Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 00:38 Der er 43 kommentarer

hente fil fra rulleliste

mit problem er nogenlunde som dette spørgsmål:
http://www.eksperten.dk/spm/461677

Problemet er jeg ikke vil hente fra et link, men derimod fra en fil, der ligger i en undermappe

<select onchange="top.home.location.href=this.value"> name="link">
<option value="/test/test.htm">test</option>

Hvad skal jeg ændre i den nederste linie for at få filen test.htm frem?
Avatar billede roenving Novice
19. februar 2004 - 00:43 #1
Ikke noget, men du skal ændre i den øverste, og tilføje det tomme link:

<select onchange="top.home.location.href=this.value" name="link">
  <option>-- vælg fil --</option>
  <option value="/test/test.htm">test</option>
</select>

-- for onchange indtræder kun, når valget i selecten bliver anderledes !-)
Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 00:51 #2
<select onchange="top.home.location.href=this.value"> name="link">
<option value="/test/test1.htm">test1</option>
<option value="/test/test2.htm">test2</option>
<option value="/test/test.htm">test</option>

har iforvejen flere valg, men ingen af filerne vises, der kommer kun en tom hvid skærm.
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
19. februar 2004 - 00:52 #3
Nu kan det godt være, at det bare er ønsketænkning, men er det ikke muligt at tjekke for, om SELECT-feltet er blevet "åbnet", for derefter at bruge onclick istedet for onchange...

Hører en gang imellem at nogle ikke gider ha' det tomme link med i en select...

S.R.
Avatar billede roenving Novice
19. februar 2004 - 00:55 #4
>>dsp82

Du mangler at afslutte selecten (med </select> !-)

-- og så har du ikke fået fjernet det fejlplacerede tegn i linjen, som starter med <select ...
Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 00:56 #5
nope, onclick virker heller ik...
Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 00:58 #6
</select> er med til sidst, har bare glemt at skrive det...
hvad mener du med det fejlplacerede tegn?
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
19. februar 2004 - 01:00 #7
<select onchange="top.home.location.href=this.value"> name="link">
Det tegn der er her --------------------------------^

S.R.
Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 01:00 #8
og mit > efter this.value" er også fjernet...virker stadig ik.
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
19. februar 2004 - 01:01 #9
ups... hader det med forskelle i skriftstørrelsen på det man skriver, og det den viser...

Men den skal se sådan her ud:
<select onchange="top.home.location.href=this.value" name="link">

S.R.
Avatar billede satanic_raven Nybegynder
19. februar 2004 - 01:01 #10
Ok... var det roenving mente...

S.R.
Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 01:02 #11
<select onchange="top.home.location.href=value"> name="link">
<select onchange="top.home.location.href=value" name="link">

ingen af delene virker.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. februar 2004 - 01:09 #12
det fordi this.value ikke indeholder noget - du skal nemlig gøre sådan her for at få adgang til options-værdierne:
<select onchange="top.home.location.href=this.options[this.selectedIndex].value">
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. februar 2004 - 01:13 #13
--- og så er det altid en god ide, som roenving først foreslog, at lave en tom option i starten da onchange kun bliver kaldt når man ændrer option-valget. Og så kan du lige tilføje dette her så den skifter tilbage:
<select onchange="top.home.location.href=this.options[this.selectedIndex].value;this.options[0].selected=true">
<option>--- VÆLG ---</option>
<option>link et eller andet</option>
osv.
Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 01:19 #14
sorry...wrong answer, virker stadig ik.
Avatar billede roenving Novice
19. februar 2004 - 01:20 #15
>>skovenborg

this.value indeholder faktisk den valgte options value, hvis man bruger en browser, som er nyere end IE3 og NS4, som begge overser den ...

