Avatar billede dorde Nybegynder
01. februar 2001 - 14:31 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

xml og database

Hej,
kan nogen fortælle mig hvordan laver man database connection og xml. Jeg vil gerne fremvise noget på en side som står i databasen. En exampel på det vil være OK:-))
Avatar billede disky Nybegynder
01. februar 2001 - 14:32 #1
database sådanne her, det er en JSP side
<%@ page import=\"java.sql.*\" %>

<%
            Class.forName(\"org.gjt.mm.mysql.Driver\").newInstance();
            Connection con =
            DriverManager.getConnection(\"jdbc:mysql://localhost/ClassOf2000\",\"root\", \"root\");
            Statement stmt = con.createStatement();

            ResultSet res=stmt.executeQuery(\"select * from elever\");

                        while(res.next())
                        {
%>
                            <p> navn = <%=res.getString(\"navn\")%>
<%                        }

            stmt.close();
            con.close();
%>

XML har jeg ikke lige rodet med
Avatar billede oleprds Nybegynder
01. februar 2001 - 19:07 #2
Her er et eksempel med asp:

<% Response.ContentType = \"text/xml\" %>
<?xml version=\"1.0\" encoding=\"ISO-8859-1\" ?>
<?xml-stylesheet type=\"text/xsl\" href=\"losning2.xsl\"?>
<!DOCTYPE Personale [
    <!ELEMENT Personale (Person)>
    <!ELEMENT Person (Fornavn, Efternavn, Adresse, Postnummer, Bynavn, Stilling, Tekst, Link)>
    <!ELEMENT Fornavn (#PCDATA)>
    <!ELEMENT Efternavn (#PCDATA)>
    <!ELEMENT Adresse (#PCDATA)>
    <!ELEMENT Postnummer (#PCDATA)>
    <!ELEMENT Bynavn (#PCDATA)>
    <!ELEMENT Stilling (#PCDATA)>
    <!ELEMENT Tekst (#PCDATA)>
    <!ELEMENT Link (#PCDATA)>

    <!ENTITY nbsp  \"&amp;nbsp;\">

    ]>

<Personale>

<%

Set conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
conn.open \"Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=\" & Server.mappath(\"Losning2.mdb\") &\";\"

  strSQL=\"SELECT * FROM losning2\"
  Set Rs = conn.Execute(strSQL)
  Do While Not Rs.EOF

%>
  <Person id=\"<%=Rs(\"Person\")%>\">
    <Fornavn><%=Rs(\"Fornavn\")%></Fornavn>
    <Efternavn><%=Rs(\"Efternavn\")%></Efternavn>
    <Adresse><%=Rs(\"Adresse\")%></Adresse>
    <Postnummer><%=Rs(\"Postnummer\")%></Postnummer>
    <Bynavn><%=Rs(\"Bynavn\")%></Bynavn>
    <Stilling><%=Rs(\"Stilling\")%></Stilling>
    <Link><%=Rs(\"Link\")%></Link>
    <Tekst><%=Rs(\"Tekst\")%></Tekst>
  </Person>
<%
    Rs.MoveNext
  Loop

  Rs.Close
  Conn.Close
  Set Conn = Nothing
  Set Rs = Nothing
%>
</Personale>

Håber du kan bruge det

:-)
Ole
Avatar billede oleprds Nybegynder
01. februar 2001 - 19:10 #3
Både database og tabel hedder Losning2

Kolonnerne hedder: Person, Fornavn, Efternavn osv
Avatar billede dorde Nybegynder
02. februar 2001 - 10:57 #4
til oleprds: Her bruger du ASP for at skabe forbindelse til database. Det jeg gerne vil vide er om der er muligt at skabe direkte forbindelse til databsen fra XML. Dette er fordi, mine muligheder er begranset til kun XML eller kun JavaScript(her menes Server side scripting). Er det muligt at skabe forbindelse til database via JavaScript(server side), hvis det kan ikke lade sig gøre med XML.

Det skal være enten eller da komponenter jeg udvikler i kan ikke tåle blanding:-))
Avatar billede s_raagaard Nybegynder
02. februar 2001 - 23:31 #5
>>oleprds

Nu er det jo stadig en aspfil som dog udskriver xml som output....hvad nu hvis jeg, på en anden server, har en .xml fil med samme struktur. Det jeg ønsker nu er, at at når jeg kalder denne xml fil, så opdateres den med indholdet af den dynamisk genererede asp fil (xml outputtet) blot således at jeg kan benytte et andet xsl, og vise data/informationen på en anden server.

Har du et bu på dette....jeg skal med glæde oprette et spørgsmål, så du akn få nogle point.

/søren
Avatar billede gandalfthewhite Nybegynder
04. februar 2001 - 16:53 #6
Til dorde:
Den eneste metode jeg umiddelbart kender til dette er hvis man bruger MS Sql Server 2000. Der kan man bruge Sql-Serverens XML-Mapper til at sende et xml-output direkte fra sql-serveren. En ret fix-feature.

Til s raadaard.
XML er en tekst fil, ikke en database. Du kan kun opdatere en xml-fil gennem \"noget andet\", dvs. XMLDom (msxml) eller f.eks. FileScriptingObject. Du kunne sende svaret til en .asp side på den anden server. Eller genererer en ny xml fil på server 1 og så gemme xml-filen til server 2 (Hvis du har adgang og rettigheder.
Avatar billede dorde Nybegynder
05. februar 2001 - 08:33 #7
gandalfthewhite: hvis du opretter din kommentar som svar få du points da din kommentar er tættest på det jeg søger :-))
Avatar billede gandalfthewhite Nybegynder
06. februar 2001 - 14:47 #8
Det var en smutter, Tak

Til dorde:
Den eneste metode jeg umiddelbart kender til dette er hvis man bruger MS Sql Server 2000. Der kan man bruge Sql-Serverens XML-Mapper til at sende et xml-output direkte fra sql-serveren. En ret fix-feature.

Til s raadaard.
XML er en tekst fil, ikke en database. Du kan kun opdatere en xml-fil gennem \"noget andet\", dvs. XMLDom (msxml) eller f.eks. FileScriptingObject. Du kunne sende svaret til en .asp side på den anden server. Eller genererer en ny xml fil på server 1 og så gemme xml-filen til server 2 (Hvis du har adgang og rettigheder.