Avatar billede julebetty Nybegynder
29. marts 2004 - 07:17 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Link som altid er nederst i højre hjørne

Jeg skal lave et link som hele tiden skal være nederst i højre hjørne af skærmen, ligemeget om der scrolles.

Desuden skal linket have en bestemt farve eks #000000

Håber der er nogle som kan hjælpe mig
Avatar billede mik789 Nybegynder
29. marts 2004 - 07:24 #1
Giv dit link en id:

#mit-link {
  position: absolute;
  right: 0;
  bottom: 0;
  color: black;
}

<a id="mit-link" href="whatever">Mit sidste link</a>

//mik
Avatar billede mik789 Nybegynder
29. marts 2004 - 07:26 #2
øh, forresten, msåke hellere:

#mit-link {
  position: fixed;
  right: 0;
  bottom: 0;
  color: black;
}

altså position: fixed - hvis det skal forblive på plads uanset scroll
Avatar billede julebetty Nybegynder
29. marts 2004 - 07:29 #3
hvor skal  sidenavn.htm  stå ?
Avatar billede julebetty Nybegynder
29. marts 2004 - 07:32 #4
Kan man ikke bruge denne her, bare omskrevet til et link i stedet for et billede:

<body background="BILLEDE.gif" style="background-repeat: no-repeat; background-attachment: fixed; background-position: bottom right">
Avatar billede mik789 Nybegynder
29. marts 2004 - 07:36 #5
nej, for et link er ikke det samme som en baggrund...

du er statter bare "whatever" i forslaget oven for med navnet på den fil som linket skal åbne
Avatar billede julebetty Nybegynder
29. marts 2004 - 07:41 #6
Det virker desværre ikke :

#mit-link {
  position: fixed;
  right: 0;
  bottom: 0;
  color: red;
}

<a id="mit-link" href="sprog_popup.htm">Choose other languauge</a>
Avatar billede mik789 Nybegynder
29. marts 2004 - 07:43 #7
hvad sker der?
Avatar billede mik789 Nybegynder
29. marts 2004 - 07:46 #8
for at det skal virke skal du også:

1. have en korrekt DTD som allerførste element på siden.
2. sætte højden af både elementet html og elementet body til 100%.

Altså f.eks.:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

<style type="text/css">
html, body {
  width: 100%
  height: 100%;
}
</style>

og så det øvrige som før. Hvordan virker det?
Avatar billede julebetty Nybegynder
29. marts 2004 - 07:46 #9
den skriver bare koderne på skærmen

#mit-link { position: fixed; right: 0; bottom: 0; color: red; } Choose other languauge
Avatar billede mik789 Nybegynder
29. marts 2004 - 07:47 #10
men har du helt tjek på hvor man placerer de forsekellige elementer?
Avatar billede julebetty Nybegynder
29. marts 2004 - 07:47 #11
ok, jeg lukker
Avatar billede mik789 Nybegynder
29. marts 2004 - 07:48 #12
hvorf'det?
Avatar billede mik789 Nybegynder
29. marts 2004 - 07:50 #13
"den skriver bare koderne på skærmen" ;-)
Det er vel fordi du bare har skrevet det i <body> elementet. Stylesheetet skal stå mellem <head> og </head>
Avatar billede mik789 Nybegynder
29. marts 2004 - 07:52 #14
Start her: http://www.w3schools.com/html/default.asp
og her: http://www.w3schools.com/css/default.asp

og lad være at ulejlige andre folk hvis ikke du vil følge det til dørs...
Avatar billede exp Juniormester
30. marts 2004 - 00:05 #15
julebetty >>
Venligst redegør for, hvorfor du selv beholder point i dette spørgsmål.

Mvh
exp/coadmin
Avatar billede julebetty Nybegynder
03. april 2004 - 02:36 #16
exp>>Fordi jeg ikke vil give point ud når der ikke er givet et svar som jeg har kunnet bruge. Jeg er ikke kommet videre fra jeg oprettede spørgsmålet.
Avatar billede mik789 Nybegynder
03. april 2004 - 07:36 #17
julebetty> sådan fungerer det ikke her. Du stiller et spørgsmål og får nogle svar som ikke direkte løser dit problem. Men det er fordi det viser sig at der er mere grundlæggende problemer der ikke er på plads. Det får du så råd om. F.eks. viser det sig at du måske ikke er helt klar over hvor i koden de forskellige elementer skal placeres, og at det kan være årsagen til at de svar du har fået ikke virker.

Her kan du så gøre to forskellige ting. Du kan lukke spørgsmålet, fordi du så vil arbejde videre med det alene herfra. Det gør man ved at sige tak for hjælpen og give nogle (måske ikke alle) point til dem der har gidet forsøge at hjælpe. Du har lagt stort ud med 125 point. Det er alt for meget, så det er helt OK at skære ned på det, så længe du ikke har fået det til at virke.

Eller, du kunne bare være gået videre i stedet for at bakke ud. Næste spørgsmål burde jo være: hvorfor skriver den bare koderne på skærmen? Jamen sikkert fordi de er forkert placeret. Hvor skal de så være? Osv. Alt det ville du have fået svar på, ind til vi havde fået siden på plads.

Men du bestemmer selv hvor meget du vil have ud af det. Blot skal du ikke regne med megen hjælp hvis folk oplever at du er ligeglad med at de forsøger at hjælpe dig.

//good luck...
Avatar billede exp Juniormester
03. april 2004 - 20:07 #18
Den holder ikke her julebetty...

mik789 hjælper dig her, at du så ikke følger spørgsmålet til dørs, skal mik789 ikke straffes for.
Du bedes derfor oprette et pointgivende spørgsmål til mik789.

Mvh
exp/coadmin
Avatar billede exp Juniormester
03. april 2004 - 20:08 #19
Iøvrigt henvises til at benytte karmasystemet i sådanne tilfælde.
Avatar billede exp Juniormester
12. april 2004 - 22:18 #20
julebetty >>
Du tildeles 1 advarsel for ikke at følge ekspertens regelsæt §2.6.
Du bedes oprette et spørgsmål med point til mik789 indenfor 24 timer, ellers vil det medføre karantæne.

exp/coadmin