Der er vist også noget med de ældre Operaer og andre, men alle nyere browsere (IE¤+, NS6+, Mozilla m.fl.) kender den !-)
Avatar billede roenving Novice
19. februar 2004 - 01:20 #16
Har du en frame, som hedder home ?-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. februar 2004 - 01:23 #17
nåja - this.value virker faktisk efter den hensigt - der røg min barndomstro ;-)

dsp82 >> Kunne du ikke vise os den der selectmenu, for umiddelbart ser det jo rigtignok ud med selve javascriptet.
Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 01:24 #18
ja, jeg kan godt linke til home, hvis jeg fx skriver

<option value="http://www.jubii.dk/">test</option>

men det gider ik hvis jeg prøver at ændre det til en fil. Kan det ikke have noget med at gøre at name="link", det jo ikke et link.
Avatar billede roenving Novice
19. februar 2004 - 01:26 #19
Så skal du undlade at henvise til webroden (som man gør, når man starter et link med / !-)

<select onchange="top.home.location.href=this.value" name="link">
  <option>-- vælg fil --</option>
  <option value="test/test.htm">test</option>
</select>
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. februar 2004 - 01:27 #20
navnene betyder ikke noget i det sammenhæng
Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 01:30 #21
nope, virker stadig ik.
Avatar billede roenving Novice
19. februar 2004 - 01:33 #22
-- og du lagde mærke til at jeg fjernede / fra /test/test.htm, så det blev test/test.htm ...

Prøv så med ./test/test.htm !-)
Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 01:33 #23
troede ik det var så svært, skal jeg sætte point'ne op til 30?
Avatar billede roenving Novice
19. februar 2004 - 01:34 #24
Visse *nix-bokse skal nemlig have den notation for at virke efter hensigten !-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. februar 2004 - 01:34 #25
det burde jo ikke gøre forskel på om man havde webroden med eller ej - altså om selve scriptet virker. Har selv testet det på min egen computer, og her virker det ganske strålende - er lige ved at tro at dine test-filer i virkeligheden ikke er andet en tomme dokumenter. Det lyder i hvert fald meget mærkeligt - måske skulle du vise den menu du umiddelbart står med ;-)
Avatar billede roenving Novice
19. februar 2004 - 01:36 #26
-- men dsp82 nævnte, at han skulle hente den fra en undermappe, så må test jo være en undermappe !-)
Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 01:38 #27
nope, still nothing.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. februar 2004 - 01:38 #28
det har du selvfølgelig ret i - pointen var bare at scriptet også bør virke selvom webroden er taget med. Om så placeringen af filen er korrekt er jo en helt anden sag.
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. februar 2004 - 01:39 #29
dsp82 >> Skal lige høre om den melder at siden ikke eksisterer eller om skærmen bare er hvid.
Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 01:41 #30
okay...lidt underligt, det virker online, men ikke i frontpage.
Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 01:42 #31
hvem har så ret?
Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 01:42 #32
jeg mener, hvem skal have point'ne?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. februar 2004 - 01:42 #33
nåå, det er frontpage du bruger ;-) Ja, så er det jo en anden sag...
Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 01:42 #34
warum?
Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 01:45 #35
nå, men hvis i vil se hvad det hele var til nytte af, så gå ind på
nflturnering.frac.dk. I gruppe E, vælg panthers.

Mange tak, hvem skal have point?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. februar 2004 - 01:45 #36
se det ved jeg ikke - har aldrig brugt frontpage. Men typisk er sådan nogle html-editorers preview funktion ikke nogen særlig god gengivelse af hvordan den ser ud i browseren - der er sikkert nogle ting de har ladt ude.
Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 01:48 #37
ok, tak alligevel...men stadigvæk, hvem skal have point'ne?
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. februar 2004 - 01:52 #38
tjaa, enten så skal vi alle dele eller også tager du dem bare selv - vi kunne jo spørge hr. coAdmin til råds ;-)
Avatar billede roenving Novice
19. februar 2004 - 01:55 #39
Og det som står i reglerne er, at points skal fordeles af spørger efter fortjeneste !-)
Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 01:55 #40
roenvings kommentar kl 1:26:48, var den der virkede, så mon det ik bliver ham
Avatar billede dsp82 Nybegynder
19. februar 2004 - 01:55 #41
hvordan giver man ud til 2?
Avatar billede roenving Novice
19. februar 2004 - 02:00 #42
Hvis du vil dele points, skal du først have et svar fra alle, når du har det kan du vælge at dele lige ved at markere dem i listen eller vælge avanceret, hvor du kan lave den point-fordeling du har lyst til !-)

-- og velbekomme '-)
Avatar billede skovenborg Nybegynder
19. februar 2004 - 16:24 #43
svarer lige også så :-)

og husk altid at teste dine sider i en rigtig browser ;-)