Avatar billede willi Nybegynder
31. januar 2001 - 08:15 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Adgangskode

Kan man lave adgangskode i html format til en énkel side på siten? (Gratis hjemmeside hos WOL).

...og hvordan?

Willi
Avatar billede phrozia Juniormester
31. januar 2001 - 09:16 #1
Jepsen!

det kan du lave med både javascrip, javaapplet, cgi, php og asp...

Men, du kan ikke lave det i ren HTML.

men mener der er javascript, med password protection på www.script.dk

/Phrozia
Avatar billede nosfaratu Nybegynder
31. januar 2001 - 09:17 #2
Nej det kan men ikke, det skal laves i java eller asp script.
gå ind på www.tucows.com der kan du læse hvordan du gør og jeg tror også at du kan få koden til det.(Det er på dansk)
Avatar billede cholm Nybegynder
31. januar 2001 - 09:19 #3
Du kan bruget dette script:

<script language=\"JavaScript\">

var password = \'\'
password=prompt(\'Intast venligst dit password til min side :\',\'\');
if (password == \"navnet-på-den-side-man-skal-kunne-se\")
location.href= password+\".htm\";

else location.href= \"en-side-der-fortæller-at-man-ikke-har-tastet-korrekt-password\";

</script>

Scriptet indsætter du på en tom side som du linker til. Når man klikker på linket, åbner en prompt hvor passwordet indtastes. Passwordet skal så være navnet på den side der skal åbnes for \"de indviede\".

Tastes passwordet forkert ind linker den istedet til en anden side som du bestemmer.

Spørgsmål...så sig til

/cholm
Avatar billede willi Nybegynder
31. januar 2001 - 10:37 #4
Hej cholm

Der er gået et eller andet galt.
Men hvad?

<script language=\"JavaScript\">

var password = \' \'
password=prompt(\'Intast venligst dit password til min side :\',\'\');
if (password == \"[rigtig]\")
location.href= pw+\"rigtig.htm\";

else location.href= \"forkert.htm\";

</script>

Det ser ellers rigtig nok ud. Mener jeg.
Kan du se en fejl?

Hilsen Willi
Avatar billede cholm Nybegynder
31. januar 2001 - 11:02 #5
Sådan her skal det være:

<script language=\"JavaScript\">

var password = \' \'
password=prompt(\'Intast venligst dit password til min side :\',\'\');
if (password == \"[rigtig]\")
location.href= \"rigtig.htm\";

else location.href= \"forkert.htm\";

</script>

Der var sneget sig \"pw+\" ind foran \"rigtig.htm\"

/cholm
Avatar billede cholm Nybegynder
31. januar 2001 - 11:12 #6
Undskyld - glem ovenstående, det er noget vrøvl.

Sådan her må det være:

<script language=\"JavaScript\">

var password = \' \'
password=prompt(\'Intast venligst dit password til min side :\',\'\');
if (password == \"rigtig\")
location.href= password+\".htm\";

else location.href= \"forkert.htm\";

</script>

/cholm
Avatar billede willi Nybegynder
31. januar 2001 - 12:51 #7
Det giver stadig knuder.
Den melder fejl i linie 6 (if... ) tegn 1 når jeg bruger den.
\'Pw\' ikke defineret skriver den.

/Willi

<script language=\"JavaScript\">

var password = \'pw\'
password=prompt(\'Intast venligst dit password til min side :\',\'\');
if (pw == \"rigtig\")
location.href= pw+\"rigtig.htm\";

else location.href= \"forkert.htm\";

</script>
Avatar billede cholm Nybegynder
31. januar 2001 - 13:01 #8
Prøv nu at skrive det som jeg har angivet det....

Du skal ikke lave \"password\" om til \"pw\", og du skal ikke skrive location.href= pw+\"rigtig.htm\"; men derimod location.href= password+\".htm\";

/cholm
Avatar billede helle_fred Nybegynder
31. januar 2001 - 16:02 #9
cholm: problemet med scriptet er, at alle og enhver kan gå ind og se i kilden, hvad passwordet er, og så er fidusen jo ikke så stor.

Her er et script, hvor passwordet skal være navnet på den side, der skal passwordbeskyttes. Hedder siden for eksempel \"hemmelig.htm\", er passwordet \"hemmelig\".

