Avatar billede dannyfb Nybegynder
11. marts 2004 - 20:13 Der er 7 kommentarer

Linux services

Findes der noget alla "Taskmanager" i Linux, sådan man kan se hvilke services man har kørerede og hvilke programmer man har kørende.

Problemet er at jeg åbnede noget i min ene Xterm og lukkede så Xterm'en, men nu kører programmet stadig :/
Avatar billede mfalck Praktikant
11. marts 2004 - 20:15 #1
skriv "top" i en xterm
Avatar billede riversen Nybegynder
11. marts 2004 - 20:15 #2
top ?
Avatar billede dannyfb Nybegynder
11. marts 2004 - 20:21 #3
okay ja det virkede... nu har jeg et program kørende som hedder sd8kk.exe til at køre. Kan man så bare lukke den ned med en commando ?
Avatar billede fangel Nybegynder
11. marts 2004 - 20:21 #4
"top" opdatere sig selv hvert 3 sek (eller længere tid imellem hvis ønsket) - og den minder meget om taskmgr

"ps -A" giver en liste over alle de processer der kører

kill [pid] ([pid] = process id, findes i endten "top" eller "ps -A") dræber et program

hvis du har KDE ka du også bruge programmet "KDE System Guard" (under System i K menuen)

Morten
Avatar billede riversen Nybegynder
11. marts 2004 - 20:23 #5
i top kan du trykke k og så id'et på processen for at slå den ihjel.
Avatar billede fangel Nybegynder
11. marts 2004 - 20:25 #6
riversen -> ja... (dvs: k -> [pid] -> [signal])
Avatar billede jacs Nybegynder
19. marts 2004 - 15:54 #7
Hej Danny

kommandoen ps -xa viser dig samtlige processer, der kører på computeren. Top viser kun de processer, der bruger flest resourcer på computeren.

kill -9 [pid], skulle gerne dræbe processen.

Mvh
Jacob