Avatar billede ostehamster Nybegynder
05. april 2004 - 21:50 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Flytte /usr/src på en freeBSD server, er det godt?

Hejsa

Jeg har fået til opgave at opdatere en freeBSD server, men der er ikke plads til at download kildekoden på /usr partitionen, det ser således ud:

Filesystem  1K-blocks    Used    Avail Capacity  Mounted on
/dev/ad0s1a    99183    56734    34515    62%    /
/dev/ad0s1g  23102404  1698742 19555470    8%    /home
/dev/ad0s1f  2480982  1612932  669572    71%    /usr
/dev/ad0s1e    99183    25121    66128    28%    /var
/dev/ad1s1e  62824321 26748064 31050312    46%    /backup
/dev/ad1s1f  9928956  2478551  6656089    27%    /downloads
procfs              4        4        0  100%    /proc

Er det ok, bare at flytte /usr/src til /home partitionen, og så lave et symlink i /usr, eller er det en skidt løsning?

mvh
Christoffer
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. april 2004 - 22:03 #1
jeg kan ikke se noget problem i det.
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
05. april 2004 - 22:27 #2
Næhhh..heller ikke her
Men ud over plads er der så en grund til at du ville gøre det ?
Avatar billede ostehamster Nybegynder
05. april 2004 - 22:32 #3
Jeg må nok indrømme at jeg ikke er verdens største haj til freeBSD, og /usr/src er jo ikke helt den samme som på Linux, så jeg ved ikke rigtig hvad jeg kan tillade mig at gøre i denne mappe.

Måden den skal opdateres på, er med cvsup, så den henter jo alt kildekoden, og det skulle der gerne være plads til, derfor havde jeg tænkt mig at flytte det, istedet for at slette noget, så jeg ikke får slettet noget forkert.

Iøvrigt, findes der en smart kommando, så man kan se hvor meget én mappe optager af plads?
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
05. april 2004 - 23:03 #4
det må være du -h du mener ikke?
Du behøver ikke flytte din /usr/src
Og ports træet ligger også i /usr/port/...
Avatar billede ostehamster Nybegynder
05. april 2004 - 23:08 #5
Men der er jo kun lidt over en halv gigabyte tilbage, det er da ikke nok, den har ikke været opdateret i over et år tror jeg, der må da være meget ny kode?
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
05. april 2004 - 23:10 #6
Hmmm.tror altså ikke det blivert et ptoblem....
Bare lav en cvsup -g -L 2 ports-supfile
og der efter en portupgrade -ar
Avatar billede ostehamster Nybegynder
05. april 2004 - 23:10 #7
du -h er lige lovlig grundig, kan man ikke "sige" den ikke skal tage undermapper med?
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
05. april 2004 - 23:11 #8
Du kan da også bare lave en ls -lsk

Er den bedre ?
Avatar billede ostehamster Nybegynder
05. april 2004 - 23:12 #9
oki, cvsup -g -L 2 ports-supfile henter de nye filer, og portupgrade -ar installere dem, eller?
Avatar billede ostehamster Nybegynder
05. april 2004 - 23:13 #10
nja, den siger ikke hvad mappen fylder, bruger bare "du"
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
05. april 2004 - 23:15 #11
Først installere cvsup-without-gui
og så rette ports-supfile filen til det danske mirror..
Så kører en cvsup -g -L 2 ports-supfile
Så installere portupgrade
Så kører en portupgrade -ar
Så skulle den være i vinkel...
Avatar billede ostehamster Nybegynder
05. april 2004 - 23:20 #12
Oki, jeg har fået denne guide, en der blev skrevet da serveren blev installeret

cvsup -L 2 -g -h cvsup.dk.freebsd.org/usr/share/examples/cvsup/stable-supfile
cd /usr/src && make buildworld

cd /usr/src/sys/i386/conf
config -r x12
cd ../../compile/x12 && make depend all install

mergemaster -p
mergemaster

cd /usr/src && make installworld

cd /var/db/pkg && portupgrade -NP * (Den farlige)

Ved ikke lige hvorfor der står "Den farlige"
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
05. april 2004 - 23:27 #13
Oki...nu begynder du jo også at at tale om update world. det er jo noget helt andet!

Men grunden til at han har skrevet farlig er nok at det er med pkg ellers ved jeg ikke lige hvorfor?
Hvilken version bsd kører du 4.9?
Hvad har du liggende på den ad data som du skal gemme ?
Avatar billede ostehamster Nybegynder
05. april 2004 - 23:33 #14
uname -r siger 4.7-RC

Jeg skulle helst gerne undgå at slette noget, det er en webserver, med en masse små webhoteller
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
05. april 2004 - 23:36 #15
Mon ikke en ganske normal cvsup -g -L 2 ports-supfile
og så en portupgrade skulle kunne klare det for dig?
Avatar billede ostehamster Nybegynder
05. april 2004 - 23:39 #16
Tja, det er muligt. Den vil så opdatere alle pakker, men ikke kernen?
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
05. april 2004 - 23:40 #17
Lige præcis...
du har vel heller ikke så meget grund til at ændre din kerne?
Nu skal du jo huske på at FreeBSD og Linux ikke fungere på samme måde med hensyn til at opgradere sin kerne...
Det burde værer rigeligt at opgradere alle din appl...(pakker)
Avatar billede ostehamster Nybegynder
05. april 2004 - 23:42 #18
Men kan der ikke være brister i kernen?
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. april 2004 - 23:44 #19
det er helt misforstået ..

make/install buildworld opdaterer dit base system /etc /bin osv.

make/instal kernel bygger og instalerer kernel

portupgrade opdaterer programmer under /usr/local

det er vigtigt at opdatere sin base og kernel hvis der er kommet nogen sikkerheds opdateringer det kan du læse i /usr/src/UPDATING
efter et cvsup.
Avatar billede andersbramsen Nybegynder
05. april 2004 - 23:45 #20
Hmmm..nej hvilke skulle det være ?
Det er vel en stabel du kører--går jeg ud fra....
Tror nok mest at du vil vinde større kompabilitet ved en nyrer kerne...og understøttelse af SMP på en bedre måde---= osv....
Opgrader dit ports træ og dine pakker...
If it aint broken dont fix it
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. april 2004 - 23:48 #21
når du aligevel opdaterer din base så er det smart at opdatere kernel samtidigt for ellers kan der komme problemer hvis de ikke matcher.

opdatering af programmer er mere nødvendigt hvis det feks er services du bruger over nettet, som feks samba eller lign.

når der kommer en ny security update er det smart at opdatere.
det er ikke så tit hvis du kører security branch

se feks her
20040317:      p4      FreeBSD-SA-04:05.openssl
        Correct a denial-of-service vulnerability in OpenSSL.

20040302:      p3      FreeBSD-SA-04:04.tcp
        Limit TCP segment reassembly queue size.

20040205:      p2      FreeBSD-SA-04:02.shmat
        Correct a reference counting bug in shmat(2).

20031126:      p1      FreeBSD-SA-03:19.bind
        Corrected remote denial-of-service vulnerability in named(8).

        FreeBSD 4.9-RELEASE.
Avatar billede ostehamster Nybegynder
05. april 2004 - 23:48 #22
oki, det vil jeg gøre

Takker for hjælpen og god påske :)
Avatar billede simonvalter Praktikant
05. april 2004 - 23:50 #23
følg iøvrigt denne guide
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/makeworld.html

du skal altid instalere kernel og reboote før du instalerer world, så kan du altid gendanne systemet hvis der har været fejl i source.