Avatar billede unknown_someone Juniormester
06. marts 2004 - 20:45 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

asp til asp.net

Jeg sidder og vil så småt i gang med ASP.NET - og jeg har på forhånd rimelig stor kendskab til ASP. Men der er nogle ting jeg er i tvivl om samt nogle ting jeg søger - jeg ønsker ikke links til google men primært personlige erfaring. Der gives max antal point for spm. men der uddeles kun max point hvis alt besvares.

- Jeg har som sagt arbejdet i ASP og det er ud fra VBscript... kan det betale sig at skifte til det meget omtalte C# eller skal man holde sig til det mere kendte VB - altså er der nogle forskellige ud over syntaks der gør det ene bedre end det andet?

- Foruden kendskabet til ASP kender jeg selvfølgelig næsten alt til HTML og også en del til JavaScript, men hvor meget kan jeg i praksis hive med over af det til ASP.NET?

- html.dk, activeserverpages.dk samt netcoders.dk er nogle gode danske steder hvor man kan komme i gang med ASP men de er ikke rigtig gået så meget over i .NET endnu så hvad findes der af danske sider der forklare godt om emner som;
  * skriv til db
  * slet fra db
  * hent fra db
  * opdater db
  * cookies og sessions
  * lav et loginsystem
  * FSO
  * send emails
  * billedupload
  * billedmanipulering on the fly
  * paging af db-resultat

- findes der ligesom til ASP og VBscript en .chm-fil eller lignende som fungerer som et slags opslagsværk over samtlige funktioner men bare til ASP.NET (VB, C# etc)?

- sidst men ikke mindst kunne jeg godt tænke mig svar på de forskellige "elementer" i og omkring .NET... altså hvad er .NET i forhold framework, Visual Basic.NET, webservices etc? Ikke noget ekstrem dybdegående forklaring men bare en listning af de vigtigste elementer samt hvad de reelt er.

Jeg ville gerne give flere point men det må jeg ikke - så selvom du/i ikke kan svare på det hele så svar meget gerne på de du/i kan :)
Avatar billede 2c Nybegynder
06. marts 2004 - 21:04 #1
http://www.asp.net/Tutorials/quickstart.aspx

Jeg ved godt den ikke er på dansk, men en tutorial som jeg har haft kæmpe glæde af. Jeg har især brugt deres database eksempler.
Avatar billede thor.ostergaard Nybegynder
06. marts 2004 - 21:19 #2
du kan også prøve at kigge på www.kursusmaterialer.dk - der står lidt om nogle af de emner du efterlyser
Avatar billede 2c Nybegynder
06. marts 2004 - 21:23 #3
Angående .Net frameworket, har der været andre gode spørgsmål/forklaringer på eksperten om det. blandt andet http://www.eksperten.dk/spm/326125
Avatar billede neteffect Nybegynder
06. marts 2004 - 21:57 #4
Jeg har haft samme overvejelser, og her er en artikel om hvad jeg er nået frem til: Både plusser og minusser ved Microsoft .NET, http://www.neteffect.dk/newsarticles.asp?show=newsarticles&newsarticle=187
Hovedpunkterne er at jeg er skiftet til JScript, og at jeg i øvrigt vil vente og se ASP.NET version 2, før jeg eventuelt sætter kundeløsninger i søen.

Der er efter in mening meget lidt nyttigt at hente på nettet, fordi stort set alt handler om Visual Studio, eller om hvordan man bruger Microsofts kode i stedet for at skrive sin egen.

Væsentligste tidlige erkendelse var, at man kan kode derudad i en .aspx-fil sådan her:

<%@ Page LCID=1033 language=jscript debug="True" WarningLevel=4 Trace="False" %>
<script language=JScript runat=Server>
class main{
function main(){
  Response.Write("<html><body><p>Hello world!</p></body></html>")
}
</script>
<%
var myApp: main = new main();
%>

Jeg bruger #includes. Se begyndelsen af punkt 2 på http://authors.aspalliance.com/anjum/ASPMigration.aspx
"User controls" synes jeg ikke er til noget.

