Avatar billede cem Nybegynder
13. april 2004 - 21:39 Der er 22 kommentarer

selger4 er udefinert

<script type="text/javascript">

function check(){
if (document.forms.test.Selger.checked == true)
  {
var selger4 = "JA";
    return false;
  }
else
  {
var selger4 = "Nei";
    return false;
  }

</script>

Jeg får beskjed om at selger4 er udefinert....

Klarer dere å se hva feilen er?
Avatar billede roenving Novice
13. april 2004 - 21:43 #1
Bruger du 'var' inde i en funktion er variablen lokal, altså ukendt udenfor !-)

<script type="text/javascript">
var selger4;
function check(){
  selger4 = (document.forms.test.Selger.checked)?"JA":"Nei";
}
</script>
Avatar billede cem Nybegynder
13. april 2004 - 22:15 #2
det virket...men nå skal jeg skrive ut den variabelen senere...

<script type="text/javascript">
document.Write ("" +Selger4+"")
</script>

men jeg fikk ikke til å skrive ut slik...fordi selger4 er udefinert...
hva må jeg gjøre for skrive ut variabelen senere?
Avatar billede roenving Novice
13. april 2004 - 22:19 #3
Selger4 er ikke det samme som selger4 !-)

javascript er stærkt case-sensitivt, så du skal holde fuldstændig nøjagtig samme slags små og store bogstaver, prøv f.eks.:

saks = 'saks';
alert(saks);
sAks = 'kniv';
alert(saks);
saks = sAks;
alert(saks);
Avatar billede roenving Novice
13. april 2004 - 22:21 #4
-- og så skal du selvfølgelig bruge:

<script type="text/javascript">
document.write(selger4);
</script>
Avatar billede roenving Novice
13. april 2004 - 22:21 #5
Heller ikke write må være med store bogstaver !-)
Avatar billede cem Nybegynder
13. april 2004 - 22:29 #6
det begynner å ligne noe nå...men nå fikk jeg opp KUN denne:
"undefined" hvor egentlig JA/Nei skulle ha stått....

hva har jeg gjort feil?har det noe med defineringen av selger4?
Avatar billede roenving Novice
13. april 2004 - 22:32 #7
Så har du nok ikke kaldt check()-funktionen før du udskrev, det ser du nemt ved at:

var selger4 = false;

fra mit første indlæg !-)
Avatar billede cem Nybegynder
13. april 2004 - 22:34 #8
ehhhh....jeg vet ikke om jeg skjønte helt....litt dårlig på avansert dansk;p

<script type="text/javascript">
var selger4;
function check(){
  selger4 = (document.forms.test.Selger.checked)?"<h1>JA</h1>":"<h1>Nei</h1>";
}
</script>

<script type="text/javascript">
document.write(selger4);
</script>
<input type="checkbox" value="ja" name="Selger" OnClick="check();" <%if Selger2 = "ja" then %>CHECKED<%end if%>>

----------------------------

så hva må jeg gjøre for å få dette til å fungere?
Avatar billede roenving Novice
13. april 2004 - 22:42 #9
Hvis du kalder check()-funktionen med en onclick vil den ikke være sat, når du kalder document.write !-)

Så må du f.eks.:

<script type="text/javascript">
function check(fld){
  document.getElementById('selger').innerHTML = (fld.checked)?"<h1>JA</h1>":"<h1>Nei</h1>";
}
</script>

<div id="selger"></div>
<input type="checkbox" value="ja" name="Selger" OnClick="check(this);" <%if Selger2 = "ja" then %>CHECKED<%end if%>>
Avatar billede roenving Novice
13. april 2004 - 22:48 #10
-- og du kan endda gøre sådan:

<script type="text/javascript">
function check(fld){
  document.getElementById(fld.name.toLowerCase()).innerHTML = (fld.checked)?"<h1>JA</h1>":"<h1>Nei</h1>";
}
</script>

<div id="selger1"></div>
<input type="checkbox" value="ja" name="Selger1" OnClick="check(this);" <%if Selger1 = "ja" then %>CHECKED<%end if%>><br>
<div id="selger2"></div>
<input type="checkbox" value="ja" name="Selger2" OnClick="check(this);" <%if Selger2 = "ja" then %>CHECKED<%end if%>><br>
<div id="selger3"></div>
<input type="checkbox" value="ja" name="Selger3" OnClick="check(this);" <%if Selger3 = "ja" then %>CHECKED<%end if%>><br>
<div id="selger4"></div>
<input type="checkbox" value="ja" name="Selger4" OnClick="check(this);" <%if Selger4 = "ja" then %>CHECKED<%end if%>><br>
Avatar billede cem Nybegynder
13. april 2004 - 22:50 #11
hvordan kombinerer jeg  flere av disse da?

