind i mit program som jeg er ved at bygge op. Jeg må overse en lille fejl, for det virker i det kode eks. som jeg satte op i det tidligere spg., men når jeg lægger det ind imit rigtige program, sker der ikke noget når jeg trykker på knappen.

Kan du "spotte" fejlen

Klasse1 Jframe

//*********Skal flyttes over i vores rigtige main klasse senere*******
import javax.swing.UIManager;
//********************************************************************

public class GUI_Hovedmenu extends javax.swing.JFrame {

    /** Creates new form GUI_Hovedmenu */
    public GUI_Hovedmenu() {
        initComponents();
    }

    /** This method is called from within the constructor to
    * initialize the form.
    * WARNING: Do NOT modify this code. The content of this method is
    * always regenerated by the Form Editor.
    */
    private void initComponents() {
        hovedmenuVenstre = new javax.swing.JPanel();
        logo = new javax.swing.JLabel();
        hovedmenuTop = new javax.swing.JPanel();
        admTestbesvarelse = new javax.swing.JButton();
        admItem = new javax.swing.JButton();
        eksport = new javax.swing.JButton();
        visHer = new javax.swing.JPanel();
        aft = new GUI_AdmAfTestbesvarelser();        <--------INDSAT KODE

        getContentPane().setLayout(null);

        setTitle("MCA");
        setBackground(new java.awt.Color(221, 221, 221));
        setCursor(new java.awt.Cursor(java.awt.Cursor.HAND_CURSOR));
        setLocationRelativeTo(null);
        setResizable(false);
        addWindowListener(new java.awt.event.WindowAdapter() {
            public void windowClosing(java.awt.event.WindowEvent evt) {
                exitForm(evt);
            }
        });

        hovedmenuVenstre.setLayout(new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteLayout());

        hovedmenuVenstre.setBackground(new java.awt.Color(64, 128, 128));
        hovedmenuVenstre.setBorder(new javax.swing.border.EtchedBorder());
        hovedmenuVenstre.setForeground(new java.awt.Color(64, 128, 128));
        logo.setIcon(new javax.swing.ImageIcon("C:\\Documents and Settings\\Kim Eriksen\\Dokumenter\\MMI Java\\Mlogo.jpg"));
        logo.setText("jLabel1");
        logo.setDisabledIcon(new javax.swing.ImageIcon("C:\\Documents and Settings\\Kim Eriksen\\Dokumenter\\MMI Java\\Mlogo.jpg"));
        hovedmenuVenstre.add(logo, new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteConstraints(30, 510, 80, 110));

        getContentPane().add(hovedmenuVenstre);
        hovedmenuVenstre.setBounds(0, 0, 140, 680);

        hovedmenuTop.setLayout(new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteLayout());

        hovedmenuTop.setBackground(new java.awt.Color(221, 221, 221));
        hovedmenuTop.setBorder(new javax.swing.border.EtchedBorder());
        hovedmenuTop.setDoubleBuffered(false);
        admTestbesvarelse.setText("<html><center>Administration<br>af testbesvarelser</center></html>");
        hovedmenuTop.add(admTestbesvarelse, new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteConstraints(110, 10, 140, -1));

        admItem.setText("<html><center>Administration<br>af items</center></html>");
        hovedmenuTop.add(admItem, new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteConstraints(320, 10, 140, -1));

        eksport.setText("Eksport");
        eksport.addActionListener(new java.awt.event.ActionListener() {
            public void actionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt) {
                eksportActionPerformed(evt);
            }
        });

        hovedmenuTop.add(eksport, new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteConstraints(540, 10, 140, 40));

        getContentPane().add(hovedmenuTop);
        hovedmenuTop.setBounds(140, 0, 800, 60);

        visHer.setLayout(new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteLayout());

        getContentPane().add(visHer);
        visHer.setBounds(140, 60, 790, 580);

        java.awt.Dimension screenSize = java.awt.Toolkit.getDefaultToolkit().getScreenSize();
        setBounds((screenSize.width-940)/2, (screenSize.height-680)/2, 940, 680);
    }

    private void eksportActionPerformed(java.awt.event.ActionEvent evt) {
        visHer.add(aft);                <--------INDSAT KODE
        visHer.validate();              <--------INDSAT KODE
    }