Mest slidte genveje på min desktop:

Class Library
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/cpref/html/cpref_start.asp

JScript .NET Reference
http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/jscript7/html/jsoriProgrammingWithJScriptNET.asp

Microsofts dokumentation af cookies er dårlig og fyldt med fejl. Men Microsoft i Indonesien kan:
Basics of cookies in ASP.NET
http://www.microsoft.com/indonesia/msdn/vbtchASPNETCookies101.asp

- Christian
Avatar billede guidmaster Nybegynder
07. marts 2004 - 00:27 #5
Der findes også danske sites der udelukkende handler om .NET - eks. http://www.dotnetforum.dk.
Mht. om du skal vælge C#, VB.NET eller et helt 3. .NET sprog kan du evt. læse http://weblogs.dotnetforum.dk/guidmaster/articles/196.aspx.
Den artikel som neteffect har skrevt har fået mig til at skrive fælgende: http://weblogs.dotnetforum.dk/guidmaster/articles/196.aspx da jeg ikke mener den er fyldestgørende.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
08. marts 2004 - 12:49 #6
Jeg vil lige prøve at kigge lidt nærmere på de links - selvom det nu ikke så meget var links men mest personlige erfaringer...

neteffect >> du skriver du valgte JScript - hvorfor? jeg mener, er det "kun" pga den måde du mener man "bare kan kode derudad" eller? Samtidig siger du at du vil vente med kundeløsninger til en version 2... hvorfor det?

Ellers vil jeg kigge lidt videre - og er der andre forslag er i selvfølgelig stadig velkommen... fx mangler jeg stadig svar på 2 og 4
Avatar billede neteffect Nybegynder
08. marts 2004 - 14:32 #7
... valgte JScript...
.NET understøtter mange programmeringssprog, og jeg vil umiddelbart mene, at mit "Hello World"-eksempel kan laves med dem alle.

For at fungere godt med .NET framework skal prograsmmeringssproget være objekt-orienteret, og i praksis skal der helst også være en god overensstemmelse mellem sprogets indbyggede datatyper og frameworkets datatyper.

Microsoft har i tidens løb tilpasset Basic/VBScript til at kunne fungere i stadig mere avancerede omgivelser. Sådan set fint nok, men det har på nogle områder været en slingrevals, og det er tydeligt, at Basic er blevet strukket langt ud over, hvad det oprindelig var tænkt til at kunne.

JScript (JavaScript) er standardiseret (ECMAScript). Det giver en vis garanti for, at Microsoft ikke sådan lige ændrer i det. Jeg kunne en del JavaScript i forvejen, så det var et naturligt valg. For andre, sikkert udmærkede sprogmuligheder til .NET, var der et enkelt kriterie jeg ville have opfyldt, nemlig at der også skulle være mulighed for at få fortolket sproget på runtime-tidspunktet, altså ikke være begrænset til kun at få kørt kompileret kode. Dét kan JavaScript og Basic. Jeg har ikke undersøgt hvilke andre .NET-sprog, der eventuelt også kan.

... vente med kundeløsninger til version 2...
Det er der gjort rede for i neteffect-artiklen, jeg linker til ovenfor. Væsentligst er nok, at der ser ud til at komme ændringer til, hvordan programstumper og markup lægges på serveren. Det er ikke noget jeg ved alverden om, for det har ikke været relevant for den måde jeg har valgt at køre på, men så vidt jeg har forstået det, er teknikken med to filer pr. side ("form" + code-behind) på tilbagetog.

