Avatar billede devia Nybegynder
26. januar 2001 - 18:06 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Web klep - Frames ting

Følgende side: http://hjem.get2net.dk/devia/test/frameset.htm
Skal laves således at de 5 midterste frames aldrig bliver mindre end deres maksimale størrelse..  De skal med andre ord ALTID være samme størrelse, uanset hvor vildt og blodigt man forsøger at resize vinduet.
Gøres vinduet mindre end størrelsen af disse frames tilsammen, skal der helst dukke et sæt passende scroll-bars op fælles for ALLE 5 frames. De 5 frames skal med andre ord fungere som 1 ikke skalérbar frame.

Kan dette lade sig gøre?
..og hvordan?

/Devia
Avatar billede blazer Nybegynder
26. januar 2001 - 18:07 #1
brug iframes istedet....
Avatar billede devia Nybegynder
26. januar 2001 - 18:11 #2
Hvordan?
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
26. januar 2001 - 18:12 #3
Jeg har flg. frameset som fungere helt fint, og hvor den midterste frame IKKE resizes.

<frameset cols=\"*,796,*\" frameborder=\"0\" border=0>
    <frame name=\"border_left\" src=\"black_margin.html\" scrolling=\"No\" FRAMEBORDER=\"No\">

    <frameset rows=\"*,437,*\" frameborder=\"0\" border=0>
        <frame name=\"border_top\" src=\"black_margin.html\" scrolling=\"No\" FRAMEBORDER=\"No\">
        <frame name=\"mid\" src=\"forside.html\" scrolling=\"No\" FRAMEBORDER=\"No\">
        <frame name=\"border_bot\" src=\"black_margin.html\" scrolling=\"No\" FRAMEBORDER=\"No\">
    </frameset>

    <frame name=\"border_right\" src=\"black_margin.html\" scrolling=\"No\" FRAMEBORDER=\"No\">
</frameset>
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
26. januar 2001 - 18:13 #4
blazer er en mand (okay, okay .. tøsedreng ..) af få ord ;O)
Avatar billede devia Nybegynder
26. januar 2001 - 18:14 #5
Jaejoe...  Nu har jeg jo godt nok 5 frames og ikke 1, og der går den tilsyneladende ikke.
Avatar billede blazer Nybegynder
26. januar 2001 - 18:17 #6
eller på ved ud af døren fordi det er fredag....
Avatar billede blazer Nybegynder
26. januar 2001 - 18:26 #7
men den nemmeste metode må vel være at lave en iframe i et layer på midten...eventuelt bruge javascript til at sikre den bliver der.....

ved ikke om det opfylder dine behov.....
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. januar 2001 - 19:41 #8
Hvis det er ok at folk med 600x400 (skoler,biblioteker,gamle bærbare) bliver sure kan du evt indsætte følgende
i head:

<script language=\'javascript\'>

function enforceWinSize() {
var fudgeWidth    = 12;        //lidt extra til windowborder, margin ...
var fudgeHeight    = 50;        //lidt extra til bars, windowborder, margin ...

var widthMin  = 760+fudgeWidth;  // 144 + 468 + 148 = 760
var heightMin = 500+fudgeHeight; //  75 + 357 + 68 =  500
var doResize = false;
var winWidth = ((navigator.appName==\"Netscape\")?window.innerWidth:document.body.clientWidth);
var winHeight = ((navigator.appName==\"Netscape\")?window.innerHeight:document.body.clientHeight);
if ( winWidth < widthMin ) doResize=true else widthMin=winWidth;
if ( winHeight < heightMin ) doResize=true else heightMin=winHeight;
if ( doResize ) window.resizeTo(widthMin,heightMin);
}; //end enforceWinSize()

</script>

i din body tag:
<BODY ... onresize=\"enforceWinSize();\">

mvh JakobA
Avatar billede day Nybegynder
26. januar 2001 - 19:42 #9
Hej devia
Det vil nok være svært at holdt præcis den samme størrelse, men måske de samme proportioner.
Du har lidt rod i din kodning:
4 <frameset>
4 </frameset
Men...
Du slutter med et <frameset> som der ikke er noget i !?!
Hilsen Day
Avatar billede tdaugaard Nybegynder
26. januar 2001 - 19:43 #10
600x400 !?! mener du 640x480 ?
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. januar 2001 - 19:43 #11
Nåe nej. det er
i din frameset tag:
<FRAMESET ... onresize=\"enforceWinSize();\">
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. januar 2001 - 19:45 #12
tdaugård >> Nemlig.
Avatar billede jakoba Nybegynder
26. januar 2001 - 19:56 #13
men det jeg nok mest mener er at det er da ikke rigtig pænt at gøre.
Avatar billede macintosse Nybegynder
26. januar 2001 - 22:03 #14
Du kan ikke lave fælles scroll for alle 5.
Her er en måde hvorpå det midterste af mine 5 frames altid har samme størrelse og de 4 omkring skaler.

