Avatar billede boeck Nybegynder
26. april 2004 - 16:37 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Opdeling af et dato felt, hvor der både er år og måned

Hej Eksperter
Jeg vil gerne lave en salgsrapport som viser salget fordelt på år og herunde pr måned.
Det gør jeg via et view i min SQL database hvor jeg henter mine informationer via et ODBC kald.
Mit problem består i at informationerne omkring datoen ligger i sammen felt. Dvs. er af formatet 2004/4. Disse to informationer altså "år" og "måned" vil jeg gerne have delt op i 2 felter, så jeg kan have dem opdelt i min pivottabel i excel.
Kan det gøres i Queryen? Eller skal det gøres på databaseniveau?
Mvh
Boeck
Avatar billede Slettet bruger
26. april 2004 - 19:31 #1
Kan du ikke i din SELECT statement lave noget a.la..

SELECT YEAR(dato), MONTH(dato), ..., ..., ...,
FROM ...
WHERE...

Det kan man f.eks. i MySQL og sikkert også i andre database-systemer
Avatar billede bak Seniormester
26. april 2004 - 20:36 #2
Prøv med Select Left(yearmd,4) as YY, right(yearmd,1) as MD
From ....
Avatar billede boeck Nybegynder
26. april 2004 - 23:29 #3
Bak, det fungere jo som de skal, hvordan giver jeg dig de 30 point? Du har fuldt fortjent dem.
Avatar billede bak Seniormester
26. april 2004 - 23:47 #4
Glæder mig at det virker. Her er et svar. :-)
Avatar billede bak Seniormester
26. april 2004 - 23:55 #5
Jeg tror faktisk ikke det virker ved nærmere eftertanke
right(yearmd,1) tager kun 1 ciffer
du skal nok bruge
Mid(yearmd,5)
Den burde tage fra og med 5. karakter og udad.
Avatar billede boeck Nybegynder
26. april 2004 - 23:57 #6
Den virker fint. Jeg kender til den samme funktion i excel "venstre" og "højre", så jeg har lavet en left(yearmd,4) og en right(yearmd,2).
Det giver det ønskede resultat
Avatar billede boeck Nybegynder
27. april 2004 - 08:53 #7
tak
Avatar billede boeck Nybegynder
27. april 2004 - 08:53 #8
Så lykkedes det med pointene... :)