Avatar billede pelann Nybegynder
08. februar 2001 - 08:40 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Søgemaskine

Godmorgen

Jeg er i gang med at lave en søgemaskine, som søger nogle felter igennem i min MySQL database. Mit problem er, hvis jeg har mobiltelefon stående, så finder den ikke ordet mobil eller telefon. Den kan altså kun finde ord der er helt ens. Er der ikke en komando, som gør at den også finder det, hvis det bare er en del af et ord??

Pelann
Avatar billede nil.dk Nybegynder
08. februar 2001 - 08:42 #1
Nu er jeg ikke PHP\'er men SQL er vel SQL...

Du kan bruge LIKE i din SQL-streng.
Avatar billede nil.dk Nybegynder
08. februar 2001 - 08:43 #2
Avatar billede pelann Nybegynder
08. februar 2001 - 10:22 #3
Jeg har skrevet det sådan, hvor skal like stå?? Jeg har prøvet at ændre where, men så går den i fejl!!!

$q=\"SELECT * from links where overskrift = \'$sogeord\' or sogeord1 = \'$sogeord\'\";
Avatar billede nil.dk Nybegynder
08. februar 2001 - 10:23 #4
$q=SELECT * FROM links WHERE overskrift LIKE \'$sogeord\' or sogeord1 LIKE \'$sogeord\'\";
Avatar billede nil.dk Nybegynder
08. februar 2001 - 10:24 #5
$q=\"SELECT * FROM links WHERE overskrift LIKE \'$sogeord\' or sogeord1 LIKE \'$sogeord\'\";

Der manglede lige en dobbeltpling
Avatar billede nil.dk Nybegynder
08. februar 2001 - 10:25 #6
ups.. og du skal udskifte $ med %

sogeord%

eller

%sogeord

eller

%sogeord%
Avatar billede htx98i17 Professor
08. februar 2001 - 10:26 #7
eller:
LIKE \'%$soegeord%\'

så finder den alle ord der har $soegeord i sig.
Eks. hvis $soegeord = \"ord\"
så finder den \"ordbog\"
Avatar billede htx98i17 Professor
08. februar 2001 - 10:27 #8
nil.dk ->  hmmm ja :)
Avatar billede nil.dk Nybegynder
08. februar 2001 - 10:27 #9
htx... lige mine ord ;o) jeg havde glemt at man i PHP skal have $ foran en variabel. Jeg er jo ASP\'er
Avatar billede htx98i17 Professor
08. februar 2001 - 10:32 #10
nil.dk -> Helt ok... :o)
Avatar billede pelann Nybegynder
08. februar 2001 - 10:43 #11
Tak for hjælpen..... Det virker nu!!!!
Avatar billede nil.dk Nybegynder
08. februar 2001 - 10:45 #12
NP... jubiii jeg har fået accepteret et svar på PHP uden at kunne PHP :o))))