Avatar billede vuzeer Nybegynder
26. februar 2004 - 15:12 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Validering af en formel

Har en formel hvor man skal udfylde, brugernavn, adgangskode, fornavn, efternavn og e-mail.
Derfor vil jeg gerne have en validerings kode til at tjekke om felterne er udfyldt korrekt.
adgangskode felte skal min være 8 karatere
for- og efternavn må kun indeholde bogstaver
brugernavn må indeholde bogstaver, tal, -, _ og .
I mail feltet skal den tjekke om der er @ og . i. og om den indeholder ugyldige karaktere som ,, : og ;.
Det skal kodes i ASP
Avatar billede medions Nybegynder
26. februar 2004 - 15:19 #1
Den her skulle gerne indeholde det hele:

<%
Dim V_ValiderEmail, V_Snabler, V_UgyldigeDomaener, V_Domaene, V_GyldigeEndelser, V_GyldigEndelse, V_Endelse, V_Ekskluder, V_i, V_Status

Function Valider(V_ValiderEmail)

    Valider            = True
    V_ValiderEmail    = LCase(V_ValiderEmail)

    ' (1) Check laengde '-----------------------------------------------------------------------

    If Len(V_ValiderEmail) < 5 Then
        Valider    = False
        V_Status    = "E-mail adressen er for kort."
        Exit Function
    End If

    ' (2) Skal indeholde @ '--------------------------------------------------------------------

    If InStr(V_ValiderEmail,"@") = 0 Then
        Valider    = False
        V_Status    = "Der mangler et ""@"" i e-mail adressen."
        Exit Function
    End If

    ' (3) Undgaa "@." og ".@" '-----------------------------------------------------------------

    If ((InStr(V_ValiderEmail,"@.") <> 0) OR (InStr(V_ValiderEmail,".@") <> 0)) Then
        Valider    = False
        V_Status    = "Der må ikke være et punktum lige op af et ""@"" i e-mail adressen."
        Exit Function
    End If

    ' (4) Check om der er noget foran @ '-------------------------------------------------------

    If Len(Left(V_ValiderEmail,InStr(V_ValiderEmail,"@") - 1)) = 0 Then
        Valider    = False
        V_Status    = "Der mangler noget foran ""@"" i e-mail adressen."
        Exit Function
    End If

    ' (5) Minimum 1 "." '-----------------------------------------------------------------------

    If InStr(V_ValiderEmail,".") = 0 Then
        Valider    = False
        V_Status    = "En e-mail adresse indeholder mindst eet punktum."
        Exit Function
    End If

    ' (6) Max 3 tegn efter sidste "." '---------------------------------------------------------

    If (Len(V_ValiderEmail) - InStrRev(V_ValiderEmail,".") > 3) Then
        Valider    = False
        V_Status    = "Der er for mange tegn efter sidste punktum i e-mail adressen."
        Exit Function
    End If

    ' (7) Undgaa ".." '-------------------------------------------------------------------------

    If InStr(V_ValiderEmail,"..") <> 0 Then
        Valider    = False
        V_Status    = "Der mŒ ikke være to punktummer lige op af hinanden i e-mail adressen."
        Exit Function
    End If

    ' (8) Min 2 tegn efter sidste "." '---------------------------------------------------------

    If (Len(V_ValiderEmail) - InStrRev(V_ValiderEmail,".") < 2) Then
        Valider    = False
        V_Status    = "Der skal være mindst to tegn efter sidste punktum i e-mail adressen."
        Exit Function
    End If

    ' (9) Ingen "_" efter "@" '-----------------------------------------------------------------

    If ((InStr(V_ValiderEmail,"_") <> 0) AND (InStrRev(V_ValiderEmail,"_") > InStrRev(V_ValiderEmail,"@"))) Then
        Valider    = False
        V_Status    = "Der må ikke være en underscore (_) efter ""@""."
        Exit Function
    End If

    ' (10) Tjek for flere "@" '-----------------------------------------------------------------

    V_Snabler = 0

    For V_i = 1 TO Len(V_ValiderEmail)
        If Mid(V_ValiderEmail,V_i,1) = "@" Then
            V_Snabler = V_Snabler + 1
        End If
    Next

    If V_Snabler > 1 Then
        Valider    = False
        V_Status    = "E-mail adressen indeholder for mange ""@""."
        Exit Function
    End If

    ' (11) Check V_Domaene ud fra array '-------------------------------------------------------

    V_UgyldigeDomaener    = Array("hotmai.com","yahho.dk","hotmaile.com","mail1stofanet.dk","ofri.dk","post1.dk","post2.dk","post3.dk","post4.dk","post5.dk","post6.dk","post7.dk","post8.dk","fc.skolekom.dk","post9.dk","hommail.com","jupiipost.dk","forom.dk","furom.dk","frorum.dk","mail.forum.dk","mailforum.dk","forum.mail.dk","sol.ak","guld.dk","hormail.com","wanacoo.dk","sol.mail.dk","mail.tel.dk")
    V_Domaene                = Right(V_ValiderEmail,(Len(V_ValiderEmail) - InStrRev(V_ValiderEmail,"@")))

