Avatar billede theboogieman Nybegynder
26. marts 2004 - 09:50 Der er 7 kommentarer

Devfsd og /dev/eth0?

Jeg har lige fået devfs og devfsd, når jeg loader det module til mit trådløse netkort, så bliver der oprettet en /sys/class/net/eth0/ og en /proc/ipw2100/eth0/, men ingen /dev/eth0... Hvordan kan det være og hvad skal jeg så skrive når jeg skal sætte min ifconfig op?
Ved godt ipw2100 driveren stadig er i sin barndom, men det kunne være nogen der kendte noget til det.
Avatar billede strych9 Praktikant
31. marts 2004 - 15:17 #1
navngivningen i /dev er noget anderledes med devfs. Meget mere hierarkisk.
Egentlig har jeg ikke noget godt svar på dit spørgsmål, men jeg vil sige at devfs nok er en ting du skal droppe. Den er efter hvad jeg har forstået taget ud af 2.6 og de fleste kernel devs synes det er noget crap.. så devfs' dage er talte.
Avatar billede aeblefisk Nybegynder
01. april 2004 - 22:54 #2
Jeg vil mene du bare skal skrive eth0 når du sætter op med ifconfig.
Så vidt jeg husker findes netkortene slet ikke under /dev. Heller ikke når man bruger devfs. Jeg bruger devfs, og jeg kan ikke finde mit netkort under /dev nu, selvom det tilsyneladende virker :-)
Du kan finde alle indbyggede interfaces ved at se i filen /proc/net/dev.
Held og lykke med ipw2100. Jeg venter lidt endnu. De har fart på med at få udviklet, så jeg tror ikke der går mang uger før de når version 1.00.
Avatar billede strych9 Praktikant
02. april 2004 - 00:41 #3
Ja det er korrekt at eth er et virtuelt device så den findes slet ikke som /dev/eth0 ligegyldigt hvilken kernel version der køres eller om det er med devfs eller ej.
Hvis din kernel har de relevante drivere indsat og kender til TCP/IP så vil du automatisk have eth0 eller lignende når du skriver ifconfig. Hvis eth0 ikke fremgår af dette output så er det et tegn på at driverne ikke er loadet korrekt.
Avatar billede strych9 Praktikant
02. april 2004 - 00:46 #4
aeblefisk-> /proc/net/dev er desværre kernel versions specifik. I 2.6.x er /proc erstattet af /sys eller noget i den stil. Der er i hvert fald gang i noget nyt på den front.
Det fremgår ikke af spørgsmålet hvilken kernel han bruger, men jeg synes for en ordens skyld at jeg ville nævne det.
Avatar billede theboogieman Nybegynder
02. april 2004 - 19:09 #5
Hmm... Jeg forstår det ikke. Driveren er oppe og har fundet kortet, jeg har installeret wireless tools... Wireless tools kan godt finde mit kort,  men fx. iwlist eth0 scan finder slet ingenting, selvom jeg ved der er net. Og det lille ikon for trådløst net på min bærbar lyser heller ikke.
Er der noget jeg mangler at sætte op. Jeg kører ikke med nogen distro, så jeg skal sætte ALT op selv, inkl. network config filer. Men de skal vel ikke bruges bare for en normal scan?
Avatar billede strych9 Praktikant
02. april 2004 - 19:13 #6
men i wireless tools hedder det vel wlan0?
Avatar billede theboogieman Nybegynder
02. april 2004 - 19:33 #7
... iwconfig finder mit trådløse net på eth0. Så svaret til det må være: ikke nødvendigvis.