Avatar billede jytte Nybegynder
30. januar 2001 - 15:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

autorun

kan man lave en autorun-fil der starter et html-dokument?

Jeg vil gerne brænde en CD-rom med ene html-filer og som en ekstra finesse kunne jeg godt tænke mig at lave en autorun-fil. Fidusen skal være at når man putter cd-rommen i drevet starter der automatisk en browser med det pågældende navn.
Avatar billede jonas-m Nybegynder
30. januar 2001 - 15:35 #1
koeb en tips og trick cd .... de goer detnemmerlig og jeg har ikke et eksempel paa det lige nu, men hvis dit spm ikke er blevet besvaret giver jeg dig det i aften ....men hvis du kigger paa en tips og trick cd kandu goere som de har gjort !!
Avatar billede spikey Nybegynder
30. januar 2001 - 15:41 #2
jeg kigger lige med
Avatar billede jytte Nybegynder
31. januar 2001 - 10:21 #3
Hvor skaffer man sig en \"tips og trick CD\" ?

Avatar billede pou_vad Nybegynder
01. februar 2001 - 14:06 #4
Hvis du bare laver en autorun.inf fil i roden af CD\'en, med følgende indhold:

[autorun]
OPEN=index.htm

Avatar billede Trez Seniormester
01. februar 2001 - 16:14 #5
det er ikke muligt at få autorun til at køre en htm eller html fil, den skal køre en eksekverbar fil som måske ligger på sådan en tips og trick cd, ellers har jeg et lille program liggende som du kan fåtilsendt, bare send mig en mail i aften.
Avatar billede jytte Nybegynder
02. februar 2001 - 11:29 #6
Nu har jeg fået opklaret hvordan man gør. Jeg spildte faktisk nogen tid på at jeg troede at jeg ikke behøvede en exe-fil.

Her er min løsning, som måske kunne interessere andre:

Hvis man laver følgende 3 filer kan man ved kun at ændre i start.txt bestemme hvad det er der skal åbnes når cd´en starter

Autorun.inf

  [autorun]
  open = start.exe/autorun

Det er muligt at det ikke er nødvendigt at skrive “/autorun”. Autorun skal ligge i roden af CD´en og det program autorun skal starte (start.exe) skal ligge samme sted.

Start.exe

Programmet er skrevet i Delphi og kildekoden til Start.dpr (det hedder den før den laves til en exe-fil) ser således ud:

program start;

uses
  Windows, ShellAPI;
var c: char;
      s: string[255];
      t: string;
      f: text;
begin
  s:=paramestr(0);
  c:=s[1];
  assign(f,c+’:/start.txt’);
  reset(f);
  readln(f,s);
  close(f);
  t:=’file:///’+c+’:/’+s;
  ShellExecute(0,’open’,Pchar(t),’’,’’,SW_SHOWNORMAL);
End

Programmet aflæser I c hvilket drev den selv er placeret på. Dernæst aflæser den i første linie i start.txt hvilken fil den skal åbne hvorefter den åbner denne fil.

Start.txt

Her skriver man blot en linie med stien til det htmldokument CD´en skal starte i (det kunne sikkert også være en powerpointfil, et exe-program eller noget andet). Man kan f.eks skrive

Indhold/minstartfil.htm

Da jonas-m ikke gav mig svaret, pou vad gav mig et forkert svar, men trez satte tingene på plads for mig giver jeg point til trez.
Avatar billede upsmann Nybegynder
24. februar 2001 - 05:13 #7
Hej Jytte..

Det lyder spænende :0)

Men de 3 filer du snakker om skal det være *.txt *.inf eller *.html

Med venlig hilsen

Henrik Hansen :0)
Avatar billede upsmann Nybegynder
24. februar 2001 - 05:17 #8
Jeg uddyber lige ?

Du skriver :

Autorun.inf
  [autorun]
  open = start.exe/autorun

Dette er en notebok.INF

---------------------------

Start.exe

Hvad gør man med denne ?

program start;

uses
  Windows, ShellAPI;
var c: char;
      s: string[255];
      t: string;
      f: text;
begin
  s:=paramestr(0);
  c:=s[1];
  assign(f,c+’:/start.txt’);
  reset(f);
  readln(f,s);
  close(f);
  t:=’file:///’+c+’:/’+s;
  ShellExecute(0,’open’,Pchar(t),’’,’’,SW_SHOWNORMAL);
End

---------------------------

Start.txt

Er en TXT fil

Håber ikke det lyder for dumt :0) ?

Men jeg vil bare være sikker ....

mvh Henrik

Avatar billede upsmann Nybegynder
24. februar 2001 - 05:38 #9
Ok jeg tror jeg har det :

[autorun]
OPEN=index.htm

Gemmer jeg i notebok som autorun.inf

-------------------------------------
program start;

uses
  Windows, ShellAPI;
var c: char;
      s: string[255];
      t: string;
      f: text;
begin
  s:=paramestr(0);
  c:=s[1];
  assign(f,c+’:/start.txt’);
  reset(f);
  readln(f,s);
  close(f);
  t:=’file:///’+c+’:/’+s;
  ShellExecute(0,’open’,Pchar(t),’’,’’,SW_SHOWNORMAL);
End

Gemmer jeg i notebok som start.exe

-------------------------------------
MinFilSomSkalÅbne.html ( hvis eks. en HTML FIL )

Gemmer jeg i notebok som Start.txt

--------------------------------------

Skulle det ikke være korrekt ....

:0) Henrik
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. marts 2001 - 00:23 #10
Nej, Henrik. For at afvikle Delphi-programmer, skal du have Delphi-
oversætteren. Den tager en fil med \"program .... osv... end.\" og
laver en .exe fil ud af det.
Avatar billede upsmann Nybegynder
12. marts 2001 - 01:17 #11
Ok, erikjacobsen... er det noget du kan være behjælplig med ?

så opretter jeg et nyt spr. hvis det kan lade sig gøre ?

Med venlig hilsen

Henrik :0)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. marts 2001 - 11:40 #12
Gør du endelig det i Delphi-kategorien. Eller kig den igennem
først. Det bliver nok ikke mig der svarer ;)