Avatar billede ralph4 Nybegynder
15. april 2004 - 11:43 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

åbne doc med højeste nummer

Jeg laver et par gange om ugen faktureringsoplysninger til bogholderiet, disse er lavet i et alm. worddokument og disse er "døbt" fakce100.doc, fakce101.doc, fakce102.doc, dette er dog intet krav, de kunne ligeså godt hedde 103.doc, 104.doc.........

Jeg ønsker en genvej der åbner den nyeste, altså den med det højeste nummer, kan det lade sig gøre?
Avatar billede rvm Nybegynder
15. april 2004 - 21:57 #1
Selvfølgelig kan det lade sig gøre, men det kræver en makro.

F.eks. denne der sikkert kunne laves smartere, men den virker dog fint *S*

NB - filnavnene må kun bestå af tal!!!

Sub FindHøjesteFakturaNr()
Dim IntNytNavn As Integer
Dim IntNavn As Integer
Dim Navn As String
Dim Filnavn As String

Navn = "0"

With Application.FileSearch
    .NewSearch
    .SearchSubFolders = True
    .LookIn = "C:\test"
    .FileName = "*.doc"
    .Execute
    .FileType = msoFileTypeWordDocuments

    For i = 1 To .FoundFiles.Count
        On Error Resume Next
        NytNavn = .FoundFiles(i)

        'Finder filnavnet uden sti og uden .doc)
        PositionBackslash = InStrRev(NytNavn, "\")
        NytNavnUdenSti = Mid(NytNavn, PositionBackslash + 1)

        PositionPunktum = InStrRev(NytNavnUdenSti, ".")
        NytNavnUdenStiUdenType = Mid(NytNavnUdenSti, 1, PositionPunktum - 1)

        'Konverter dokumentnavne til numre
        IntNytNavn = NytNavnUdenStiUdenType

'        IntNavn = Navn

        If Err Then
            On Error GoTo 0
        Else
            If IntNytNavn > IntNavn Then
                Filnavn = NytNavn
                IntNavn = IntNytNavn
            End If
    Next

    If Filnavn <> "" Then
        Application.Documents.Open FileName:=Filnavn, Visible:=True
    End If

End With
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
15. april 2004 - 22:14 #2
Hurtig tilrettelse:

PositionBackslash = InStrRev(NytNavn, "\")

skal rettes til

PositionBackslash = InStrRev(NytNavn, "e") hvor e er det sidste tegn i tekstdelen af dit navn.

og så til sidst

Application.Documents.Open FileName:=Filnavn, Visible:=True

rettes til

Application.Documents.Open FileName:='fakce' + Filnavn, Visible:=True

Jeg ved ikke hvordan man concatinerer i Makro... men det er alt der skal til for at finde det med tekst i navnet (fastdefineret)
Avatar billede ralph4 Nybegynder
15. april 2004 - 22:54 #3
Har aldrig lavet en makro - har dog heller aldrig forsøgt, så jeg tror dog nok jeg kan finde ud af det, men ikke før imorgen på jobbet. Men hvis I har et link til en beskrivelse af makroer, så vil jeg være taknemmelig
Avatar billede ralph4 Nybegynder
20. april 2004 - 13:44 #4
Ha - det virker - mange tak - et lille tillægsspørgsmål, jeg kan godt åbne word, åbne macromenuen (med alt+F8) og trykke enter, så den eksekveres, men kan jeg lave en genvej til macroen sådan at dokumentet bare åbner?
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
20. april 2004 - 13:45 #5
formodentligt ja... Hvilken version af Word bruger du???
Avatar billede ralph4 Nybegynder
20. april 2004 - 14:03 #6
2000 engelsk
Avatar billede wizaxjb Nybegynder
20. april 2004 - 14:07 #7
højreclick på din toolbar, click customize..... vælg Makro i venstre box og i højre box den makro du har lavet.......  prøv det... ved ikke om det virker....

Du kan evt. lave en ny toolbar først... dett er på en WordXP tror jeg... men det er den eneste jeg har adgang til...
Avatar billede rvm Nybegynder
20. april 2004 - 14:13 #8
højreclick på din toolbar, click customize..... vælg Makro i venstre box og i højre box den makro du har lavet.......

Træk nu ikonet op på din værktøjslinie - så skulle den være er :-)
Avatar billede ralph4 Nybegynder
20. april 2004 - 14:49 #9
Simpelt, men let - takker endnu engang