Avatar billede klatten Nybegynder
05. april 2004 - 11:29 Der er 35 kommentarer og
2 løsninger

PC genstarter uprovokeret - hjælp til fejlfinding!

Hej

Min pc derhjemme (hjemmelavet med Soltek mobo, Athlon XP cpu, Performance Ram) er begyndt at te' sig underligt.
For det første har jeg haft usædvanlig meget bøvl med at konvertere avi filer i programmet TMPGenc (og avi filerne har ikke bad frames e.l.). TMPGenc crasher konstant og får så pc'en til at genstarte.

Nu er pc'en så pludselig også begyndt at genstarte uprovokeret, når jeg bare åbner Word.!

For at få fjernet frygten for en evt. hardwarefejl, ville jeg gerne have henvisning til et program, der kan analysere og teste hele pc'en.

Andre forslag er også velkomne!
Avatar billede victor-1 Nybegynder
05. april 2004 - 11:32 #1
Følg vejledningen her:
Gå ind her og hent Spybot og Hijackthis.
http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm
Installer og kør Spybot, opdater online, scan, afhjælp valgte problemer, genstart.
Derefter udpakker og kører du Hijackthis, scan, save log og kopier logfilen herind, så kigger vi på den.
Lad være med at slette noget selv med Hijackthis, det kan skade mere end det gavner.

Manual for installering af hijackthis:
http://www.spywarefri.dk/hijackthis.man.htm
Avatar billede mcgoat Nybegynder
05. april 2004 - 11:33 #2
Sidder selv med samme problem.... har dog fundet ud af at det var RAM
Avatar billede mcgoat Nybegynder
05. april 2004 - 11:33 #3
Men du kan teste pc'en med BurnInTest som kan hentes på www.download.com .... den kan stresse din computer og finde eventuelle fejl
Avatar billede klatten Nybegynder
05. april 2004 - 11:47 #4
victor-1> tak, det ser spændende ud, men hvorfor mener du, at det kan afhjælpe mit aktuelle problem?

mcgoat> tak, det vil jeg prøve
Avatar billede ird Praktikant
05. april 2004 - 11:59 #5
Stop den i at genstarte:

start>kontrolpanel>system>advanceret>indstillinger for start og genoprettelse>fjern flue benet i genstart automatisk
Avatar billede victor-1 Nybegynder
05. april 2004 - 12:43 #6
Hejsa
For at fjerne din frygt for hardware-fejl er det en god idé at kontrollere for og evt. fjerne virus, spyware og andet snavs som kan få en pc til at opføre sig underligt. Og det er her de to programmer kommer ind i billedet ;o)

(hmm - jeg fik ingen mails om nye indlæg i denne tråd)
Avatar billede victor-1 Nybegynder
05. april 2004 - 12:44 #7
Du kunne evt. prøve at forklare, hvad den foretager sig af underlige ting.
Avatar billede klatten Nybegynder
05. april 2004 - 12:55 #8
den foretager sig intet underligt! ...bortset fra at slukke og derved boote op igen (faktisk som om, der var én der slukkede for alt strøm og så tændte det igen efter ½ sekund)
Avatar billede lincoln Nybegynder
05. april 2004 - 13:00 #9
Måske er det en ramfejl? Du kan undersøge det med programmet Memtest86: http://www.memtest86.com/
Avatar billede victor-1 Nybegynder
05. april 2004 - 13:01 #10
Ok - så er det måske alligevel ikke "snavs", men det kan i hvert fald ikke skade at kontrollere det.
Avatar billede klatten Nybegynder
05. april 2004 - 13:02 #11
tak lincoln, hvis memtest finder noget som BurnInTest ikke finder, så er der point!
Avatar billede klatten Nybegynder
05. april 2004 - 18:16 #12
Jeg har startet med at afinstallere diverse codec, idet jeg i forumet på dvdrhelp læste at nogle codec-konflikter kunne have skylden!
Derefter har jeg kørt BurnInTest som ikke kunne fremprovokere nogle fejl!

