Avatar billede greybeard Nybegynder
29. marts 2004 - 22:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Adgang til VBA typer i Access

Når jeg forsøger at bruge indbyggede Objekt typer i Access-VBA, får jeg følgende fejlmeddelelse:

User-defined Type not defined!

Fejlen opstår f.eks. her:

    Dim Exl As New Excel.Application
    Dim WrkBook As Excel.Workbook
    Dim rs As DAO.Recordset
    Dim dlgOpen As FileDialog

Men ikke her:

    Dim i As Integer, j As Integer
    Dim Trans As Object
    Dim X As New Collection

Jeg har efterhånden forsøgt alt, hvad jeg kan finde på incl. geninstallering af officeXP.

På forhånd tak
29. marts 2004 - 22:59 #1
Tjek dine referencer i tools->references
29. marts 2004 - 23:00 #2
Der skal være en reference til både:
Microsoft Excel, Microsoft DAO 3.x Object Library og et eller andet FileDialog-komponent
Avatar billede greybeard Nybegynder
29. marts 2004 - 23:03 #3
Det har jeg gjort. Min VBA refererer til fællesfiler under office.Derr er andre vba muligheder, alle i system32, men jeg kan ikke forsøge dem, da jeg bare får at vide at de har samme navn, som den jeg bruger. Og den kan ikke fjernes, da den er i brug.
Avatar billede greybeard Nybegynder
29. marts 2004 - 23:05 #4
Det forsøger jeg
Avatar billede greybeard Nybegynder
29. marts 2004 - 23:19 #5
Det virker!
Jeg sidder så tilbage med et følgespørgsmål.
Når jeg ved at fumle rundt i hjælpfilen hat fundet en type, jeg skal bruge, hvor finder jeg så ud af hvilket Library, den stammer fra.
29. marts 2004 - 23:32 #6
hmm, som udgangspunkt, så tilhører alt hvad du finder i den alm. hjælpefil enten Access eller VBA.
Men ellers er det i høj grad et spørgsmål om erfaring. Der er dog nogle retningslinier:
-Hvis det omhandler andre programmer (Excel, word, Outlook, Powerpoint, MS Graph m.m.) så skal der en reference til det specifikke library.
-Hvis det omhandler recordsets m.m., så kan det enten være DAO eller ActiceX Data Objects.

Ofte vil du kunne udlede hvor en kommando kommer fra i hjælpefilen, idet hvert library benytter sin egen hælp-fil.

Hvis du allerede har lavet en reference til et library, kan du trykke F2 og søge på en kommando og derved se hvor den kommer fra.
Avatar billede greybeard Nybegynder
29. marts 2004 - 23:34 #7
Jeg siger tak. Fortsat god dag