Avatar billede cem Nybegynder
07. april 2004 - 22:08 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

trekke ut tilfeldig fra tabell

Jeg har en tabell(T_Poster)

der skal jeg trekke ut en tilfeldig post som har krysset av for godkjent...
altså "godkjent = 1"

Hvordan trekker jeg ut TILFELDIG???
Avatar billede kovalt Nybegynder
07. april 2004 - 22:14 #1
Jeg har ikke hørt om at man kan selecte tilfældigt med SQL - hvis man kan ville jeg da også gerne se hvordan....

alternativt kan du selecte alle poster fra din tabel og herefter lave en løkke der løber et tilfældigt antal poster frem i dit recordsset...
Avatar billede cem Nybegynder
07. april 2004 - 22:15 #2
kan du hjelpe meg med den sql?
Avatar billede cem Nybegynder
07. april 2004 - 22:33 #3
50 poeng til den som klarer å forklare meg hvordan jeg må gjøre det....
Avatar billede and_ Nybegynder
07. april 2004 - 22:38 #4
kører du en autonummering i databasen?

hvis ja, hvad så med en rnd() funktion
Avatar billede eagleeye Praktikant
07. april 2004 - 22:45 #5
Hvilen database bruger du?

Det kan laves med en SQL sætning men den ser forskellig ud fra database til database.
Avatar billede retry Nybegynder
08. april 2004 - 00:00 #6
Skitse:

set rs = db.execute("SELECT count(*) AS countOfGodkendt FROM T_Poster WHERE godKjent = 1")

antalGodkendte = rs("countOfGodkendt").value
rs.close : set rs = nothing

if (antalGodkendte > 0) then
myLuckyNumber = Int(antalGodkendte * Rnd + 1)
set rs = db.execute("SELECT * FROM T_Poster WHERE godKjent = 1")
for i = 1 to myLuckyNumber
  rs.moveNext
next
response.write "<p>Valgte " & rs("kolonnenavn").value & "</p>"
rs.close : set rs = nothing
else
response.write "<p>ingen godkendte</p>"
end if
Avatar billede retry Nybegynder
08. april 2004 - 00:08 #7
Korrektion:

if myLuckyNumber > 1 then
for i = 2 to myLuckyNumber
  rs.moveNext
next
end if

Det er nok mere intuitivt at holde styr på læsningen fremad med en tæller og et while-loop.
Avatar billede and_ Nybegynder
26. april 2004 - 14:53 #8
lukketid?
Avatar billede eagleeye Praktikant
26. april 2004 - 22:44 #9
Han har ikke engang svaret på de sprøgsmål som han er blevet stillet...
Avatar billede cem Nybegynder
26. april 2004 - 23:38 #10
beklager....er under oppdatering av siden....:(....men jeg gir dere riktig;)