Avatar billede lytzen Nybegynder
25. marts 2004 - 12:47 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

style kun i IE6 ?

Hej,
Jeg bruger følgende kode på mine tabeller sådan at indholdet ikke ændrer tabellens størrelse:
style="table-layout:fixed"
Problemet er bare, at det ser grimt ud i IE5.5 men virker udemærket i IE6
Nogen der har et alternativ?

Siden kan ses på www.lytzen.net
Avatar billede mik789 Nybegynder
25. marts 2004 - 12:51 #1
mange muligheder...
to forskellige eksterne stylesheets der aktiveres/kobles fra med JavaScript.
Dynamisk angivelse af enkelte style elementer med JavaScript.
Udvælgelse af browserspecifikke elementer med php i selve stylesheetet (dvs. her bruger du kun ét stylesheet).
Avatar billede nute Nybegynder
25. marts 2004 - 13:02 #2
angiv din table width i px, så vil den ikke ændres.

men hvis du skal være sikker på at browsere tolker din HTML, på den måde som du selv ønsker den skal tolkes, så bør du smide en doctype på dit dokument. Smid denne linie som første linie i din kode:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

du skal også huske på at når du sætter width/height til 100%, så refererer dette til 100% af det omkrandsende element. I dette tilfælde har du sat den første tabel til 100% (hvilket tilsvarer hele skærmen).

table-layout kender jeg faktisk ikke, men når det er snak om at sætte størrelser, og positionere tables, så er width, height, top og left de mest normale ting at bruge

/nute
Avatar billede lytzen Nybegynder
25. marts 2004 - 13:27 #3
Hmm.
Hvis jeg i IE5.5 vælger view->encoding->Western European(ISO) så virker siden godt.
Default står den til Western European(Windows), hvordan retter jeg det?

I IE6 bruger den også Western European(Windows), men det virker alligevel
Avatar billede nute Nybegynder
25. marts 2004 - 13:33 #4
smid denne linie ind i dit <head> tag

<META HTTP-EQUIV="Content-type" CONTENT="text/html; charset=ISO-8859-1">

/nute
Avatar billede lytzen Nybegynder
25. marts 2004 - 14:16 #5
Well, jeg kan ikke få det til at virke. Siden vises stadig forkert.

Har I en ide til hvad der kan være galt med siden og hvordan jeg læser det?
Avatar billede nute Nybegynder
25. marts 2004 - 14:29 #6
kan ikke se at du har ændret noget på den link du har postet her.

en anden ting, er jo at du mangler </body> og </html>
Avatar billede lytzen Nybegynder
25. marts 2004 - 14:33 #7
Det har jeg da.
jeg har lavet de to linier du beskriver ind på index-siden.
Desuden har jeg nederst på siderne inkluderet en javascriptfil der genererer afslutningstags'ne

<script type="text/javascript" src="bottomLayout.js"></script>
Avatar billede nute Nybegynder
25. marts 2004 - 14:39 #8
bah ... på index.html, ja ... når man åbner http://www.lytzen.net/, så går den åbenbart til en anden fil.

jeg ville ikke lagt </body> og </html> i et javascript. Hvad er dog meningen med det ???

En anden ting, er at din doctype mangler referencen til en dtd. den doctype jeg postet, var:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

den du har liggende er:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">

/nute
Avatar billede lytzen Nybegynder
25. marts 2004 - 14:48 #9
Når jeg åbner linket www.lytzen.net, så kaldes index.html...jeg har lige rettet filen sådan at der nederst i koden står index.html. Så burde der ikke være nogen tvivl.

Jeg valgte ikke at paste hele dit skriv med i toppen fordi siden så ser grim ud. Border'ne bliver alt for tykke.
Men nu har jeg gjort det, så kan du se hvad jeg mener
Avatar billede nute Nybegynder
25. marts 2004 - 15:00 #10
ahh ... undskyld. det var vår proxy der cachet din side, og jeg lavet ikke en hård refresh :-|

ja, nu kan du se hvordan din side bliver fortolket når browseren *ved* hvordan den skal tolke den :-)

grunden til at du får en kæmpe border, er at du ikke har angivet enhed for dine borders. Du skriver fx:

border-width:1 1 1 1;

det du skal have, er:

border-width:1px 1px 1px 1px;

for at angive enhed.

en anden ting, er at du skriver:

border-color: #000000;
border-width:1 1 1 1;
border-style: solid solid solid solid;

short hand for dette, er

border:1px solid #000000;

Hvis din browser ikke laver det du ønsker, når du har en doctype på, med reference til en dtd, så er det noget galt med din kode. Det er en dårlig idé at fjerne doctype hvis det ser pænere ud uden. dette er en klar indikation på at du skal kigge en ekstra gang på din kode. Hvis ikke doctype er angivet, så fortolker browseren din html efter vindretning og den siddende regerings politiske overbevidsning (i denne regerings tilfælde: ingen ;o] )

