Avatar billede dl Nybegynder
24. marts 2004 - 19:17 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Hvordan er det nu, med det der ID=

Jeg har et et index.php med kildekode :

<html>

<head>
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1252">
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 4.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
<title>Ny side 1</title>
</head>

<body>

<table border="1" width="100%">
  <tr>
    <td width="100%">hej</td>
  </tr>
  <tr>
    <td width="100%">
    <?php

    include (  ??? );

    ?>

    </td>
  </tr>
</table>

</body>

</html>

Jeg vil have, at når man trykker på linket "hej" at så åbner den siden i tabel med include. Men det skal være i sammen table hele tiden...  ligesom fx.  www.karateskole.dk

//dl

//håber jeg har forklaret mig godt nok... :(
Avatar billede iskanu Nybegynder
24. marts 2004 - 19:43 #1
<a href="index.php?include=whatever">hej</a>

du kan så hente variablen include's værdi (i dette tilfælde whatever)
ved at sige:
$inlcude = $_GET["include"];
hvorefter du kan bruge variablen $include til at vælge hvad du vil inkludere i din tabel. (ved at bruge include(); )
Avatar billede detox Nybegynder
24. marts 2004 - 19:46 #2
Men pas på med den direkte metode. Kan misbruges i den her stil:

<a href="index.php?include=passwordfil">hej</a>
Avatar billede iskanu Nybegynder
24. marts 2004 - 19:47 #3
<?
$include=$_GET["include"];
if($include==0){
    $to_include="mypage1.php";
}
else if($include==1){
    $to_include="mypage2.php";
}
?>
...
<?
include($to_include.php);
?>

HVIS du altså har lavet din "hej" link sådan:
<a href="index.php?include=0>Klik her for at se mypage1 i tabellen</a>
...
<a href="index.php?include=1>Klik her for at se mypage2 i tabellen</a>
Avatar billede iskanu Nybegynder
24. marts 2004 - 19:51 #4
ja, lige en bemærkning:
i din kildekode omtaler du 'linket "hej" ':
<td width="100%">hej</td>
det er en celle i en tabel. for at det skal være en link i tabellen, skal du sætte <a href=...>... ind i cellen:

<td width="100%"><a href="index.php?include=1>linktekst</a></td>
Avatar billede dl Nybegynder
24. marts 2004 - 19:53 #5
ja, jeg ved det godt .. :)
Avatar billede dl Nybegynder
24. marts 2004 - 19:57 #6
kan man godt lave sådan ... så jeg fx skal skal tryke på fx whatever ... siden lever loadet ...  og på den side der bliver loadet, kan jeg loade en anden side ved at trykke på et link ...  blabla.php?include=whatever?ID=1

//dl
Avatar billede iskanu Nybegynder
24. marts 2004 - 20:16 #7
du skal altid linke til den "yderste" side. de forskellige medsendte parametre skal da ligge i url'en.
index.php?include=whatever&ID=1 etc. de øvrige variabel-værdi par er da adskilte af & -tegn.
Avatar billede dl Nybegynder
24. marts 2004 - 20:47 #8
iskanu > du får point.. men lige et sp.

Jeg får en include fejl første gang jeg går ind på min side ... da jeg jo ikke har dif hvilken side den skal include ...
jeg tænkte på noget if menu ikke er der så >> menu=forside.php

//dl
Avatar billede iskanu Nybegynder
24. marts 2004 - 20:58 #9
ja... for at håndtere det tilfælde, hvor du ikke har sat dine variabler, skal levere en "default" løsning.

Du kan enten forsyne dine if-else if-else if-... sætninger med en
else del, der sætter $to_include til en default værdi, eller du kan spørge:
if(!$include){
  og indsætte din default setting her;
}
Sidstenævnte evalueres til "true" hvis include er tom = false.
Avatar billede iskanu Nybegynder
24. marts 2004 - 21:05 #10
Dvs enten:
if(!$include){
  $to_include="default_includer.php";
}else if($include = 1){
  ...

ELLER:
if($include=1){
  ...
}else{
    $to_include="default_includer.php";
}

Vær opmærksom på, at hvis du bruger tal som argumenter, vil
index.php?include=0 være ekvivalent med at sige index.php
mao. betyder det at hvis du sætter værdien til 0 svarer det til at du slet ikke sætter værdien.
Avatar billede iskanu Nybegynder
24. marts 2004 - 21:05 #11
if($include==1)
(og ikke if($include=1) - sorry)
Avatar billede dl Nybegynder
24. marts 2004 - 21:10 #12
hvis jeg nu vil lave mit menu system, ligesom  www.karateskole.dk  hvordan gør jeg så ..

