Avatar billede mik789 Nybegynder
07. april 2004 - 09:26 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

.xsl eller .xslt?

Gør det nogen forskel om man giver sit stylesheet dokument efternavnet .xsl eller .xslt? I min bog om xml (Elizabeth Castro) bruges .xslt, W3C-School (http://www.w3schools.com/xsl/xsl_transformation.asp) bruger .xsl

//mik
Avatar billede atoft Nybegynder
07. april 2004 - 09:35 #1
Det er fuldstædig ligegyldig. Det som betyder noget er url i xsl namespaces inde i filen.

xmlns:xsl="http://www.w3.org/1999/XSL/Transform"

Det er denne her som fortæller xsltprocessoren hvilken syntax xsl documentet er i.
Avatar billede mik789 Nybegynder
07. april 2004 - 09:43 #2
atoft>tak, lægger du et svar?
Avatar billede atoft Nybegynder
07. april 2004 - 09:44 #3
ok
Avatar billede nute Nybegynder
07. april 2004 - 09:59 #4
xsl er "samlebegreb" for 3 dele (på samme måde som DHTML er et samlebegreb for "teknologierne" CSS, JavaScript og HTML). XSL består af:

XSLT: eXtensible Stylesheet Language Transformation
XPath: et query sprog, brugt til at identifisere lokationer i et xml dokument
XSL-FO: XSL Formatting objects. Dette bliver brugt til at generere Word dokument, RTF, PDF, TeX osv. (optional)

så kort fortalt - en xsl fil indeholder XSL Transformationer, for nogle input elementer identificert med XPath og valgfrit formatteret med XSL-FO. Det er, som atoft skriver, ligemeget om du kalder din fil for .xsl eller .xslt

/nute
Avatar billede mik789 Nybegynder
07. april 2004 - 10:26 #5
nute> tak for info. det er smart at "pakken" også indeholder XSL-FO, så man kan transformere de samme xml dokumenter til papirmedier.
Avatar billede atoft Nybegynder
07. april 2004 - 10:29 #6
I skal blot lige huske på, at ikke alle xslt processorer udstøtter XSL-FO endnu.
Avatar billede nute Nybegynder
07. april 2004 - 10:31 #7
atoft >> true :-)