Avatar billede fotobob Nybegynder
14. marts 2004 - 22:46 Der er 42 kommentarer og
1 løsning

Hvordan opretter jeg en partition til Linux?

Jeg skal nemlig til at installere den nye Mandrake 10.

Jeg kører i forvejen Windows XP.
Avatar billede odysseus Nybegynder
14. marts 2004 - 22:54 #1
Det nemmeste er at lade noget hard disk plads være ubrugt (dvs. ikke formatteret) og så lade linux om at formattere. Partition Magic kan herfra varmt anbefales.
Avatar billede fotobob Nybegynder
14. marts 2004 - 22:56 #2
Jeg har Partition Magic 8, men hele min harddisk er jo formateret. Jeg har et C og et E drev på den disk.
Avatar billede googolplex Novice
14. marts 2004 - 22:56 #3
Jeg foreslår at du bruger Partition Magic:

http://www.symantec.com/partitionmagic/index.html

Det er utrolig nemt at bruge. Hvis ikke du har adgang til dette program, så kan du bruge FDISK, men så skal du starte fra scratch så vidt jeg ved, men mindre du allerede har en ledig partition.
Avatar billede googolplex Novice
14. marts 2004 - 22:58 #4
Du kan lave en 'split disk' (det mener jeg det hedder). Så kan du snuppe overskydende plads fra en af dine 2 partitioner til at oprette den nye partition.
Avatar billede theboogieman Nybegynder
14. marts 2004 - 22:58 #5
Det du vil gøre er først og fremmest at rydde op på din harddisk, frigøre lidt plads.
Så prøver du partition magic 8, til at først resize dine partitions, så der er lidt plads til sidst på din disk, hvor der ikke er noget. Med partition magic 8 kan du faktisk oprette en ext2 partition, hvilket du lige så godt kan gøre.
Så skulle du nu have en fri partition til linux.
Avatar billede fotobob Nybegynder
14. marts 2004 - 23:02 #6
Kan du ikke forklare mig hvad en ext2 partition er?
Avatar billede googolplex Novice
14. marts 2004 - 23:04 #7
Der er en MEGET god kort tutorial i Partition Magic - den forklarer det hele på en meget voerkskuelig måde.

Men kort fortalt:

Du kan oprette 4 primære partitioner

Derudover kan du oprette én extended partition. På denne extended partition kan du oprette 1 eller flere logiske drev. På denne måde kan du lave rigtig mange drev :)
Avatar billede odysseus Nybegynder
14. marts 2004 - 23:04 #8
ext2 er et linux filsystem - du skal ikke oprette det. mandrake vil alligevel omformatere det igen.
Avatar billede theboogieman Nybegynder
14. marts 2004 - 23:05 #9
ext2 er det fil system linux bruger... Ligesom windows bruger fat32, eller ntfs.
Bare se en ext2 partition som en linux partition.
Avatar billede theboogieman Nybegynder
14. marts 2004 - 23:06 #10
Uhhhh... Det går lidt for hurtigt lige nu.
Ej, men når det tager 20 sek, så kan det ikke skade. Og mandrake omformatere det vel også kun hvis man siger ok for det.
Avatar billede odysseus Nybegynder
14. marts 2004 - 23:07 #11
theboogieman: det er dumt at bruge ext2 i dag, fordi ext3 er ext2 med journaling. I øvrigt findes der nok mere end 50 forskellige filsystemer til linux. Hvem siger overhovedet, fotob ønsker at bruge ext???
Avatar billede googolplex Novice
14. marts 2004 - 23:08 #12
Nå, jeg troede du mente en extended, så ikke det 2-tal.
Avatar billede odysseus Nybegynder
14. marts 2004 - 23:09 #13
hehe. så kan han jo lige så godt oprette et ntfs drev, når det alligevel skal slettes igen. der er mange sjove ting man kan lave, fordi de ikke tager så lang tid ;-)
Avatar billede fotobob Nybegynder
14. marts 2004 - 23:11 #14
jeg skal bare bruge en partition til Mandrake 10;)