<frameset frameborder=\"NO\" framespacing=\"0\" border=\"0\" cols=\"*,700,*\">
        <frame src=\"HTML/fyld.htm\" name=\"No Name\" scrolling=\"NO\">
        <frameset frameborder=\"NO\" framespacing=\"0\" border=\"0\" rows=\"*,500,*\">
            <frame scrolling=\"NO\" src=\"HTML/fyld.htm\" name=\"No Name\">
            <frame src=\"HTML/velkommen.htm\" name=\"midt\" marginheight=\"0\">
            <frame scrolling=\"NO\" src=\"HTML/fyld.htm\" name=\"No Name\">
        </frameset>
        <frame src=\"HTML/fyld.htm\" name=\"No Name\" scrolling=\"NO\">
    </frameset>

Se evt http://www.jat.dk som jeg har lavet.
Avatar billede jakoba Nybegynder
27. januar 2001 - 00:35 #15
Nu er den vist ved at komme derhenaf:
http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/exp46134.html
som har
http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/temp/exp46134a.html
som iframe/ilayer

vi skal bare have nogen til at positionere det ordentlig og rette op i koden for ilayer som jeg ikke er for stiv til. <th> bør da centrere vandret og lodret.

mvh JakobA
Avatar billede day Nybegynder
27. januar 2001 - 12:35 #16
Hvorfor bruge ilayer/iframe, når man alligevel har sin struktur i et frameset?

Jeg ville gerne se den ilayer/iframe som kan positioneres og scrolle i en ældre NS-udgave. Jeg tror simpelthen ikke det kan lade sig gøre (måske hvis man er superprogrammør).

Selvfølgelig er der også problemer med frames, men ikke i så høj grad. Hvis det er bygget rimelig logisk/enkelt op, kan man jo få det til at skrolle hvor man vil (dog ikke i takt ;-) og indsætte så mange tabeller man vil i den enkelte frame.

PS: Det ville være nemmere at hjælpe hvis devia selv deltog i debatten.

Her er et forslag til løsning af dit problem, men det er et spørgsmål om kompromiser.

<!-- Først laver du 6 kolonner og definerer de 2 første frames til venstre. den 6. kolonne kan du jo give et indhold/baggrund som er neutralt, eller slette den og i stedet køre med procenter -->
<frameset cols=\"20,100,500,100,20,*\" border=0 frameborder=\"0\">
    <frame name=\"left1\" noresize scrolling=\"no\" marginwidth=0 marginheight=0 frameborder=\"auto\" src=\"3center.html\">
    <frame name=\"left2\" noresize scrolling=\"auto\" marginwidth=0 marginheight=0 frameborder=\"NO\" src=\"1center.html\">

<!-- Her sætter du dine rækker ind - evt. med 1 række og en tabel i stedet for 3-->
        <frameset rows=\"75,357,68\" border=0 frameborder=\"no\">
            <frame name=\"top\" scrolling=\"auto\" noresize marginwidth=0 marginheight=0 frameborder=\"NO\" src=\"3center.html\">
            <frame name=\"center\" noresize scrolling=\"yes\" marginwidth=0 marginheight=0 frameborder=\"yes\" src=\"3center.html\">
            <frame name=\"bottom\" noresize scrolling=\"auto\" marginwidth=0 marginheight=0 frameborder=\"NO\" src=\"3center.html\">
        </frameset>

<!-- Her kommer så de sidste to/(3) kolonner til højre -->
    <frame name=\"right1\" noresize scrolling=\"auto\" marginwidth=0 marginheight=0 frameborder=\"NO\" src=\"1center.html\">
    <frame name=\"right2\" noresize scrolling=\"auto\" marginwidth=0 marginheight=0 frameborder=\"auto\" src=\"3center.html\">
    <frame name=\"right3\" noresize scrolling=\"auto\" marginwidth=0 marginheight=0 frameborder=\"NO\" src=\"1center.html\">
</frameset>

<noframes>
  <body bgcolor=\"#FFFFFF\">You need a browser with frames support to view this page.</body>
</noframes>

<BODY BGCOLOR=\"#FFFFFF\">

</BODY>
</HTML>

Hilsen Day
Avatar billede day Nybegynder
27. januar 2001 - 12:41 #17
Hvis du vil forsøge dig med ilayer/iframe så er \"grundopskriften\" her:

<iframe src=\"layer2.html\" width=\"138\" height=\"105\" style=\"border: 0; border-width: 0;\" frameborder=\"0\" scrolling=\"auto\">
<ilayer src=\"layer2.html\" width=\"138\" height=\"105\" style=\"border: 0; border-width: 0;\" frameborder=\"0\" scrolling=\"auto\">
</ilayer>
</iframe>
Day
Avatar billede devia Nybegynder
26. februar 2001 - 20:20 #18
Oh well.. projektet er lagt på køl indtil videre, men jeg skulle da ha\' samlet info nok til at kunne genoptage det senere :)
Tak for hjælpen!