Avatar billede raphiron Nybegynder
23. april 2004 - 08:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Gemme tal fra database til variabel - og skriv dertil igen

Jeg sidder og laver eksamensprojekt i programmering på HTX. Jeg vil lave et program hvor der indgår statistik. Det jeg skal have hjælp til er at jeg gerne vil lave en database som indeholder tallene, således at jeg altid har adgang til dem.
Min ide er så at programmet når det starter loader tallene fra databasen ind i en variabel, og når det så lukkes så gemmes de variable så igen til databasen, dette giver mig nemlig mulighed for at manipulere med tallene mens programmet er åbent.
Den eneste type database jeg er lidt bekendt med er MS Access - men hvis i sidder med en genial ide med en anden database må jeg jo så bare sætte mig ind i det. Dog skal det siges at jeg aldrig har arbejdet med databaser i VB før, og at min lærer desværre ikke har den store viden indenfor området.
Udfyldige svar er meget velkomne :)

Håber i kan hjælpe
//Jeppe Svendsen
Avatar billede sorenstrom Nybegynder
23. april 2004 - 08:31 #1
Send din e-mailadresse så skal jeg sende dig et VB-program med database, hvor du kan se, hvordan du skal gøre
Avatar billede raphiron Nybegynder
23. april 2004 - 08:38 #2
jeppe_udklit_svendsen@hotmail.com
Avatar billede martin_moth Mester
23. april 2004 - 09:01 #3
Du er kommet til det rigtige sted:

http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/Visual-Basic/?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&status_3=on&spm_creator=&spm_part=&spm_answer=&find=database&engine=exp

http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/Visual-Basic/?sort=&order=DESC&status_1=on&status_2=on&status_3=on&spm_creator=&spm_part=&spm_answer=&find=access&engine=exp

Der er ca. en trilliard eksempler på at læse/skrive til en access database

Der er principielt to måder:

1. Du binder dine kontroller til en database
2. Du læser/skriver til databasen med SQL, og bruger recordsets i VB til at arbejde med dataene

Jeg kan bedst lide 2.
Avatar billede martin_moth Mester
23. april 2004 - 09:04 #4
Eksempel på 2, med at læse data fra database:

Project -> References

Find og tilføj Microsoft DAO 3.6 object library - så virker det. (Nummeret kan godt være lidt lavere f.eks. 3.51, det gør ikke noget.)

________Kode:___________

Dim rec As Recordset
Dim DB as Database
Dim i as integer

Set DB = Workspaces(0).OpenDatabase("C:\database.mdb")
Set rec = DB.OpenRecordset _
    ("SELECT Række1, Række2, Række3 FROM Tabel ORDER BY Række1", dbOpenSnapshot)
'Række1,... og Tabel er navne angivet i din database

i=0
Do While Not rec.EOF
  i=i+1
  Msgbox "Post " & i & "i række 1 er : & rec!Række1
  rec.MoveNext
Loop

rec.Close
set DB = nothing
Avatar billede raphiron Nybegynder
23. april 2004 - 09:14 #5
wow - tak...
Så må vi jo se om det virker... :)
Avatar billede martin_moth Mester
23. april 2004 - 09:25 #6
Tror du var lige hurtig nok til at give points der...
Avatar billede raphiron Nybegynder
23. april 2004 - 09:47 #7
Nope - fik hvad jeg havde brug for :-)
Havde fundet en masse tutorials men det lod ikke til at lortet virkede. Det her lader til at samle op på hvad jeg allerede ved :)