Jeg prøver Partition Magic. Og en ext 2 partition. Og hvis Mandrake tilbyder at lave den partition om, jamen så er det vel bare at sige ja.
Avatar billede theboogieman Nybegynder
14. marts 2004 - 23:13 #15
Hey, hey... snak pænt. Undskyld mig fordi jeg ikke kender mandrakes install metode.
Jeg bad ham om at oprette en ext2 partition, for hvis han kunne det, så var jeg sikker på han havde gjort det rigtigt.
Det er ikke altid vigtigst at give den mest optimale metode i hastighed, men også den der giver mest mening for folk som ikke har så meget erfaring.
Avatar billede odysseus Nybegynder
14. marts 2004 - 23:15 #16
linux bruger normalt minimum 3 partitioner. Og 2 af disse vil mandrake formentlig lave til ext3. den tredje er et særligt system til swap - dvs. et andet filsystem. Derfor vil mandrake lave det om.
Avatar billede odysseus Nybegynder
14. marts 2004 - 23:16 #17
theboogieman: no offence...
Avatar billede fotobob Nybegynder
14. marts 2004 - 23:20 #18
er 10 gb nok til mandrake 10?
Avatar billede theboogieman Nybegynder
14. marts 2004 - 23:22 #19
None taken... og læg mærke til hvad fotobob sagde:
"Jeg prøver Partition Magic. Og en ext 2 partition. Og hvis Mandrake tilbyder at lave den partition om, jamen så er det vel bare at sige ja."
Hvis man ikke er 100% sikker på noget, så er det ingen skam at lave lidt dobbelt arbejde.
Og jeg havde faktisk svedt swap helt ud:
Igen ved jeg ikke hvordan mandrake virker, men du skulle gerne have ca. 400 mb fri plads på en partition i bunden til noget der hedder swap.
10 gb ialt er mere end nok.
Avatar billede fotobob Nybegynder
14. marts 2004 - 23:25 #20
Hvis jeg vælger at lave en partition (ext2) på 10 gb, så holder den vel sig inden for de 10 gb når jeg installerer, både til SWAP og det hele?
Avatar billede theboogieman Nybegynder
14. marts 2004 - 23:27 #21
Jaja... den begynder ikke at æde din windows.
Man læs lige skærmen før du trykker ok når du lægger mandrake ind - altid en god ide, især med linux... Der står du lidt mere selv til ansvar for hvad der sker.
Avatar billede odysseus Nybegynder
14. marts 2004 - 23:28 #22
ja, installationsprogrammet vil lede efter data på dine diske og foreslå at oprette systemet på den frie plads. du kan tjekke partitionstabellen undervejs og se, om din ntfs partition ligger urørt. der er ikke noget at være bange for.
Avatar billede fotobob Nybegynder
14. marts 2004 - 23:29 #23
yes, men de screenshots jeg har set fra installationsproceduren, ser det faktisk lige så nemt ud, som når man installerer MS Windows.
Avatar billede odysseus Nybegynder
14. marts 2004 - 23:29 #24
theboogieman: efter en livlig debat er vi to da blevet rigtig enige ;-) det går så stærkt, at jeg ikke når at læse dine beskeder, før jeg selv sender...
Avatar billede odysseus Nybegynder
14. marts 2004 - 23:30 #25
fotob: og det er det.
Avatar billede theboogieman Nybegynder
14. marts 2004 - 23:33 #26
Jep, jep... nu vil jeg smutte. Håber fotobob kommer godt ud af det med mandrake.
Avatar billede fotobob Nybegynder
14. marts 2004 - 23:36 #27
Tak skal du have.
Avatar billede fotobob Nybegynder
15. marts 2004 - 00:22 #28
hmm..Når man åbener denne her ftp server ftp://klid.dk/mandrake/iso/
Er det så bare ISO 1,2,3 man skal hente for at kunne installere?´
Nogle der ved hvad de andre filer er til?
Avatar billede bhp59 Nybegynder
15. marts 2004 - 00:59 #29
nej du skal kun bruge ISO 1 2 3
håber at du ved hvordan du bræne en iso fil på CD
Og Mandrake finde ud af meget selv

forresrten hvis du bare vil start med et forsøg kan du godt nøjes med iso 1 men så er der ikke så mange programm med
Avatar billede fotobob Nybegynder
15. marts 2004 - 23:20 #30
Hej igen

Nu har jegh brændt ISOerne ned vha. Nero Burning Rom. Problemet er bare at, jeg hverken kan få den til at boote, og den vil heller ikkke installere når jeg vælger fra CD'en i Windows.