senere vil jeg afvikle memtest86....resultat følger
Avatar billede delle1982 Nybegynder
05. april 2004 - 18:59 #13
nogen der kan forklare mig hvordan jeg bruger det memtest?
Avatar billede victor-1 Nybegynder
05. april 2004 - 19:05 #14
Den skal smides på en diskette og så skal du boote op på den.
Avatar billede delle1982 Nybegynder
05. april 2004 - 19:11 #15
aha, det prøver jeg lige
Avatar billede victor-1 Nybegynder
05. april 2004 - 22:54 #16
Fandt du ud af det ?
Avatar billede backside Nybegynder
06. april 2004 - 20:08 #17
Nu i snakker "snavs"....
Kan muligvis være netop det, skidt og møj kan evt. få cpu temp op på et niveau hvor den gerne vil genstarte.
Check lige at den ikke er helt møget til i køleren.
Avatar billede delle1982 Nybegynder
06. april 2004 - 22:21 #18
Victor-1, nej burnintest fandt intet, og memtest fik jeg ikke fuldført..
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. april 2004 - 17:45 #19
Jeg er lidt i tvivl her -
Skulle det forholde sig sådan, at "klatten" og "delle1982" er en og samme bruger ?
Avatar billede backside Nybegynder
07. april 2004 - 18:12 #20
Ja, lyder underligt må jeg nok sige.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. april 2004 - 18:41 #21
Må håbe der kommer en forklaring fra en af dem *S*
Avatar billede delle1982 Nybegynder
07. april 2004 - 23:18 #22
det er ikke samme bruger nej
Avatar billede victor-1 Nybegynder
07. april 2004 - 23:35 #23
Hvordan kan du så svare for "klatten" ?
Det er muligt du har ret, men jeg er ikke overbevist ;o)
Avatar billede delle1982 Nybegynder
08. april 2004 - 17:08 #24
svare for ham? hvad snakker du om?

jeg svarer for mig selv da jeg har nøjagtig samme problem som ham..
Avatar billede klatten Nybegynder
09. april 2004 - 14:23 #25
kender ikke delle1982, men hvis i er i tvivl så lav endelig en anmeldelse!

Beklager at jeg ikke har svaret før, har haft ret travlt på jobbet!

Som sagt, fik jeg ikke noget ud af BurnInTest og memtest fandt heller ikke noget!
CPU'ens temp har det også helt fint...såh!

Jeg fik afinstalleret en masse forskellige codecs og lavede en repair af WinXP og nu har den kørt fint i de sidste 2 døgn!
Hvem ved...måske har der simpelthen været noget med strømmen, her hvor jeg bor!

Ingen resultat altså!

Jeg deler pointene mellem dem der har svaret!
Tak for indsatsen!
Avatar billede victor-1 Nybegynder
09. april 2004 - 16:20 #26
"klatten"
du skriver :
"Som sagt, fik jeg ikke noget ud af BurnInTest ......."

Prøv at se om du kan finde det sted hvor du tidligere har sagt det ;o)

Kommentar: "delle1982"
"Victor-1, nej burnintest fandt intet, og memtest fik jeg ikke fuldført.."

Som du kan se "klatten", så var det altså "delle1982" som havde sagt det og IKKE dig.

"klatten"
Har du ikke dårlig samvittighed, så kommenterer du også dette indlæg :o)
Avatar billede delle1982 Nybegynder
09. april 2004 - 16:44 #27
ehm, som sagt er det ikke samme person..
Avatar billede roenving Novice
09. april 2004 - 17:09 #28
>>victor, prøv at kigge på klatten @ 05/04-2004 18:16:42
Avatar billede victor-1 Nybegynder
09. april 2004 - 17:24 #29
Ok - gir' mig - undskyld for mistanken.
Avatar billede delle1982 Nybegynder
10. april 2004 - 13:19 #30
np
Avatar billede delle1982 Nybegynder
10. april 2004 - 14:18 #31
jeg har lige læst brugervurdering om mit bundkort på edbpriser, der er en der skriver at det kørte fint i 6 mdr intil hans pc begyndte at genstarte.. så opdaterede han sin bios og det hjalp.. hvad bundkort har du klatten?

og nogen der kan forklare hvordan man opdaterer sin bios?
Avatar billede fromsej Praktikant
10. april 2004 - 14:23 #32
Opdatere eller flashe BIOS er såmænd ikke så svært, det kræver en bootdiskette hvor der ligger selve BIOSfilen og flashprogrammet på.
Jeg bruger altid en win98 bootdiskette, hvor alt er fjernet undtaget IO.sys MSDos.sys og command.com.
Det allervigtigste er at man er 100% sikker på at den BIOS man vil flashe ind er den rigtige til bundkortet.
Avatar billede delle1982 Nybegynder
13. april 2004 - 17:34 #33
jeg har opdateret bios nu, og det ser ud til at virke :)
Avatar billede delle1982 Nybegynder
13. april 2004 - 17:35 #34
håber du får fixet dit problem "klatten"
Avatar billede backside Nybegynder
13. april 2004 - 17:51 #35
delle1982>> Måske ikke så smart at "overtage" andres spørgsmål på den måde, det ender bare med en masse misforståelser.
Avatar billede victor-1 Nybegynder
13. april 2004 - 17:53 #36
Helt enig ;o)
Beklager endnu engang.
Avatar billede delle1982 Nybegynder
13. april 2004 - 20:29 #37
var ikke meningen jeg skulle overtage, jeg glemte bare at skrive at jeg havde samme problem, og fik jo mit løst så måske det kunne hjælpe klatten..