<script type="text/javascript">
function check(fld){
  document.getElementById('selger').innerHTML = (fld.checked)?"<h1>JA</h1>":"<h1>Nei</h1>";
}

function check(fld2){
  document.getElementById('pris').innerHTML = (fld2.checked)?"<h1>JA</h1>":"<h1>Nei</h1>";
}

function check(fld3){
  document.getElementById('beskrivelse').innerHTML = (fld3.checked)?"<h1>JA</h1>":"<h1>Nei</h1>";
}
</script>

denne ble HELT feil...jeg er ganske nOObie på Javascript...;(
Avatar billede cem Nybegynder
13. april 2004 - 23:07 #12
vel...jeg har checkboxes med navn som 'selger', 'beskrivelse' og 'pris'...og når den skriver ut skal den skrive ut dette:

  document.getElementById(fld.name.toLowerCase()).innerHTML = (fld.checked)?"<select name='Selger3'><option value='AND' <%If Selger3 = """AND""" then%>SELECTED<%end if%>>Og</option><option value='OR' <%If Selger3 = """OR""" then%>SELECTED<%end if%>>Eller</option></select>":"";

og jeg skal ha en for selger, beskrivelse, pris pluss tre til...finnes det noen lett måte å gjøre det på?
Avatar billede cem Nybegynder
13. april 2004 - 23:15 #13
og da skal hver select være lik...utenom at jeg skal bytte tu selger3 med pris3, beskrivelse3 og så videre...
Avatar billede cem Nybegynder
13. april 2004 - 23:42 #14
her er koden min nå:

<script type="text/javascript">
function check(fld){
  document.getElementById('selger').innerHTML = (fld.checked)?"<select name='Selger3' style='font-family: ver; border-style: solid; border-width: 1; font-size:10px; text-align:center'><option value='AND' <%If Selger3 = """AND""" then%>SELECTED<%end if%>>Og</option><option value='OR' <%If Selger3 = """OR""" then%>SELECTED<%end if%>>Eller</option></select>":"";

  document.getElementById('pris').innerHTML = (fld.checked)?"<select name='Selger3' style='font-family: ver; border-style: solid; border-width: 1; font-size:10px; text-align:center'><option value='AND' <%If Selger3 = """AND""" then%>SELECTED<%end if%>>Og</option><option value='OR' <%If Selger3 = """OR""" then%>SELECTED<%end if%>>Eller</option></select>":"";

}
</script>

<%'-------------------------------------Selger3----------------------------%>
<table><tr><td width="50px"><div id="selger"><% if Selger3 = "AND" OR Selger3 = "OR" then%>
<select name="Selger3" style="font-family: ver; border-style: solid; border-width: 1; font-size:10px; text-align:center">
<option value="AND" <%If Selger3 = "AND" then%>SELECTED<%end if%>>Og</option>
<option value="OR" <%If Selger3 = "OR" then%>SELECTED<%end if%>>Eller</option>
<%end if%></select>
</div>
</td><td>
<font size="1" face="verdana"><input type="checkbox" value="ja" name="Selger" OnClick="check(this);" <%if Selger2 = "ja" then %>CHECKED<%end if%>> Selger/Kjøper<br>
</td></tr></table>

<%'-------------------------------------Pris3----------------------------%>

<table><tr><td width="50px"><div id="pris"><% if Pris3 = "AND" OR Pris3 = "OR" then%>
<select name="Pris3" style="font-family: ver; border-style: solid; border-width: 1; font-size:10px; text-align:center">
<option value="AND" <%If Pris3 = "AND" then%>SELECTED<%end if%>>Og</option>
<option value="OR" <%If Pris3 = "OR" then%>SELECTED<%end if%>>Eller</option>
<%end if%></select>
</div>
</td><td>
<font size="1" face="verdana"><input type="checkbox" value="ja" name="Pris" OnClick="check(this);" <%if Pris2 = "ja" then %>CHECKED<%end if%>> Pris<br>
</td></tr></table>

