Avatar billede jokl98ac Nybegynder
22. marts 2004 - 12:22 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Brug af cachedrowset

Hej,

Prøver - har prøvet i et stykke tid nu - at få MySQL 4, Sun J2EE(TM) Application Server 1.4 Developer Release samt Netbeans 3.6 til at spille sammen.

Jeg har downloadet implementationen af cachedrowset fra http://java.sun.com/developer/earlyAccess/jdbc/jdbc-rowset.html

5 spørgsmål:

1)Hvordan tilføjer jeg en datakilde i applikationserveren? Skal jeg først tilføje en connectionpool og derefter tilføje datakilden og lade den refere til connection-poolen?

2) Hvor skal MySQL Connector/J filen smides hen (jar-filen)

4) Hvor skal jeg smide rowset.jar filen hen?
øverst i min jsp-fil har jeg tilføjet linien

<%@ page import="sun.jdbc.rowset.CachedRowSet" %>

Har prøvet nogle forskellige lokationer, men når jeg prøver at kompilere får jeg fejlen

CachedRowSetExample$jsp.java [3:1] package sun.jdbc.rowset does not exist
import sun.jdbc.rowset.CachedRowSet;

5) Hvilke tilføjelser skal der laves til min classpath?

mvh Jonas
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 20:28 #1
Suk. Jeg kender næsten alle app-servere bedre Reference Implementation. Og SUN's
app-servere har ry for at være rædselsfulde.

re 1)

Gøres i Admin Console under JDBC.

Du har 2 muligheder:
  - bare lave en connction i din JSP side eller servlet
  - bruge connection pool

Det sidste er det man bruger til seriøs brug, men du kan overveje at starte
med det første.

re 2)

for den første : WEB-INF\lib for din applikation

for den anden : et passende lib directory under serveren

re 4)

helt sikkert WEB-INF\lib for din applikation

re 5)

ingen - rette placering af jar fil bør ordne det automatisk
Avatar billede jokl98ac Nybegynder
22. marts 2004 - 21:23 #2
Hej & tak. Forøvrigt godt talt af mig... 5 spørgsmål.., nej vel?

Ja, serveren kan godt være lidt besværlig (!). Hvilken implementation vil du anbefale i stedet for Suns? Med tanke på at jeg er lidt en grønskolling indenfor feltet. Har snart beskæftiget mig med det i 4 dage...

ad 2) Fik sql/j connectoren til at virke med lidt hjælp fra www.stardeveloper.com.

ad 4) jeg havde allerede smidt den i WEB-INF\lib for pågældende , men fik ovenstående fejl..

Kan det forøvrigt betale sig at bruge CachedRowSet? Umiddelbart virker det til at give nogle fordele og det bliver en del af java 1.5 når engang den kommer. Men er der noget ved det?

mvh Jonas
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 21:24 #3
JSP & Servlet only - Tomcat

full J2EE - JBoss
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 21:25 #4
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 21:28 #5
Og det er altså kun mine anbefalinger.

Andre er glade for Resin som alternativ til Tomcat, Orion som alternativ til JBoss
etc..
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 21:30 #6
Jeg har ikke selv leget med RowSet endnu.

Jeg mener at man har store forhåbninger til det.
Avatar billede jokl98ac Nybegynder
22. marts 2004 - 21:37 #7
Ok, tak - Prøver Tomcat.

Men mht 4) er jeg stadig lidt på bar bund. Har prøvet den lokation du anbefaler, og det virker desværre ikke.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 21:41 #8
deployer du en war fil ?
Avatar billede jokl98ac Nybegynder
22. marts 2004 - 22:08 #9
Ja, det gør jeg. Men før det kompilerer jeg hele filstrukturen (i dette tilfælde består den kun af jsp-siden og rowset.jar-filen) i web-applikationen, og det er her jeg får fejlmeddelelsen.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2004 - 22:15 #10
compiler ?

Muligvis skal jar filen også tilføjes til din classpath for din IDE !
Avatar billede jokl98ac Nybegynder
23. marts 2004 - 07:09 #11
den fulde sti til jar-filen er tilføjet min classpath, hvis det er det du mener?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. marts 2004 - 21:46 #12
Hvis den er tilføjet classpath så bør klasserne jo kunne bruges.

Samme fejl som oprindeligt ?
Avatar billede jokl98ac Nybegynder
25. marts 2004 - 09:15 #13
Ja, samme fejl. Hvis jeg smider den i WEB-INF\lib, hvordan skal jeg så referere til den i min JSP side, altså hvad skal der stå i x'ernes plads?

<%@ page import="XXXXX" %>
Avatar billede arne_v Ekspert
25. marts 2004 - 19:16 #14
Helt normal import af pakke.* eller pakke.Klasse
Avatar billede jokl98ac Nybegynder
03. april 2004 - 13:51 #15
Hej Arne,

Jeg kan desværre ikke få det til at virke, så dropper det lige for nu - men tak for hjælpen! Det var også mest fordi jeg var nysgerrig..

Jeg lukker dette spørgsmål - men der kommer et op til 150 point med noget jsp-servlet-mysql MVC som jeg håber at få lidt hjælp til - så dem kan du jo passende nappe :-)

mvh Jonas
Avatar billede jokl98ac Nybegynder
03. april 2004 - 13:52 #16
svar