Avatar billede moviez Nybegynder
23. april 2004 - 23:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

time minus en måned

HEjsa,

Jeg henter det nuværende tid.

hvordan minuser jeg en måned fra dagens dato ?

time() - ???

håber nogen kan hjælpe.. :)

mvh
movies
Avatar billede olebole Juniormester
24. april 2004 - 01:09 #1
<ole>

f.eks:
  $bla = time()-(60*24*30);

Det kommer anpå, til hvad og hvordan det skal bruges

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
24. april 2004 - 01:09 #2
Ooops:
  $bla = time()-(60*60*24*30);
Avatar billede hanshenp Nybegynder
24. april 2004 - 06:40 #3
der er jeg desværre nødt til at være uenig med dig olebole...
da det gerne skulle ende op med samme dato, men i en anden måned, jeg ville personligt benytte mig af:

mktime(0, 0, 0, date("m")-1, date("d"),  date("Y"));

læs desuden mere på http://dk.php.net/manual/en/function.date.php
Avatar billede hanshenp Nybegynder
24. april 2004 - 06:47 #4
ja det er så mig der ikke lige er ordentlig vågen endnu... skulle selvfølgelig være:
mktime(date("G"), date("i"), date("s"), date("m")-1, date("d"),  date("Y"));
Avatar billede olebole Juniormester
24. april 2004 - 20:07 #5
Hvis du læste, hvad jeg skrev, behøvede du såmænd ikke at føle dig tvunget til uenighed  ;o)

Jeg skrev (og naturligvis ikke uden grund): "Det kommer anpå, til hvad og hvordan det skal bruges" ... og understregede ret tydeligt, det var ét eksempel på, hvad man kunne gøre.

Brugeren skriver ikke entydigt, at man skal 'ende op med samme dato' - men blot at man skal en måned tilbage. Det kan der være mange årsager til - og så længe man ikke ved til, hvad det skal bruges, er det svært at vide, hvad der er den bedste løsning.
Er det f.eks. for at checke, om et UNIX-stamp er ældre end en måned, er det ikke optimalt at anvende mktime()  :)
/mvh
Avatar billede hanshenp Nybegynder
25. april 2004 - 09:10 #6
nej, det er self rigtig nok, må indrømme at jeg ikke nåede at læse dit første indlæg færdig, da jeg fangede at du var kommet med en opdatering til din egen kommentar.

Beklager :-)
Avatar billede olebole Juniormester
25. april 2004 - 16:05 #7
np  ;o)
Avatar billede sukos Juniormester
26. april 2004 - 11:44 #8
Måske du kan bruge Luis Rodríguez script, som ligger på:
http://dk.php.net/manual/en/function.date.php
Avatar billede sukos Juniormester
26. april 2004 - 11:44 #9
<?php
/*This function return the last month from a date, including months with 31, 30, 29 or 28 days
Examples:  If you want the last month starting 15/04/2004 this function will return 15/03/2004
If starting 17/12/2003 this function will return 17/11/2003
If starting 14/01/2004 this function will return 14/12/2003
If starting 31/03/2004 this function will return 28/02/2004
If starting 31/07/2004 this function will return 30/06/2004
Example: get_last_month(28,11,2004);
*/
function get_last_month($day,$month,$year){
if(checkdate($month,$day,$year)):
  if($month!=1):
      $last_month = $month-1;
      $last_year = $year;
  else:
      $last_month = 12;
      $last_year = $year-1;
  endif;
      $last_day = $day;
      while (!checkdate($last_month,$last_day,$last_year)):
          $last_day--;
      endwhile;
    if($last_month<10) $last_month="0".$last_month;
    if($last_day<10) $last_day="0".$last_day;
    return $last_day."/".$last_month."/".$last_year;
endif;
}
?>
Avatar billede moviez Nybegynder
21. maj 2004 - 01:03 #10
jeg havde faktisk fundet en løsning..glemte spm, sorry...ellers mange tak for jeres hjælp