    /** Exit the Application */
    private void exitForm(java.awt.event.WindowEvent evt) {
        System.exit(0);
    }

    /**
    * @param args the command line arguments
    */
    public static void main(String args[]) {
        //*********Skal flyttes over i vores rigtige main klasse senere*******
        try
        {
            UIManager.setLookAndFeel(UIManager.getSystemLookAndFeelClassName());
        }
          catch(Exception e)
          {
              e.printStackTrace();
          }
        //********************************************************************
        new GUI_Hovedmenu().show();
    }

    // Variables declaration - do not modify
    private javax.swing.JButton admItem;
    private javax.swing.JButton admTestbesvarelse;
    private javax.swing.JButton eksport;
    private javax.swing.JPanel hovedmenuTop;
    private javax.swing.JPanel hovedmenuVenstre;
    private javax.swing.JLabel logo;
    private javax.swing.JPanel visHer;
    // End of variables declaration
    private GUI_AdmAfTestbesvarelser aft;  <--------INDSAT KODE

-----------------------------------------------------

Klasse2 Jpanel

public class GUI_AdmAfTestbesvarelser extends javax.swing.JPanel {

    /** Creates new form GUI_AdmAfTestbesvarelser */
    public GUI_AdmAfTestbesvarelser() {
        initComponents();
    }

    /** This method is called from within the constructor to
    * initialize the form.
    * WARNING: Do NOT modify this code. The content of this method is
    * always regenerated by the Form Editor.
    */
    private void initComponents() {
        nyTestbesvarelse = new javax.swing.JButton();
        RedigeringAfTestbesvarelse = new javax.swing.JButton();

        setLayout(new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteLayout());

        nyTestbesvarelse.setText("<html><center>Opret ny<br> testbesvarelse</center></html>");
        add(nyTestbesvarelse, new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteConstraints(50, 20, 140, -1));

        RedigeringAfTestbesvarelse.setText("<html><center>Redigering af<br> testbesvarelse</center></html>");
        add(RedigeringAfTestbesvarelse, new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteConstraints(330, 240, 140, -1));

    }

    // Variables declaration - do not modify
    private javax.swing.JButton RedigeringAfTestbesvarelse;
    private javax.swing.JButton nyTestbesvarelse;
    // End of variables declaration

}
Avatar billede jugsaw Nybegynder
26. april 2004 - 17:42 #1
Der mangler lige at komme en slut tuborgklamme med i Klasse1 for neden kan jeg se
Avatar billede _carsten Nybegynder
26. april 2004 - 17:47 #2
Er lige på vej ud af døren.

Skal nok vende tilbage indenfor 2 - 2½ time
Avatar billede jugsaw Nybegynder
26. april 2004 - 17:51 #3
Helt i orden
Avatar billede _carsten Nybegynder
26. april 2004 - 20:34 #4
Fejlen er egentlig min!

Det skyldes at du bruger layoutet: org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteLayout
Hvilket jeg i dit sidste spørgsmål lidt for hurtigt sporede mig ind på, at det var et null Layout, men når layoutet specifikt bliver sat til ....AbsoluteLayout, istedet for 'null' og så bagefter bruge setBounds(), så skal man åbenbart have sine constraints med i add metoden

Sagt på dansk, skal du gøre sådan
visHer.add(aft, new org.netbeans.lib.awtextra.AbsoluteConstraints(x, y, w, h));

Jeg syntes tiliige du selv skal smide et svar her og acceptere eget svar - for den burde jeg have fanget allerede i dit første spørgsmål - Sorry :(
Avatar billede jugsaw Nybegynder
26. april 2004 - 21:08 #5
Fair nok, jeg takker endnu engang for hjælpen, det har bestemt hjulpet mig et godt stykke videre.