Avatar billede clauso Nybegynder
24. marts 2004 - 17:50 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

C# datagrid problem

Hej,
Roder lidt i C# for en gangs skyld og kan intet få frem fra en
datagrid, som kaldes id="dgMain" runat="server", med denne code
behind:

public class WebForm1 : System.Web.UI.Page
    {
    protected System.Web.UI.WebControls.DataGrid dgMain;
    private void Page_Load(object sender, System.EventArgs e)
    {
OleDbConnection cnn = new OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data Source=C:/inetpub/wwwroot/data1/db1.mdb");

DataSet dsMain = new DataSet();
OleDbCommand cmdCustomers = cnn.CreateCommand();
cmdCustomers.CommandType = System.Data.CommandType.Text;
cmdCustomers.CommandText="SELECT * FROM Customers";
OleDbDataAdapter daCustomers = new OleDbDataAdapter();
daCustomers.SelectCommand = cmdCustomers;
daCustomers.Fill(dsMain, "Customers");
dgMain.DataSource = dsMain;
dgMain.DataMember = "Customers";
    }

Jeg får INGEN fejl og en hvid browser uden indhold.
Hvad fejler ovennævnte? hvis ikke noget, hvor kan det da
gå galt? (datagridden er trukket til siden og tildelt id=dgMain)
Er det rigtigt at C# skal skrives rigtigt med store/små bogstaver
som XML eller er det bare en forkert indstilling i VS.net?
Jeg får iøvrigt heller ingen fejl i VS.net.
Databasen db1 er iøvrigt en uændret Northwind.
Avatar billede dgivoni Nybegynder
24. marts 2004 - 17:57 #1
Det kunne naesten lyde som om at IIS ikke fortolker asp.net-siderne rigtigt?
Hvilken kilde-kode har den hvide side, du ser?
Avatar billede clauso Nybegynder
24. marts 2004 - 18:28 #2
Her er den "hvide":

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN" >
<HTML>
    <HEAD>
        <title>WebForm1</title>
        <meta name="GENERATOR" Content="Microsoft Visual Studio .NET 7.1">
        <meta name="CODE_LANGUAGE" Content="C#">
        <meta name="vs_defaultClientScript" content="JavaScript">
        <meta name="vs_targetSchema" content="http://schemas.microsoft.com/intellisense/ie5">
    </HEAD>
    <body>
        <form name="Form1" method="post" action="WebForm1.aspx" id="Form1">
<input type="hidden" name="__VIEWSTATE" value="dDwtNTcyNzE4MDk2O3Q8O2w8aTwxPjs+O2w8dDw7bDxpPDE+Oz47bDx0PEAwPHA8cDxsPERhdGFNZW1iZXI7PjtsPEN1c3RvbWVyczs+Pjs+Ozs7Ozs7Ozs7Oz47Oz47Pj47Pj47PlVa/+MhaAt75dxD3aLBg/OKI8vq" />

        </form>
    </body>
</HTML>

og her er webform1.aspx:

<%@ Page language="c#" Codebehind="WebForm1.aspx.cs" AutoEventWireup="false" Inherits="data1.WebForm1" %>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN" >
<HTML>
    <HEAD>
        <title>WebForm1</title>
        <meta name="GENERATOR" Content="Microsoft Visual Studio .NET 7.1">
        <meta name="CODE_LANGUAGE" Content="C#">
        <meta name="vs_defaultClientScript" content="JavaScript">
        <meta name="vs_targetSchema" content="http://schemas.microsoft.com/intellisense/ie5">
    </HEAD>
    <body>
        <form id="Form1" method="post" runat="server">
            <asp:DataGrid id="dgMain" style="Z-INDEX: 101; LEFT: 152px; POSITION: absolute; TOP: 152px" runat="server"
                ForeColor="Transparent" Font-Size="Small" Font-Names="Arial"></asp:DataGrid>
        </form>
    </body>
</HTML>
Avatar billede clauso Nybegynder
24. marts 2004 - 18:32 #3
<asp:DataGrid id="dgMain" style="Z-INDEX: 101; LEFT: 152px; POSITION: absolute; TOP: 152px" runat="server"></asp:DataGrid>

Legede på et tidspunkt med forecolor, font etc. Det er nu fjernet
igen til ovennævnte Datagrid, men stadig hvid browser uden indhold.
Avatar billede burningice Nybegynder
24. marts 2004 - 19:07 #4
du mangler at kalde DataBind() på dit datagrid

og ja, c# er case-sensetive
Avatar billede clauso Nybegynder
24. marts 2004 - 19:14 #5
Jeg havde det i tankerne, men jeg aner ikke hvordan det gøres
i C#, da jeg fornylig kun er begyndt med asp.net i vb.
Husk lige at skrive linien som et svar.
Avatar billede clauso Nybegynder
24. marts 2004 - 19:32 #6
OK jeg har fået noget på skærmen, med
dgMain.DataBind()
Får jeg lidt mere for pointene?
Jeg havde som udgangspunkt, dette link:
http://www.ondotnet.com/lpt/a/3879
med Datarelations,
og har fået customers på skærmen nu.
Dog har jeg nu brugt det fulde script med 3 tabeller
og får ikke + i siden, kun en tabel, kan dette være
nogle parametre på Datagridet der er opsat forkert?
Iøvrigt har scriptet ingen DataBind?
Avatar billede burningice Nybegynder
25. marts 2004 - 12:57 #7
jamen kæreste dog... det du har fundet er minded på System.Windows.Forms.DataGrid-klassen, det du arbejder med her er System.Web.UI.WebControls.DataGrid-klassen. Der er mange ligheder, men på nogle punkter er de ikke helt, bla. hvordan de bliver renderet.
Avatar billede clauso Nybegynder
25. marts 2004 - 13:24 #8
OK det forklarer sikkert også den manglende DataBind()......
Sender du lige et svar for point?
Avatar billede clauso Nybegynder
25. marts 2004 - 13:54 #9
Jeg prøvede lige af ren nyskærighed at smide det over i en C# winform,
(trak en datagrid og gav den id=dgMain) men jeg kan
ikke rigtigt se hvor (hvilket afsnit) jeg placere koden?
da jeg som skrevet aldrig har brugt C# før.....
Hvad svarer til Page_Load?
Avatar billede clauso Nybegynder
25. marts 2004 - 13:57 #10
Det kører nu i olie, så jeg behøver bare et svar for point...
Avatar billede burningice Nybegynder
25. marts 2004 - 13:57 #11
der vil man som oftes placere koden fra Page_Load i formens konstruktor... den har dog også en Load-event man kan bruge (prøv at dobbelklikke på formen i designeren, det skulle gerne oprette en Load-event)