Jeg skal nok smide nogle flere point på.

//dl
Avatar billede dl Nybegynder
24. marts 2004 - 21:46 #13
Jeg vil afslutte mit sp.
iskanu >> her er de point, for en god løsning.
Avatar billede iskanu Nybegynder
24. marts 2004 - 21:46 #14
Jeg går ud fra at både vil have den vandrette, rød-lyserøde menu _og_ den lodrette blå-hvid menu.

Jeg ville gøre følgende ting (det er en overordnet løsning):
Lav en side, der inkluderer to andre sider: en med sub-menuerne og en med selve indholdet. Den (ydre) side, der inkluderer de to andre har den røde-lyserøde menu.

Når du vælger et link i den rød-lyserøde side, sætter du én parameter, mens når du vælger et link i den blå-hvide, sætter du et yderligere parameter.

Da de blå-hvide er altid inde under den samme rød-lyserøde link, skal du bare gentage dennes kode når du angiver de blå-hvide links.

Eksempel:
Antag at du har følgende skabelon
index.php?MenuID=x&SubID=y
hvor x og y er talværdier. (Det følger deres navngivning nogenlunde. Du kan da også efterprøve det ved at kigge på deres side.)

Links, der er rød-lyserøde skal da se sådan ud:
<a href="index.php?MenuID=1">Klubben</a>
<a href="index.php?MenuID=2">Bliv Medlem</a>
...etc

Undermenuerne, som altså i dette tilfælde er blå-hvide skal se sådan ud:
- under "Klubben" (som er MenuID=1)
<a href="index.php?MenuID=1&SubID=24">Instruktørerne</a>
<a href="index.php?MenuID=1&SubID=25">Youdansha</a>
...etc

- under "Artikler" (som er MenuID=3)
<a href="index.php?MenuID=3&SubID=60">Historien</a>
...etc

Det skal lige bemærkes, at dem i karataskolen ikke har gennemført tankegangen fuldstændigt, og har et noget rodet SubID system. Du kan lige så godt starte med værdien 1, og fortsætte lystigt. Du kan også starte med 0, som så også vil fungere som "default" værdi. (Du kan da også sige SubID=0, hvis der bliver brug for det! Det vil bare give det samme som ikke at angive nogen værdi for den variabel.) (Se tidligere i tråden.)

Når du så skal lave din yderste side, den, som indeholder den rød-lyserøde menu, kan du så aflæse variablerne
$MenuID=$_GET["MenuID"];
$SubID=$_GET["SubID"];
og inkludere de korrekte sider. Du skal bare gentage den tidligere nævnte if-elseif-else eller if-elseif (sidstenævnte hvis du begynder med if(!$...) )
to gange. Den ene gang for MenuID, den anden gang for SubID. Hvis du for begge variablers vedkommende håndterer det, at variablen kan være 'ikke sat', eller at den kan være sat forkert (hvis der er nogen der piller ved url'en), vil den efter al sandsynlighed fungere fremragende i al evighed.
Avatar billede dl Nybegynder
24. marts 2004 - 21:48 #15
tak, da jeg nu har afsluttet sp. Hvordan kan jeg så give dig nogle flere ?

//dl
Avatar billede iskanu Nybegynder
24. marts 2004 - 21:51 #16
stil nyt spsm udelukkende for at give de yderligere points.
men du behøver ikke - det har også været sjovt for mig - jeg er lige begyndt at lege med php selv - for en uge siden :-) - det har været sjovt at se hvordan datamatiker/datalog uddannelsen og erfaringen med div. programmeringssprog kan bruges på nye områder også.
Avatar billede dl Nybegynder
24. marts 2004 - 21:53 #17
k, tak da ... hvad skal du da uddannes som ?

//dl
Avatar billede iskanu Nybegynder
24. marts 2004 - 21:54 #18
er udd. datamatiker, er i gang med overbygning til M.Sc. i softwarekonstruktion
Avatar billede dl Nybegynder
24. marts 2004 - 21:56 #19
k, hvad laver man som datamatiker, skal selv på den udd.
Men har hørt at der ikke er job til alle, og at det skulle være slavearbejde omkring KUN kodening ?

//dl
Avatar billede iskanu Nybegynder
24. marts 2004 - 22:13 #20
DMU er lige blevet revideret.
Da jeg begyndte som datamatiker var det fordi man kunne enten blive færdig i løbet af 2 1/4 år eller (næsten) uden forsinkelse fortsætte på uni (i forhold til dem der startede der). Da IT bølgen var på sit dybeste da jeg blev færdig valgte jeg at fortsætte på højere niveau.