<HTML>
<HEAD>
</HEAD>

<BODY>
<FORM >
Indtast Password:
<INPUT TYPE=\"password\" SIZE=10
  MAXLENGTH=10
onChange=
\"document.location.href=
this.value+\'.htm\';this.value=\'\'\">
<INPUT TYPE=\"SUBMIT\" VALUE=\"ok\">
</FORM>

</BODY>
</HTML>
Avatar billede phrozia Juniormester
31. januar 2001 - 18:29 #10
Jeg har forresten en JavaApplet som password...

Hvis du skriver din mail skal jeg senden den!

den er kanon!

/Phrozia
Avatar billede cholm Nybegynder
31. januar 2001 - 18:43 #11
Hej Helle !

Det er da også det som \"mit\" script gør. Prøv at se mit første svar....

/cholm
Avatar billede phrozia Juniormester
31. januar 2001 - 18:50 #12
Dit er et JavaSCRIPT mit er en JavaAPPLET!!

Der er liiige lidt meget forskel.. ;)
Avatar billede cholm Nybegynder
31. januar 2001 - 18:54 #13
>>>Phrozia

Det var ikke dit svar, men helle fred´s jeg kommenterede.....

/cholm
Avatar billede phrozia Juniormester
31. januar 2001 - 19:02 #14
sorry ;/
Avatar billede nixen Nybegynder
31. januar 2001 - 19:47 #15
Der er absolute ingen, INGEN pointe i at lave et password der verificeres på klienten. Uanset om man skal skrive navnet på siden, et ord med en million specialtegn, eller navnet på brugerens yndlings-undulat vil hvemsomhelst kunne læse passworder direkte i kildekoden. Hvis man gør krumspring er det blot et spørgsmål om at det kan tage 5 minutter istedet for 5 sekunder at knække koden. Passwords SKAL verificeres igennem server-side-script.
phrozia>> Appletten er vel så server-side? Ellers er pointen jo bare at enhver med JDK installeret kan få kildekoden til den også...
Avatar billede willi Nybegynder
01. februar 2001 - 20:53 #16
Hej.

Det virker faktisk helt upåklageligt enkelt.
Men, men, men.
Hvad med svarside. Er det helt umuligt?

Er svarside mulig på din Phrozia ?

...og er der ikke noget om at nogle servere på virksomheder og institutioner ikke henter appletter ned?

Hilsen Tommy

Avatar billede phrozia Juniormester
01. februar 2001 - 21:07 #17
Jeps.. når man har indtastet korrekt password og brugernavn. Så bliver man sendt til en svar side!
Avatar billede willi Nybegynder
01. februar 2001 - 21:11 #18
willi1@worldonline.dk
Avatar billede helle_fred Nybegynder
02. februar 2001 - 11:54 #19
Nixen: Der er faktisk en pointe i en passwordbeskyttelse, som holder de fleste ude - det går ikke,  hvis man er webdesigner hos CIA; men der findes jo andre og knap så hemmelige formål. Idioter, som gerne vil bruge 5 minutter af deres tid på at gå ind et sted, hvor der ikke lige findes noget for dem, kan ignoreres med sindsro i mange forbindelser.

Willy: problemet er, at hvis du vil have en \"rigtig\" fejlside, så er du nødt til at teste på det password, brugeren indtaster, i scriptet. Og så bliver passwordanvendelsen for intetsigende trods alt.

cholm: jeg kan godt se, at dit script er magen til mit - min anke går på din test:

if (password == \"rigtig\")

Det er for nemt at slå op for brugeren. Nixen har ret i, at brugeren kan komme ind alligevel - det er kun et spørgsmål om grader.

vh Helle
Avatar billede willi Nybegynder
02. februar 2001 - 13:20 #20
Det er gangske interessant det her.
Mange brugbare løsninger.

Phrozia\'s APPLET er avanceret og lækker. Lige som det skal være. Men jeg aner faktisk ikke hvad det er som sker.
Jeg er ikke skrap nok til at vurdere sikkerheden.

Cholms er god fordi jeg kan \"følge med\". Brugere oplyses på fejlsiden om, at der er tastet forkert kode. Men der er vist noget om, at man på et tidspunkt kan se koden hvis man trykker på højre musetast og vis kilde.

Helle\'s er bare suveræn fordi selv jeg forstår hvad det er der foregår. Problemet er så blot at der mangler svarsiden hvis der tastet forkert adgangskode.

Helle\'s kommentar om sikkerhedsniveau m.m. deler jeg. Det er på et niveau hvor almindelig nyfigenhed m.m. skal udlukkes.

Er der en eller anden \"nørd\" som ønsker at se bag om må han/hun om det.

Jeg arbejder videre med dem og vender tilbage.

Hilsen Willi