Avatar billede ultraflex Nybegynder
15. februar 2004 - 20:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hvordan opdaterer man en kerne?

Hejsa. Jeg vil have opdateret min kernel fra version 2.2.0 til minimum 2.4.

Hvordan gør man nemmest det i Debian? Er ikke så meget inde i Linux :)

På forhånd tak!
Avatar billede langbein Nybegynder
15. februar 2004 - 21:34 #1
Har mesteparten av erfaringen fra Red Hat og ikke fra Debian, men problemstillingen rundt forskjellen mellom 2.2.x kjerne og 2.4.x kjerne må vel bli noenlunde den samme.

Disse to kernel variantene er nokså forskjellige slik at de i utgangspunktet krever et helt annet kjøremiljø. En av de kernelmodulene som er helt forskjellig er den modul som sørger for routing og datatransport.

Å skifte fra kernel 2.2.x til 2.4.x vil normalt være så komplisert og i praksis uoverkommelig at det vil være vesentlig enklere å skifte til en nyere distribusjon som har 2.4.x kernel som standard.

Slik er det i hvert fall for de fleste andre Linux vil jeg mene og jeg vil vel tro at det samme også gjelder for Debian, selv om jeg langt fra er noen Debian ekspert.

Tips: Spørs hva du er ute etter .. Det finnes en enormt flott Debian "derivat" som heter Mepis Linux. Denne er kjempe enkel å installere. Kjører og booter først fra CD. Kan der etter installeres automatisk på HD. Veldig enkel og hurtig å installere.
Er vel først og fremst en Work station varient men kan også kjøre en del server funksjoner. Er ikke sikker på om man kan bruke Debians standard system for pakke oppgradering men tror faktisk det (??)

Lastet den ned gratis og den kjørte som en drøm ..Uten tvil den beste Linux workstation jeg har prøvd til dato. Også den enkleste å installere. Office 1.1 som standard. Nyeste KDE, tror jeg.

http://www.mepis.org
Avatar billede ultraflex Nybegynder
15. februar 2004 - 22:48 #2
Tak for dit svar. Ærgerligt at det er så kompliceret, da jeg har en yderst velfungerende server, som jeg ville koble et offentligt webcam til. Dette skulle være stort set umuligt med versioner tidligere end 2.4.x.

Tak for tippet angående Mepis. Jeg bruger dog kun Linux på min server, men vil da huske på det, hvis nu jeg vil køre Linux på min workstation igen.
Avatar billede dank Nybegynder
16. februar 2004 - 00:10 #3
"Slik er det i hvert fall for de fleste andre Linux vil jeg mene og jeg vil vel tro at det samme også gjelder for Debian, selv om jeg langt fra er noen Debian ekspert."

- ikke helt korrekt :)

# apt-get search kernel

Der ligger alle de kerner som du kan forstille dig.. enkelt og nemt og ligetil.

Langbein> Hey... har du det godt? :) Skal du ikke snart skifte til en rigtig dists, som f.eks. FreeBSD/Gentoo eller Debian :o)
Avatar billede langbein Nybegynder
16. februar 2004 - 23:01 #4
Jo tak bare bra !

Har egentlig hatt det som filosofi å bruke distros som skal kunne installeres og settes opp i løpet av maks en time eller så, og ellers helst mindre. Ut i fra min måte å tenke Linux på så er dette riktig.

Mepis er jo ellers en slags Debian klone, tyveri eller videreutvikling, alt etter hva man vil kalle det, med imponerende egenskaper.

Mot tro om den kan bruke apt-get ?? HVordan setter man i så fall opp dette ?
(For Mepis er jo en Debian distribusjon der man har forandret og forenklet litt på tingene slik at for eksempel installasjonen blir ekstremt enkel.)
Avatar billede dank Nybegynder
17. februar 2004 - 00:13 #5
"Har egentlig hatt det som filosofi å bruke distros som skal kunne installeres og settes opp i løpet av maks en time eller så"

- Så vil jeg kunne SuSE måske være noget for dig? Udover at være utrolig komplet - ligesom Red Hat, så har SuSE en RPM front-end som hedder Yast, som er utrolig brugervenlig når man lige har vænnet sig til den.

Jeg har 20+ SuSE servere kørende, og er svært tilfreds :) Jeg ruller nye distributioner ud via 'dd' kommandoen og en master harddisk + slave harddsisk. På den måde har jeg en ny server klar i løbet af ca. 12 minutter. Fuldt ud installeret med alle de applikationer efter vores behov.

SuSE's yast fungerer på denne måde

# yast2

Så kommer du en i et menu system, hvor du kan sætte en masse ting, server variabler, time-zones, installere programmer, online update m.m.

Eller direkte install af program,

# yast2 -i mysql-server

Så installerer den direkte.. Du indsætter blot FTP stien til SuSE's website i YaST manageren, så ladder den selv de enkete programmer ned og installerer disse.

En ny kerne installeres således

# rpm -Uvh suse2.6.2-3.rpm

Den installerer Kerne, initrd, ændrer grub boot loaderen m.m. Reboot og du er kørende.

Red Hat har svært meget at lære endnu :)
Avatar billede ultraflex Nybegynder
17. februar 2004 - 17:18 #6
Dank > Når jeg prøver med

#apt-get search kernel

, skriver den "E: Invalid operation search". Nogen idéer?
Avatar billede dank Nybegynder
17. februar 2004 - 19:14 #7
Ultraflex>

ups!

Der skulle have stået

# apt-cache search kernel

Sorry :) Kig også i debianguiden.dk der står også en rigtig god forklaring.