Af dem, jeg kender og har fået job arbejder med spændende nye teknologier, mens størstedelen går arbejdsløs, medmindre de er i gang med at videreuddanne sig. Jeg mener at vælger man at læse til DM, skal man være parat til at fortsætte på uni (tager kun 1 1/4 år ekstra i Århus, Aalborg og Esbjerg). Det giver klart de fedeste og mest adsidig jobs at have en højere uddannelse. Det ser ud til at man skal som DM'er være ansat hos en mindre virksomhed for at få adsidigt arbejde, eller være selvstændig, mens de større virksomheder nok vil sætte en til at være tester, patcher eller kælder-programmør.
Avatar billede dl Nybegynder
24. marts 2004 - 22:22 #21
Ville du albefale denne udd. så ?

//dl
Avatar billede iskanu Nybegynder
24. marts 2004 - 22:29 #22
Jeg ville tage den igen, men jeg ville stadig satse på at læse videre. Datamatikere er i gennemsnit bedre til at programmere når de kommer ind på uni for at læse videre i forhold til datalogerne. Datamatikerne har en mere adsidig uddannelse pga. de økonomiske discipliner de har haft <--større virksomhedsforståelse. Datamatikere har prøvet at gennemføre et større projekt (et år) når de er færdige, mens uni-studerende har max. haft snævre semester-lange projekter. Datamatikere har prøvet at arbejde sammen med erhvervslivet mens uni-studerende kun har haft teoretiske fag. Til gengæld tager det et ekstra halvt til helt år at gå denne vej. Men igen, man kan så springe ud i arbejdslivet efter DM udd. hvis man pludselig er skoletræt. Eller vil man skifte uddannelsesretning, kan man gøre det med en datamatikerdiplom i baglommen efter forholdsvis kort tid. Men man kommer ikke udenom: man kommer til at arbejde med computere og programmer.
Avatar billede dl Nybegynder
24. marts 2004 - 22:34 #23
k, hvilken programmeringsspog er godt at kunne ?
mener selv ... delhpi og c++ !

//dl
Avatar billede iskanu Nybegynder
24. marts 2004 - 22:40 #24
til DM:
1. Java
2. Java
3. Java
4. C++
5. Delphi
Men du kan lige så godt undersøge hvilke sprog der undervises på den skole, du skal til at studere.
I praksis er det snarere: C++, C#, Java, Abap(<--til SAP)
Men afhængigt af hvad du skal til at arbejde med kan det variere i høj grad.
Avatar billede dl Nybegynder
24. marts 2004 - 22:48 #25
Er det så noget man kan bruge til noget, det ma lære på DM studiet. ??
Avatar billede iskanu Nybegynder
24. marts 2004 - 22:54 #26
hehe.. om det, man lærer på DM kan bruges til noget? jada! spsm'et er om andre vil betale for det! lige nu står virksomhederne ikke ligefrem i kø. som sagt, så kan det direkte bruges på uni hvis man læser videre. det man lærer (hvis man altså tager det alvorligt) kan også direkte anvendes i programmerings- og systemudviklingsopgaver. man bliver kvilificeret til at udtænke, specificere, designe og programmere selv større systemer. man kan derfra selv træne sig op til rigtig store systemer. ønsker du at starte som selvstændig, kan du sådan set udføre alle arbejdsopgaverne selv - det eneste problem bliver at du alene ikke rent tidsmæssigt kan overkomme at klare alle opgaverne inden for overskuelige tidsrammer.
Avatar billede dl Nybegynder
24. marts 2004 - 22:57 #27
k, DM har nu altid været en drengedrøm for mig. Og jeg ELSKER at sige at kode, i delphi eller HTML .. haha
Avatar billede iskanu Nybegynder
24. marts 2004 - 23:01 #28
hvis det er en drøm, må du hellere følge den. du skal bare være parat til at følge den helt igennem. Dvs. at skal du investere et yderligere år for at få job, bør du gøre det. (Altså tage skridtet til B.Sc.) Du vil da opdage at der er mere til systemudvikling og især programmering end det, at lære mange programmeringssproglige finesser at kende. At forstå teorien bag gør det muligt at udnytte redskabene adskillige gange bedre. Og det er det ekstra man får på uni.
Avatar billede dl Nybegynder
24. marts 2004 - 23:03 #29
k, hvad laver du så nu ?
hvis jeg må spørger ?
Avatar billede iskanu Nybegynder
24. marts 2004 - 23:11 #30
jeg er ved at logge af. jeg er i gang med videreuddannelse fra DM til B.Sc. på uni.