Håper dere kan hjelpe meg...:D
Avatar billede cem Nybegynder
13. april 2004 - 23:45 #15
FIKK DET TIL SELV:D

JIIPPPPI;)
hehe

har du svar roenving?
Avatar billede cem Nybegynder
14. april 2004 - 00:34 #16
<script type="text/javascript">
function check(fld){
  document.getElementById('selger').innerHTML = (fld.checked)?"<select name='Selger3' style='font-family: ver; border-style: solid; border-width: 1; font-size:10px; text-align:center'><option value='AND' <%If Selger3 = """AND""" then%>SELECTED<%end if%>>Og</option><option value='OR' <%If Selger3 = """OR""" then%>SELECTED<%end if%>>Eller</option></select>":"";
}
function check2(fld){
  document.getElementById('pris').innerHTML = (fld.checked)?"<select name='Pris3' style='font-family: ver; border-style: solid; border-width: 1; font-size:10px; text-align:center'><option value='AND' <%If Pris3 = """AND""" then%>SELECTED<%end if%>>Og</option><option value='OR' <%If Pris = """OR""" then%>SELECTED<%end if%>>Eller</option></select>":"";
}
function check3(fld){
  document.getElementById('beskrivelse').innerHTML = (fld.checked)?"<select name='Beskrivelse3' style='font-family: ver; border-style: solid; border-width: 1; font-size:10px; text-align:center'><option value='AND' <%If Beskrivelse = """AND""" then%>SELECTED<%end if%>>Og</option><option value='OR' <%If Beskrivelse3 = """OR""" then%>SELECTED<%end if%>>Eller</option></select>":"";
}
function check4(fld){
  document.getElementById('Tilstand').innerHTML = (fld.value != "nei")?"<select name='Tilstand3' style='font-family: ver; border-style: solid; border-width: 1; font-size:10px; text-align:center'><option value='AND' <%If Tilstand = """AND""" then%>SELECTED<%end if%>>Og</option><option value='OR' <%If Tilstand3 = """OR""" then%>SELECTED<%end if%>>Eller</option></select>":"";
}
function check5(fld){
  document.getElementById('Kategori2').innerHTML = (fld.value != "nei")?"<select name='Kategori3' style='font-family: ver; border-style: solid; border-width: 1; font-size:10px; text-align:center'><option value='AND' <%If Kategori2 = """AND""" then%>SELECTED<%end if%>>Og</option><option value='OR' <%If Kategori3 = """OR""" then%>SELECTED<%end if%>>Eller</option></select>":"";
}
function check6(fld){
  document.getElementById('kjopogsalg').innerHTML = (fld.value != "nei")?"<select name='kjopogsalg3' style='font-family: ver; border-style: solid; border-width: 1; font-size:10px; text-align:center'><option value='AND' <%If kjopogsalg = """AND""" then%>SELECTED<%end if%>>Og</option><option value='OR' <%If kjopogsalg3 = """OR""" then%>SELECTED<%end if%>>Eller</option></select>":"";
}
</script>

også bruker jeg en slik, 'OnClick="check(this);"', på hver input. Men er det mulig å få dette javascriptet til å kjøre når man laster siden...for ofte er det kryset av uten at checkboxen vises....
Avatar billede cem Nybegynder
14. april 2004 - 06:37 #17
jeg vil ikke bruke body onload....;)

hva slags muligheter har jeg da?
Avatar billede roenving Novice
14. april 2004 - 07:51 #18
Nu er det jo præcis hvad body onload er skabt til, for det vil oftest give fejl at køre javascript mod elementer på siden, hvis dokumentet ikke er afsluttet ...

-- men du kan også lave javascript-kald efter </body>-tagget, hvor der stort set aldrig vil være den slags fejl !-)
Avatar billede roenving Novice
14. april 2004 - 08:00 #19
-- forøvrigt har jeg tænkt på, om det ikke ville være hensigtsmæssigt, at du simpelthen satte alle felter ind, men at de i grupper ligger inde i hver deres blok-element, som starter med at være skjult ...

