Avatar billede golfier Nybegynder
06. marts 2004 - 10:52 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Sende mail fra en formula / dokument

Hejsa...

Jeg har lavet en database til besøgsrapporter, hvor alle vores sælgere taster sine besøg. Disse bliver gemt som almindelige dokumenter, men jeg vil gerne at indtasteren kan vælge en eller flere personer at sende dokumentet til, såfremt der er et eller andet de skal følge op på i forbindelse med rapporten.

Jeg troede at jeg kunne lave et felt, der fungerede på samme måde som når man vil sende et almindeligt memo, men det virker ikke...

Men det kan være, at en af jer rigtige eksperter har en ide til hvad jeg kan gøre?
Avatar billede mmmtm Nybegynder
06. marts 2004 - 15:36 #1
Kig på @mailsend i hjælpen. Opret et sendTo felt på formen, med et navneopslag. Ifb. opfølgning er det måske smartest at sende et doclink - men det står dig jo frit for.
Avatar billede jogii Nybegynder
07. marts 2004 - 10:52 #2
Jeg mener også at du bør sendeadviseringer ud istedenfor hele dokumenter. Og så lave en opfølgningsknap på selve rapporten, så dem der har en kommentar kan afgive denne (og evt. se andres kommentarer).
Medmindre du selvfølgelig skal sende en besked ud af huset. Men her kan @MailSend også bruges.

lidt fra hjælpen:

@MailSend

There are two ways to use @MailSend:
When used with no parameters, @MailSend mails the current document (the one being processed when the @function is evaluated) to the recipient designated in the document's SendTo field. The document must have a SendTo field.
When used with one or more parameters, @MailSend composes a new mail memo based on the information you supply in the arguments list, and sends it to the recipients listed in the sendTo, copyTo, and blindcopyTo arguments.
Syntax
@MailSend
@MailSend( sendTo ; copyTo ; blindCopyTo ; subject ; remark ; bodyFields ; [ flags ] )
Avatar billede crackpot Nybegynder
07. marts 2004 - 11:34 #3
En tilføjelse til Jörgs kommentar: i [flags]-delen kan du blandt andet skrive [IncludeDocLink], så der kommer et link med til det aktuelle dokument. Meget mere elegant end at sende hele dokumentet, din administrator vil elske dig for ikke at proppe hans diske med kopier af eksisterende dokumenter... ;-) Oh ja, og læs hjælpen til @MailSend grundigt hvis knappen gør mærkeligt, der er en del fælder indbygget.

/Morten
Avatar billede golfier Nybegynder
07. marts 2004 - 14:52 #4
Hejsa..
Og tak for svar indtil videre, hvor det med DocLink selvfølge er det rigtige at gøre, men jeg har brugt netop den løsning som i eksemplet nemlig følgende:

Jeg har oprettet et felt der hedder SendTo - hvor type er Navne og så har jeg valgt at bruge diologboksen Navne.

Så er der oprettet en handling i SendTo feltet som ser sådan her ud.

@Mailsend

Det virker ikke, men jeg kan godt få den til at sende en mail til en person i samme domæne ved at gøre følgende:

@MailSend("fornavn efternavn/";"";"";"Ny Besøgsrapport";"";""[IncludeDoclink])

men det løser ikke mit problem med at brugeren selv skal vælge hvem han skal sende til, og det er her jeg ikke rigtig kan greje den.

-Golfier
Avatar billede crackpot Nybegynder
07. marts 2004 - 20:45 #5
Hov - en handling i feltet, siger du? Jeg tror ikke @MailSend vil være med i events, du skal proppe den i en knap eller en agent. Desuden kan der være knas med at dokumentet skal være gemt - det står der ganske vist ikke noget om i dokumentationen men Notes kan være skrækkeligt kræsen på den led. Først skal du sikre dig at @MailSend sker fra en knap. Hvis den stadig ikke vil så lav knappen om til

@If(@Command([FileSave]); @Mailsend; "")

det sender dokumentet hvis det lykkes at gemme (d.v.s. hvis ingen feltvalideringer går i grøften og Continue er True ved udgang på QuerySave). Hvis den stadig er stædig så post kodestumpen herind så vi kan hånd-debugge den. @ kan være lumsk.

Pas forøvrigt på med kun at bruge Fornavn Efternavn, det giver brugeren en dialogboks hvis ikke navnet er unikt. Hvis I ikke bruger OU-delen af certifikatet men kun CN og O vil det være det, men for at fremtidssikre, og eftersom du allerede har et fuldt Notes-navn til rådighed, er det bedre at bruge hele smøren.
Avatar billede mmmtm Nybegynder
07. marts 2004 - 21:24 #6
På en knap:
MailTo:=@PickList( [Name] );
@MailSend(MailTo;"";"";"";"";"";[IncludeDoclink]); "")
- giver en dialogbox med names.nsf hvorfra der kan vælges hvem der kan sendes til.
Avatar billede golfier Nybegynder
07. marts 2004 - 21:36 #7
Hej mmmtm

Her var lige nøjagtig det jeg ledte efter, så mange tak for det, og jeg tror
jeg har givet dig dine point ved at acceptere svaret... (det er første gang
jeg prøver det her)  Også tak til I andre for konstruktive svar.

mvh. Golfier