/nute
Avatar billede lytzen Nybegynder
25. marts 2004 - 15:11 #11
Ahh, der kan man bare se. Nu har jeg brugt 1px og så ser det jo meget bedre ud :)
Jeg er ikke helt klar over hvad dtd er, men jeg må lige læse om det senere.
Men desværre ser siden stadigvæk ikke så godt ud i IE5.5
Af den øverste del kan man kun se den højre menu, det midterste billede og venstre firkant er skubbet væk.
Avatar billede nute Nybegynder
25. marts 2004 - 15:26 #12
DTD = Document Type Definition

Dette er en samling regler (i en tekstfil) der beskriver, hvordan et XML-dokument skal se ud. Et HTML dokument er jo i grunden et XML dokument, med en fast struktur. DTD'en bestemmer semantikken til et XML dokument. Ved at linke dit HTML dokument op mod en DTD, så ved browseren hvordan inholdet skal fortolkes fordi den kan se ud fra reglerne i DTD, hvad der er tilladt og ikke.

Nu har jeg desværre ikke IE5.5 på min maskine, så jeg kan ikke teste i denne browser.

men som jeg kan se det, så laver du dit arbejde også besværlig. Dine topLayout.js filer gør det jo *meget* uoverskueligt med tanke på at debugge dine tabeller. Jeg ser ikke pointet med at udskrive din top på denne måde ?! hvis det er for at få et vilkårlig billede på din side (det er kun denne kode der gør noget i din topLayout.js: background=\"images/" + images[rannum1] + "\"), så findes der mange måder der er mere fornuftige, så du ikke skal til at lave obskure tabeller som du aldrig vil kunne få se strukturen af.

document.write er i det hele taget en uting at bruge. Lav alle dine tabeller i din HTML fil, preload dine billeder og skift billedet efter din side er lastet. På denne måde har du hele tiden kontrol på dine tables, og det er *meget* mere nemt at finde fejl i din tabelstruktur.

/nute
Avatar billede lytzen Nybegynder
25. marts 2004 - 15:31 #13
Jeg har egentlig lavet js-filerne fordi jeg ikke behøver at rette i flere filer når der er en ændring. Det er laaaangt tid siden jeg har leget med html og jeg har først nu fået øjnene op for css, måske det kunne hjælpe.
Grunden til alle de tabeller er at strukturere/designe siden, men man kan sikkert gøre det meget smartere.
Du har helt ret i at det også gør det sværrere at læse koden!
Avatar billede nute Nybegynder
25. marts 2004 - 15:42 #14
hvorfor bruger du js til det ? du kan da bruge SSI ... det ser da ud til at du har noget asp kode i din html, så jeg regner med at det egentlig er en asp fil du arbejder på ? Da kan du bruge

<!-- #include file="" --> eller <!-- #include virtual=""-->

http://html.dk/tutorials/ssi/lektion3.asp og http://html.dk/tutorials/ssi/lektion4.asp

jeg kan sgatens forstå hvorfor du bruger tabeller, men jeg ser ikke pointet med at lave det i js. Hvis jeg skulle skrive ud tabeller fra js filer, så ville jeg hverfald prøve at lade være med at lave nestede tabeller i min js. *hvis* det er behov for at debugge dem, som det normalt altid bliver, så er det rimelig svært mange gange.

/nute
Avatar billede lytzen Nybegynder
25. marts 2004 - 16:04 #15
Jeps, jeg startede ud med js og så var jeg nødt til at lave noget asp senere til kontakt-siden. Skulle jeg starte helt forfra ville jeg også bruge asp til at inkludere kode.
Hele hjemmesiden er blevet lavet ret hurtigt da vi skal ud og rejse og jeg har derfor heller ikke tid til at lave alt for meget om (vi rejser om to dage).
Faktisk er jeg lidt presset med tiden, så hvis jeg ikke finder en løsning på IE5.5 problemet, så er det bare synd for dem (og for mig! :)
Avatar billede nute Nybegynder
25. marts 2004 - 16:08 #16
nuvel :-) jeg håber da du er kommet et lille stykke hen ad vejen med det jeg har skrevet til dig ... og så poster jeg et svar hvis du ønsker at lukke.

/nute
Avatar billede olebole Juniormester
25. marts 2004 - 20:47 #17
<ole>

Ikke kun IE6/Win har problemer med CSS Box-modellen - det har IE5.5/Win også. Her er en lille diskution (og et 'hack') af emnet:
  http://www.tantek.com/CSS/Examples/boxmodelhack.html

/mvh
</bole>