Avatar billede presti Nybegynder
13. april 2004 - 15:46 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Validering af valg

Hej jeg har følgende kode:

int main()
{

  int valg;        // Variabel
  int slut = 0;    // Variabel

    do            // Do-while løkke
      {
      system("cls");
      cout << ".....................................(Kalaha)..................................." <<endl;  // overskrift
      cout << "1. Start" << endl << "2. Regler" << endl << "3. Slut" << endl << endl<< "Valg: ";  //menuen

            if (valg == 1 || 2 || 3)      // validering af svaret
                {
                cin >> valg;                // indtastning af valget
                }
                else
                    {                      // hvis ikke, så hopper den ud

                    }

                      switch(valg)
                                  {
                                  case 1: start_spil();            // hvis der tastes 1, så startes spillet
                                  break;
                                  case 2: regler();                // hvis der tastes 2, så vises reglerne
                                  break;
                                  case 3: slut = 1;                // hvis der tastes 3, så lukker spillet
                                  break;
                                  }
      while(!slut);    // Slut på løkke
}

Efter man har skrevet 1 2 eller 3 ved menu punktet, så hopper den videre i programmet. Men den flipper ud hvis man skriver et bogstav. Hvordan gør jeg såen så den ikke gør dette???

mvh. Presti
Avatar billede hepou Nybegynder
13. april 2004 - 15:52 #1
Prøv at kigge lidt på http://www.eksperten.dk/spm/488702 og prøv med en af deres metoder til at validere

:)
Avatar billede hepou Nybegynder
13. april 2004 - 15:53 #2
øh, glem hvad jeg skrev :) Jeg glemte vist at læse koden igennem. Du bruger consol de bruger GUI ;)

Undskylder :)
Avatar billede presti Nybegynder
13. april 2004 - 15:54 #3
hehe... np. Men ved du hvordan jeg gør så?
Avatar billede hepou Nybegynder
13. april 2004 - 16:12 #4
kan du ikke indsætte en

default: cout << "Du skal indtaste et tal mellem 1 og 3";
break;

til sidst i din switch(valg)?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
13. april 2004 - 19:56 #5
if (valg == 1 || 2 || 3)

Betyder det samme som

if((valg == 1) || (2 != 0) || (3 != 0))

Hvilket altid er tilfældet (to er ikke det samme som 0), det du ønsker er:

if(valg == 1 || valg == 2 || valg == 3)

Men du skal starte med at sætte valg til noget, så brugeren altid starter med at vælge noget.
Jeg vill nok lave noget i stil med:

do            // Do-while løkke
{
  system("cls");
  cout << ".....................................(Kalaha)..................................." <<endl;  // overskrift
      cout << "1. Start" << endl << "2. Regler" << endl << "3. Slut" << endl << endl<< "Valg: ";  //menuen
cin >> valg;
switch(valg)
{
case 1: start_spil();            // hvis der tastes 1, så startes spillet
  break;
case 2: regler();                // hvis der tastes 2, så vises reglerne
  break;
case 3: slut = 1;                // hvis der tastes 3, så lukker spillet
  break;
  default:
    cout << "Ulovlig valg!" << endl;
}
while(!slut);    // Slut på løkke

Og husk den første gyldne regel for kommentarer:
Lav ikke kommentarer for det indlysende.
Avatar billede andos Nybegynder
18. april 2004 - 00:20 #6
Ville noget lignende som det her ikke virke? (jeg er C++ n00b så forvent ikke det store):
Den vil her spørge om et nummer indtil det er et gyldigt et...
Du kunne evt. indsætte en fejlbesked eller sådan noget.

int valg=0;

while( valg > 0 || valg < 4  )      //Den forlader ikke while() før nummeret indtastet er gyldigt
{
cin >> valg;
}

                    switch(valg)
                                  {
                                  case 1: start_spil();            // hvis der tastes 1, så startes spillet
                                  break;
                                  case 2: regler();                // hvis der tastes 2, så vises reglerne
                                  break;
                                  case 3: slut = 1;                // hvis der tastes 3, så lukker spillet
                                  break;
                                  }
Avatar billede presti Nybegynder
18. april 2004 - 10:39 #7
ok