Avatar billede jonas_net Nybegynder
24. marts 2004 - 09:57 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

min sætning virker ikke, hvad gør jeg galt.

Hej jeg har to links som skal linke til en kontaktside, hvor den ønskede kontaktperson skal være "selected". Mine links ser således ud:
<a href="kontakt.php?hvem=allan">kontakt Allan</a>
<a href="kontakt.php?hvem=claus">kontakt Claus</a>

Og min kontakt.php:
<SELECT name="Toemail">
<OPTION SELECTED VALUE=''>Vælg kontaktperson</OPTION>
<OPTION value='claus@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "claus" { echo "selected";?>>ClausEngel</OPTION>
<OPTION value='allan@netvertiser.dk'<?php if($_GET['hvem']== "allan" { echo "selected";?>>Allan Schou</OPTION>
<OPTION value='th@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "thomas" { echo "selected";?> >Thomas Hartmann</OPTION></SELECT>
Avatar billede sbm Nybegynder
24. marts 2004 - 10:01 #1
Jeg antager at du har et parameter i dit link der hedder "hvem" og som enten er sat til "claus" , "allan" eller "thomas" ?

Står det med småt som du her har skrevet, eller har du i dine parametre gjort brug af stort forbogstav?
Avatar billede jonas_net Nybegynder
24. marts 2004 - 10:03 #2
Ja det har jeg.
<a href="kontakt.php?hvem=allan">kontakt Allan</a>
Jeg har skrevet alt med små bogstaver.
Avatar billede sbm Nybegynder
24. marts 2004 - 10:03 #3
Sorry. Dumt spørgsmål. Jeg må lige tage og læse HELE spørgsmålet. :-)
Avatar billede sbm Nybegynder
24. marts 2004 - 10:06 #4
Nu er jeg ingen PHP-haj, men de eksempler jeg har set, hvor man henter et request parameter, gøres der brug af REQUEST istedet for GET. Så hvad med at prøve
$_REQUEST['hvem']
Avatar billede detox Nybegynder
24. marts 2004 - 10:08 #5
Prøv:

<SELECT name="Toemail">
<OPTION SELECTED VALUE=''>Vælg kontaktperson</OPTION>
<OPTION value='claus@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "claus") echo "selected='selected'";?>>ClausEngel</OPTION>
<OPTION value='allan@netvertiser.dk'<?php if($_GET['hvem']== "allan") echo "selected='selected'";?>>Allan Schou</OPTION>
<OPTION value='th@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "thomas") echo "selected='selected'";?> >Thomas Hartmann</OPTION></SELECT>
Avatar billede technodance.dk Nybegynder
24. marts 2004 - 10:08 #6
løsingen HI :P

<a href="kontakt.php?hvem=allan">kontakt Allan</a>
<a href="kontakt.php?hvem=claus">kontakt Claus</a>

Og min kontakt.php:
<SELECT name="Toemail">
<OPTION SELECTED VALUE=''>Vælg kontaktperson</OPTION>
<OPTION value='claus@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "claus") { echo "selected";}?>>ClausEngel</OPTION>
<OPTION value='allan@netvertiser.dk'<?php if($_GET['hvem']== "allan") { echo "selected";}?>>Allan Schou</OPTION>
<OPTION value='th@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "thomas") { echo "selected";}?> >Thomas Hartmann</OPTION></SELECT>
Avatar billede jonas_net Nybegynder
24. marts 2004 - 10:09 #7
hmmm... det virker ikke, jeg er næsten også sikker på at jeg kan bruge _GET. Jeg tror jeg mangler et }, for at få det til at virke jeg ved bare ikke lige hvor jeg skal sætte det ind:

<SELECT name="Toemail">
<OPTION SELECTED VALUE=''>Vælg kontaktperson</OPTION>
<OPTION value='claus@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "claus" { echo "selected";?>>ClausEngel</OPTION>
<OPTION value='allan@netvertiser.dk'<?php if($_GET['hvem']== "allan" { echo "selected";?>>Allan Schou</OPTION>
<OPTION value='th@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "th" { echo "selected";?> >Thomas Hartmann</OPTION>
<OPTION value='thomas@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "thomas" { echo "selected";?>>Thomas Westergaard</OPTION>
<OPTION value='soren@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "soren" { echo "selected";?>>Søren Clausen</OPTION>
<OPTION value='lene@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "lene" { echo "selected";?>>Lene Wrist</OPTION>
<OPTION value='alice@netvertiser.dk' <?php if($_GET['hvem']== "alce" { echo "selected";?>>Alice M. Jensen</OPTION>
<OPTION value='jonas@netvertiser.dk'<?php if($_GET['hvem']== "jonas" { echo "selected";}?>>Jonas Aagreen</OPTION></SELECT>
Avatar billede jonas_net Nybegynder
24. marts 2004 - 10:11 #8
Det virker tak for hjælpen
Avatar billede sbm Nybegynder
24. marts 2004 - 10:13 #9
Hmmmm.... Så vidt jeg kan se, så mangler du vist også lidt whitespace til at dele dine attributter. Da du ikke har mellemrum mellem "value='allan@netvertiser.dk'" og "<?php if("  og heller ikke rundt omkring "selected" vil der komme til at stå "value='allan@netvertiser.dk'selected"

Lav dine
echo "selected"
om til
echo " selected"
Avatar billede tefcke Nybegynder
24. marts 2004 - 10:15 #10
sbm >
  $_REQUEST = $_POST + $_GET : Så efer min mening bør man undlade at bruge $_REQUEST, da det kun kan give forvirring!
Avatar billede sbm Nybegynder
24. marts 2004 - 11:04 #11
tefcke >> Jeg er ikke helt enig. Jeg arbejder som sagt ikke så meget med PHP, men har leget en del med ASP. Her differentierer jeg heller ikke mellem GET og POST, selv om jeg ved at jeg har muligheden. Jeg har endnu ikke set nogen eksempler hvor man både havde GET og POST data, og derfor var nødt til at skelne imellem dem, og selv om det skulle være tilfældet, skal der også være navnesammenfald for at det potentielt kan være et problem. Men hvis du angiver parametre to forskellige steder, og kalder dem det samme begge steder, så er du vist i forvejen ude i noget snavs.