-- det er en ofte set fejlkilde at bruge innerHTML til at tilføje kompliceret html-kode, så er visibility eller display sikrere !-)
Avatar billede cem Nybegynder
14. april 2004 - 08:16 #20
Nu er det jo præcis hvad body onload er skabt til, for det vil oftest give fejl at køre javascript mod elementer på siden, hvis dokumentet ikke er afsluttet ...

-- men du kan også lave javascript-kald efter </body>-tagget, hvor der stort set aldrig vil være den slags fejl !-)
SVAR:
Jeg bruker include-file i asp og derfor er ikke <body>-tagget i hvert dokument...derfor har jeg skulle ha hatt et onload-script som virker for kun soking.asp

-- forøvrigt har jeg tænkt på, om det ikke ville være hensigtsmæssigt, at du simpelthen satte alle felter ind, men at de i grupper ligger inde i hver deres blok-element, som starter med at være skjult ...

-- det er en ofte set fejlkilde at bruge innerHTML til at tilføje kompliceret html-kode, så er visibility eller display sikrere !-)
SVAR:
Nå er jeg ikke så flink i Javascript, Nybegynner, og vet ikke hvordan visibillity og display virker...men en link/tutorial lignende kunne også ha hjulpet;)

*prøver å lære javascript*
Avatar billede cem Nybegynder
14. april 2004 - 19:17 #21
finnes det noen link om visbillity og display...jeg finenr ikke noe selv....
Avatar billede roenving Novice
14. april 2004 - 19:33 #22
Prøv noget simpelt:

Lav nogle ens divs, som onclick gemmes på den ene eller den anden måde, så kan du se det ret nemt:

<div id="div1" onclick="this.style.display='none';">
<h3>Div 1</h3>
<br><a href="java script:void(0)" style="text-decoration:none;color:red">Link</a>
<br>
<select name="minSelect" id="minSelect" onchange="">
    <option value="">-- Vælg her --<br>
    <option value="1">1<br>
    <option value="2">2<br>
    <option value="3">3<br>
</select>
<br>
</div>
<button onclick="st=document.getElementById('div1').style;st.display=(st.display!='none')?'none':'block';">Vis/skjul div 1 (display)</button>

<div id="div2" onclick="st=this.style;st.visibility=(st.visibility!='hidden')?'hidden':'visible';">
<h3>Div 2</h3>
<br><a href="java script:void(0)" style="text-decoration:none;color:red">Link</a>
<br>
<select name="minSelect" id="minSelect" onchange="">
    <option value="">-- Vælg her --<br>
    <option value="1">1<br>
    <option value="2">2<br>
    <option value="3">3<br>
</select>
<br>
</div>
<button onclick="st=document.getElementById('div2').style;st.visibility=(st.visibility!='hidden')?'hidden':'visible';">Vis/skjul div 2 (visibility)</button>

<div id="div3" onclick="this.style.display='none';">
<h3>Div 3</h3>
<br><a href="java script:void(0)" style="text-decoration:none;color:red">Link</a>
<br>
<select name="minSelect" id="minSelect" onchange="">
    <option value="">-- Vælg her --<br>
    <option value="1">1<br>
    <option value="2">2<br>
    <option value="3">3<br>
</select>
<br>
</div>
<br><button onclick="st=document.getElementById('div3').style;st.display=(st.display!='none')?'none':'block';">Vis/skjul div 3 (display)</button>

<div id="div4" onclick="st=this.style;st.visibility=(st.visibility!='hidden')?'hidden':'visible';">
<h3>Div 4</h3>
<br><a href="java script:void(0)" style="text-decoration:none;color:red">Link</a>
<br>
<select name="minSelect" id="minSelect" onchange="">
    <option value="">-- Vælg her --<br>
    <option value="1">1<br>
    <option value="2">2<br>
    <option value="3">3<br>
</select>
<br>
</div>
<button onclick="st=document.getElementById('div2').style;st.visibility=(st.visibility!='hidden')?'hidden':'visible';">Vis/skjul div 2 (visibility)</button>