Og det er Mandrake 10.

Jeg har selvfølgelig i bios sat den til at boote fra CD, men den vil ikke fange den.
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 23:26 #31
det var lidt ærgeligt. du har nok brændt cd'erne forkert. De skal brændes som images for at blive bootables. Det er ikke nok at lægge filen ned på en cd. hvis man i nero vælger brænd image pakkes filerne ud under brændingen.
Avatar billede odysseus Nybegynder
15. marts 2004 - 23:27 #32
det burde jeg have sagt. Det var det, bhp59 mente med "håber at du ved hvordan du bræne en iso fil på CD" (tror jeg da).
Avatar billede fotobob Nybegynder
15. marts 2004 - 23:28 #33
Jeg har nemlig valgt Image i Nero.

Og jeg kan jo sagtens se installationsmenuen i Windows.
Avatar billede bhp59 Nybegynder
15. marts 2004 - 23:29 #34
Så har du nok brænd Iso filen ligesom man brænde en data File,
Det skal man ikke
Når nero start, så luk den window der dukke op
tryk så på "Filer" forover
og der i vælger du "Brænd Imege" eller billeder filer
og så vælge du så iso filen
Avatar billede bhp59 Nybegynder
15. marts 2004 - 23:46 #35
ja ok
så har du brænd den rigtig
hvad der så er gå fejl ved jeg ikke

På den installationsmenuen i Windows er der ikke nogle med at du kan lave en diskette, for så kan du sikke start CD op med den

jeg har ikke prøve mandrake 10 så jeg ved ikke om det virke
det var der nogle af de tlige det ikke gjor

så kan man gøre følgen
men det er forklare ud fra en mandrake 9.0
I mappen på CD ":\dosutils"
ligger program "rawwrite.exe"
den start du op i Windows
den giver du filen "hd.img"
som liggen i mappen ":\images"
men det er som det ligge i mandarke 9.0 måske det ligge lidt andeleds i mandrake 10.0
Avatar billede fotobob Nybegynder
15. marts 2004 - 23:50 #36
jeg prøver den senere..
Avatar billede fotobob Nybegynder
16. marts 2004 - 12:44 #37
Hej igen:-)

Er der nogen der ved om Mandrake laver et eller andet, så jeg kan vælge mellem, at boote enten Windows eller Mandrake?
Avatar billede fotobob Nybegynder
16. marts 2004 - 14:08 #38
¨
Avatar billede bhp59 Nybegynder
16. marts 2004 - 17:43 #39
ja det gør mandrake og det funger vældig fin
opsætning komme under installision
Avatar billede fotobob Nybegynder
16. marts 2004 - 19:05 #40
ok tak!

Er der en der gider forklare mig hvad en SWAP partition er?

Og lige et andet spørgsmål..Efter jeg har installeret Mandrake 10, og derefter åbnet nogle programmer så begynder den tit at "fryse" hvilket medfører at jeg bliver nød til at bruge reset-knappen.
Avatar billede theboogieman Nybegynder
18. marts 2004 - 16:07 #41
Hvis du ved hvad pagefile.sys gør i windows, så ved du hvad en swap partition er. Det er det samme, bortset fra den ligger på en selvstændig partition, hvilket gør det hurtigere.
Hvis du ikke ved hvad det er, så er der en lang og en kort forklaring.
Den korte er at nogle gange er der ikke mere RAM i en computer. Uden mere ram kan computeren ikke åbner flere programmer, hvilket er ret skod. Det linux så gør er at den læser noget af det RAM du ikke bruger så meget og skriver det ned på harddisken(som er meget langsomere end RAM) og sletter det fra din RAM. På den måde har du pludselig fri RAM igen og kan åbne flere programmer.
Når du skal bruge det RAM du har læst ned på din harddisk, så tager MEGET længere tid at hente det, end hvis det bare lå i din RAM.
... Og den var så kort som jeg kunne gøre den.
Fryser den i windows eller i mandrake?
Avatar billede fotobob Nybegynder
23. juni 2005 - 08:56 #42
googelplex point?
Avatar billede fotobob Nybegynder
23. september 2005 - 21:36 #43
lukker