Avatar billede mmmtm Nybegynder
12. marts 2004 - 21:57 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Opgradering til R6.5 - transactional logging

Dersom andre får samme problem:
Efter (dvs. 14 dage efter) opgradering til R6.5 fik vi adskillige "siden kan ikke vises", "Error 500" og så fremdeles på vores (web) intranet, Domino loggen beskrev at div. baser var i brug af andre og derfor ikke kunne åbnes, og en opfordring til at alle brugere brugte notes og ikke filsystemet til at tilgå baserne (!).

Efter genstart af dominoserveren fungerede alt korrekt i 0-15 minutter, hvorefter fejlen blev trigget. Eneste mulighed var at genstarte domino - dog gik fejlen en enkelt gang væk "af sig selv" efter 6 timer (i nat).

"Løsningen" var at sætte transactional logging til - til trods for at det ikke burde have indvirken på vores intranets funktionalitet, og vi benytter heller ikke denne logging.
Avatar billede jogii Nybegynder
13. marts 2004 - 00:29 #1
Transactional logging er ikke en log i gængs forstand, men en forsinket skrivning til filsystemet. Data bliver gemt i en sekventiel log (hurtig), hvorefter de bliver committet ned til databasen af et subsystem. Når en transaktion er committet til basen, bliver transaktionen markeret udført i loggen. Hvis serveren går ned, midt i det hele, bliver de endnu ikke udførte transaktioner behandlet efter genstart.
Jeg er ikke 100% sikker på at det du gør er løsningen på problemet. Jeg kører selv Domino 6.5.1 med HTTP på SuSE i nu 3 uger og har ikke noget problem. Hvis der skulle være harddiskproblemer af en eller anden art, så kan ibugtagning af TL måske afhjælpe symptomerne, men det er ikke sikkert at du har løst de faktiske problemer.
Er det kun HTTP der har problemet? Aldrig Notes klienter der tilgår via server eller POP3/IMAP klienter? Jeg kan godt forstå at du ikke vil slå transaktionslog fra og den er da nyttig i sig selv, men der er måske et andet problem der lurer. Hvad kører der af Antivirus og Backup?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
13. marts 2004 - 10:47 #2
Løsningen er det helt klart ikke - men det får dog serveren til at køre uden fejl, så indtil videre har vi blot fået "stoppet hullet". Vi har ikke kørt med TL før, og ønsker egenligt ikke at bruge det, eftersom det har fungeret fint uden før.
Jeg har to gange fået samme fejlmeddelelse når jeg prøvede at åbne en base via Notesklienten.
Antivirus og backup er der ikke blevet ændret på og POP3/IMAP bruger vi ikke (så vidt jeg ved, absolut ikke min boldgade).
Avatar billede mmmtm Nybegynder
13. marts 2004 - 10:48 #3
- forøvrigt tak for forklaringen til TL. Jeg fik torsdag/fredag to - ikke helt ens -  forklaringer på funktionen, men din samler trådene :-)
Avatar billede notes2c Nybegynder
14. marts 2004 - 09:06 #4
Det kunne skyldes en installeret OFO backupagent kører og har fat i filerne.

Som ikke virker ordentling samme med 6.5
Avatar billede jogii Nybegynder
14. marts 2004 - 10:43 #5
Men tilsyneladende virker Notesklient adgang til de samme databaser ok, det er tilsyneladende kun HTTP-konverteringen der får nægtet adgang. Kunne det være at HTTP task starter op med et seperat hukommelsesområde?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
14. marts 2004 - 16:07 #6
Nu er vi ude et sted hvor jeg ikke kan følge med mere !.
Vi har en ekstern konsulent der har en god forbindelse til udviklingsafd. hos IBM - jeg kommenterer når vi har fået en response derfra.
Men (alligevel :-)
- hvad er OFO ?
- og hvordan tjekker man om HTTP task starter op med et seperat hukommelsesområde ??
Avatar billede jogii Nybegynder
14. marts 2004 - 22:20 #7
Beskeden "Database i brug" kommer når en task (server, backup, Notesklient kørende direkte på serveren, http) prøver at tilgå en base der er åbnet af en "anden instans". Denne "anden instans" kører i et separat hukommelsesområde. Normalt vil alle Domino tasks køre indenfor samme hukommelsesområde og anvende de samme fælles resourcer (og handles til databaser etc.). Hvis et backup/antivirus-program tilgår en database "udefra" (ikke som en add-in eller servertask), så kan den låse adgangen for de andre tasks, da den måske gør det via et separat hukommelsesområde. Hvis det er tilfældet, så burde "låsningen" gælde både for HTTP-task og for Notes-klienterne (som tilgår dataserne via Server task). Hvis servertask ikke fejler men HTTP fejler så opfører HTTP sig som om den kører separat (hvilket den selvfølgelig ikke burde). Kunne HTTP task tilgå visse databaser, mens andre ikke kunne, eller fejlede den på alle databaser?
Avatar billede notes2c Nybegynder
15. marts 2004 - 06:43 #8
OFO står for Open File Option
Avatar billede notes2c Nybegynder
15. marts 2004 - 08:36 #9
Jeg går ud fra, at når problemet opstår så får du samme fejl hvis du forsøger på at åbne databasen via Notes klienten. Eksempelvis havde Veritas OFO backup agent en option til hård eller blød låsning på database under backup og ved hård låsning slap agenten i visse tilfælde ikke database efter endt backup og så opståd problemet. Ved ændring til blød låsning forsvandt problemet. Og det kunne jo forklare hvorfor det ændrede sig ved transactionlogging, da det er logfilerne man tager backup af og ikke selve database.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
15. marts 2004 - 08:40 #10
HTTP fejlede på forskellige databaser. Nogengange alle. Det var et forskelligt scenario fra genstart til genstart.
Avatar billede notes2c Nybegynder
15. marts 2004 - 09:23 #11
1) Er der en backup agent installeret på serveren ?
2) Kan databaserne tilgåes fra Notes klienten når problemet opstår ?
Avatar billede jogii Nybegynder
15. marts 2004 - 09:31 #12
notes2c: Problemet er at problemet er væk. Alle vores gode forslag kan ikke bruges mere :-)
Avatar billede notes2c Nybegynder
15. marts 2004 - 10:12 #13
Okay den fangede jeg ikke. Måske endnu en "Domino in a nutshell"