    For V_i = 0 TO UBound(V_UgyldigeDomaener)
        If V_Domaene = V_UgyldigeDomaener(V_i) Then
            Valider    = False
            V_Status    = "E-mail adressens domæne er ugyldigt."
            Exit Function
        End If
    Next

    ' (12) Tjek om TLD'en er korrekt '----------------------------------------------------------

    V_GyldigEndelse    = False
    V_GyldigeEndelser    = Array("dk","com","edu","gov","int","mil","net","org","af","al","dz","as","ad","ao","ai","aq","ag","ar","am","aw","ac","au","at","az","bs","bh","bd","bb","by","be","bz","bj","bm","bt","bo","ba","bw","bv","br","io","bn","bg","bf","bi","kh","cm","ca","cv","ky","cf","td","cs","cl","cn","cx","cc","co","km","cg","ck","cr","ci","hr","cu","cy","cz","dj","dm","do","tp","ec","eg","sv","gq","er","ee","et","fk","fo","fj","fi","fr","gf","pf","tf","ga","gm","ge","de","gh","gi","gr","gl","gd","gp","gu","gt","gg","gn","gw","gy","ht","hm","va","hn","hk","hu","is","in","id","ir","iq","ie","im","il","it","jm","jp","je","jo","kz","ke","ki","kp","kr","kw","kg","la","lv","lb","ls","lr","ly","li","lt","lu","mo","mk","mg","mw","my","mv","ml","mt","mh","mq","mr","mu","yt","mx","fm","md","mc","mn","ms","ma","mz","mm","na","nr","np","nl","an","nc","nz","ni","ne","ng","nu","nf","mp","no","om","pk","pw","ps","pa","pg","py","pe","ph","pn","pl","pt","pr","qa","re","ro","ru","rw","kn","lc","vc","ws","sm","st","sa","sn","sc","sl","sg","sk","si","sb","so","za","gs","es","lk","sh","pm","sd","sr","sj","sz","se","ch","sy","tw","tj","tz","th","tg","tk","to","tt","tn","tr","tm","tc","tv","ug","ua","ae","gb","uk","us","um","uy","su","uz","vu","ve","vn","vg","vi","wf","eh","ye","yu","cd","zm","zr","zw")
    V_Endelse            = Right(V_ValiderEmail,(Len(V_ValiderEmail) - InStrRev(V_ValiderEmail,".")))

    For V_i = 0 TO UBound(V_GyldigeEndelser)
        If V_Endelse = V_GyldigeEndelser(V_i) Then
            V_GyldigEndelse = True
            Exit For
        End If
    Next

    If NOT V_GyldigEndelse Then
        Valider    = False
        V_Status    = "Domæne endelsen (f.eks. "".dk"" el. "".com"") er ikke korrekt."
        Exit Function
    End If

    ' (13) Check hver enkelt tegn '-------------------------------------------------------------

    For V_i = 1 TO Len(V_ValiderEmail)
        If NOT IsNumeric(Mid(V_ValiderEmail,V_i,1)) AND (LCase(Mid(V_ValiderEmail,V_i,1)) < "a" OR LCase(Mid(V_ValiderEmail,V_i,1)) > "z") AND Mid(V_ValiderEmail,V_i,1) <> "_" AND Mid(V_ValiderEmail,V_i,1) <> "." AND Mid(V_ValiderEmail,V_i,1) <> "@" AND Mid(V_ValiderEmail,V_i,1) <> "-" Then
            Valider    = False
            V_Status    = "E-mail adressen indeholder et eller flere ugyldige tegn."
            Exit Function
        End If
    Next

    ' (14) Adresser der skal ekskluderes (grundet SPAM el. lign.) '-----------------------------

    V_Ekskluder    = Array("rune@medions.dk", "daniel@server02.dk", "anders@and.dk", "test@test.dk", "test@test.com")

    For V_i = 0 TO UBound(V_Ekskluder)
        If V_ValiderEmail = V_Ekskluder(V_i) Then
            Valider    = False
            V_Status    = "Der kan ikke sendes til den valgte adresse da den er ekskluderet pga. misbrug."
            Exit Function
        End If
    Next

End Function

//>Rune
Avatar billede vuzeer Nybegynder
26. februar 2004 - 15:37 #2
Den dækker jo kun e-mail delen, hvad med de andre felter?
Domæne delen er totalt ligegyldig eftersom du langt fra har alle domæner ikke hele verden med!
Avatar billede mskjoldp Novice
26. februar 2004 - 23:43 #3
Det er da ellers et meget nice script medions har posted der...

/Skjold
Avatar billede medions Nybegynder
27. februar 2004 - 08:02 #4
Heheh yepz, der når man om alle hjørner :)

//>Rune
Avatar billede vuzeer Nybegynder
13. august 2004 - 21:13 #5
retunere point til mig selv efter intet ordentligt svar
Avatar billede medions Nybegynder
14. august 2004 - 02:47 #6
Hvorfor syntes du ikke du har fået noget ordentlig svar, du kan jo blot tilføje de domæner der mangler?

//>Rune