Avatar billede golfier Nybegynder
16. marts 2004 - 14:44 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

opslag i formular som skal sættes ind i en anden formular

Hejsa

Jeg har en database hvor jeg har en formular med kundenavn, adresse osv....  Den kalder jeg stamdata...

Så har jeg en formular hvor jeg gerne vil slå kundenavnet op i stamdata for at få kundenavn og adresse oplysninger overført til denne formular/dokument. Men jæ ka it hitte u a'et.

Jeg har ledt i eksperten og i design hjælp uden lige at kunne finde en løsning, så hvis en af jer lige ved det, ville det være rart.

-Golfier
Avatar billede cdelicht Nybegynder
16. marts 2004 - 14:48 #1
Hvis du har en nøgle på stamdata formularern (kundenr e.lkign) kan du slå op vja. @DbLookup i et view hvor nøglen er 1. kolonne og sortert.
Hvis du vil præsentere en liste af med alle stamdat for at kunne vælge kan du bruge @Picklist
Avatar billede golfier Nybegynder
16. marts 2004 - 16:51 #2
Tak for hurtig svar, men jeg skal nok have en lille smule mere hjælp.

Jeg har nu oprettet et view hvor kundenavn er i den første kolonne sorteret, næste kolonne er adressen. Så godt så vidt...

Så går jeg over i min anden formular som jeg kalder telefax. Her opretter jeg et felt med en Dialogboksliste eller hvad er det lige hvad jeg gør her?

-Golfier
Avatar billede cdelicht Nybegynder
17. marts 2004 - 09:58 #3
Hvis du skal slå op i dit nye view så kan du på telefaxen lave et knap med flg. kommandoer (du telefaxen laver du lige 2 felter FaxCustName og FaxCustAdr):
Field FaxCustName:=@PickList( [CUSTOM]:[SINGLE] ; "" ; "DitNyeView" ; "Vælg kunde" ; "Vælg den kunde du ønsker at sende til:" ; 1 );
Field FaxCustAdr:=@DbLookup(""; "DitNyeView"; FaxCustName; 2)

Grunden til at du skal benytte @Picklist er, at du kan risikere at have for mange kunder i listen til at @DbLookup kan håndtere den.
Avatar billede golfier Nybegynder
17. marts 2004 - 19:33 #4
Hej cdelicht.

Den virker ikke rigtig for mig... Jeg kan godt se i dit eksempel og i hjælp at syntaksen skal skrives som du beskriver, men jeg må gøre noget forkert.

Jeg vil lige tage den helt simpelt fra min side (jeg er ikke så erfaren i det her).

Jeg har en formular der hedder stamdata som indeholder 2 felter. En der hedder kundenavn og en der hedder adresse

Så har jeg et view der hedder kunder, hvor feltet kundenavn er den første kolonne og det er sorteret. næste kolonne er adresse.

så har jeg oprettet en formular der hedder telefax. I denne formular har jeg oprettet et felt der hedder som du beskrev: FaxCustName

I programmeringsruden indsætter jeg følgende i formularfeltet:

Field FaxCustName:=@PickList( [CUSTOM]:[SINGLE] ; "" ; "kunder" ; "Vælg kunde" ; "Vælg den kunde du ønsker at sende til:" ; 1 );

Her får jeg fejlen:

Der er intet hoved- eller valgudtryk i formlen: "

Hvad gør jeg galt her?

-Golfier
Avatar billede cdelicht Nybegynder
18. marts 2004 - 10:43 #5
Koden skal ikke ligge i feltet men på en knap!
Feltet FaxCustName skal være af typen "Computed" og i Value i programmeringsruden skriver du FaxCustName - det du har lavet sletter du bare.
Så laver du et andet felt FaxCustAdr på lignendemåde.
Herudover laver du en knap og i denne liger du @Picklist koden.
Avatar billede golfier Nybegynder
21. marts 2004 - 06:48 #6
Okay... Jeg prøver lige at ændre det, så du får lige dine point.
Tak..  mvh Golfier
Avatar billede golfier Nybegynder
22. marts 2004 - 15:22 #7
Jeg har prøvet at acceptere svaret, men jeg syntes ikke der sker noget...