- - -

Det er en stor tilfredsstillelse nu at kunne programmere "rigtigt" igen. Det "rå" .NET framework 1.1 er et godt og moderne "software environment". Og skiftet til server-side, objekt-orienteret JavaScript har åbnet op for nye inspirationskilder, se for eksempel

Extreme Programming Roadmap:
http://c2.com/cgi/wiki?ExtremeProgrammingRoadmap

Mapping Objects to Relational Databases
http://www.agiledata.org/essays/mappingObjects.html

- - -

Man kan alle de ting du nævner ...skriv til db, slet fra db osv..., og der er mange eksempler i class library (se link ovenfor). Databasehåndtering .NET er noget af et tag-selv-bord, og det kan måske være vanskeligt at skelne mellem, hvad der er den bedst egnede teknik i en given opgavesammenhæng. Personligt går jeg uden om ADO og dataadapter, for jeg tror der kan komme ikke-bagudkompatible ændringer i fremtidige versioner. I stedet holder jeg til at bruge datareader, scalarquery og nonquery, men naturligvis isoleret i en db-class, som de øvrige objekter kun taler standard SQL med.
Avatar billede taxdaddy Nybegynder
08. marts 2004 - 22:15 #8
Øh, tror helt jeg springer Neteffects kommentarer over, Personligt synes jeg der er utroligt meget at hente ved at skifte til .Net, men det kræver selfølgelig man gør brug af alle de fede teknikker der bliver stillet til rådighed.

Mht. til det oprindelige spørgsmål, ville jeg vælge at springe direkte til VB.net, der er ikke den store forskel om du vælger C# eller VB.net, resultatet er stort set det samme. Jeg valgte selv VB.net, da det faldt mig naturligt, da jeg har arbejedet med VB og vbscript i efterhånden mange år. Jeg har senere lært C#, men det nu mest for at være i stand til at læse og forstå.

De øvrige mere specifikke spørgsmål kan du nemt finde svar på enten hos Google, ellers ved jeg der (som tidligere nævnt) er bla. artikeler om Login (http://www.dotnetforum.dk/forum/ShowPost.aspx?PostID=72) og email m.m på dotnetforum

Held og lykke med den videre færd.
Avatar billede mufoxe Nybegynder
09. marts 2004 - 14:59 #9
Der er mange gode ting at sige om VB.NET. Jeg koder selv i både C# og VB.NET alt efter hvilke kundekrav, der er til et givent projekt. Kombinationen af VB.NET og VS.NET er lækker, idet man får rigtigt meget støtter, mens man koder. Man kan virkelig mærke at VB.NET har fokus på at være produktiv fremfor at skrive en masse liniers kode.

Lad mig gøre det helt klart med det samme: C# og VB.NET er to lige kraftfulde sprog. Dit valg af sprog bør baseres på hvilken syntax, der passer dig bedst. Synes begge sprog har en masse lækkert at byde på og jeg kan faktisk ikke afgøre, hvilket der er min favorit.

Vedr. Neteffect: Jeg har læst dine kommentarer og må sige, at det virker som om at du ikke helt har fanget principperne bag .NET endnu. Særligt synes jeg at din fine artikel er ret billigt sluppet. Der er rigtigt mange ting, som taler for skiftet til .NET. Man slipper for at sidde og lave low level ting om og om igen - man kan fokusere på det, der virkelig betyder noget: At skrive kode, som løser forretningsproblemer.
Avatar billede unknown_someone Juniormester
10. marts 2004 - 19:30 #10
der må gerne komme nogle svar fra neteffect, guidmaster samt taxdaddy
Avatar billede guidmaster Nybegynder
10. marts 2004 - 19:38 #11
Håber du har fået lidt ud at denne lille snak - håber du er blevet lidt klogere og vil dermed byde dig velkommen on the sunny side :)
Avatar billede neteffect Nybegynder
10. marts 2004 - 20:20 #12
Min politisk ukorrekte artikel gav anledning til nogle kommentarer på guidmasters hjemmebane. Jeg synes læserne af tråden her på eksperten fortjener at få det rigtige link: http://weblogs.dotnetforum.dk/guidmaster/articles/850.aspx

- Christian