Avatar billede danielsan Nybegynder
26. januar 2001 - 16:41 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Cd rom audio crash m/ amd eide driver 1.32

Jeg har et microstar motherboard ms-6195 med et amd 756 chipset. Mit cd rom er et atapix44.

Efter at jeg prøvede at installere amds ide driver 1.32 så holdt mit cd rom drev op med at fungere normalt hvad audio cd`er angår. Jeg kan ikke engang gå ind i cd rom indstillingerne for så går systemet ned.

Resten af systemet fungerer normalt og denne driver tillader min harddisk at køre udma 100 hvilket forøger mit transfer rate betydelig, resultatet er 3x hastighedsforbedring.

Nogen der kan diske op med en forklaring?

Cd rom drevet sidder for sig selv i ide port 2 som master. DMA for cd rom drevet er slået fra i windows system.
Avatar billede trille Nybegynder
26. januar 2001 - 16:44 #1
Hvilken Windows version kører du med?!

Venligst,
Claus
Avatar billede danielsan Nybegynder
26. januar 2001 - 18:05 #2
windows millenium
Avatar billede lassebm Nybegynder
26. januar 2001 - 20:14 #3
prøv at fjerne den driver igen du har installeret. Hvis fejlen først er opstået efter du har lagt den driver ind. Så må det jo være den driver der laver kuk i det! =)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. januar 2001 - 17:20 #4
FAQ (Frequently Asked Questions): IDE 1.32 driveren

Q: What is the proper procedure for Installing or Updating the driver?
A: After running the automated install (eide_xxx.exe), it is critical that the system
be restarted.  If an AMD driver already exists on the system, you need to uninstall
the driver before installing a new one.  This is done by going to the Add/Remove
Control Panel Applet (Start->Settings->Control Panel), and removing the AMD IDE
Driver.  Before Installing the newer version, YOU MUST RESTART THE SYSTEM.

Q: How do I know if the driver is performing DMA mode in Windows NT 4.0?
A: Using the Windows NT Diagnostics (Start->Programs->Administrative Tools->
Windows NT Diagnostics), go to Resources. Then select I/O Port, and you\'ll
be presented with a list of drivers. Click on the device heading, and the
device list will be re-ordered in alphabetical order. Check what I/O ports
the atapi.sys driver is using. Anything >1000 (most commonly 6300, F000)
would indicate that DMA Bus Mastering is occuring.

Q: Why has the DMA box disappeared in the hard disk Device Manager under
Windows 95/98?
A: The DMA box can only be used with the standard Microsoft driver.  When a third
party driver is installed (such as the AMD EIDE Driver), the DMA box will no
longer appear. However, the driver is programmed to use all devices in their
most optimal configuration. Therefore, if DMA is available for that particular
device, the driver will use it.

Q: Using Windows 95/98, the device has a check box for DMA. When I check the box
and reboot, the box does not stay checked?
A: The DMA box can only be used with the standard Microsoft driver. When a third
party driver is installed (such as the AMD EIDE Driver), the DMA box will not work
as intended. If you check the box, then reboot, the box will then appear
unchecked. However, the driver is programmed to use all devices in their
most optimal configuration. Therefore, if DMA is available for that particular
device, the driver will use it.

Q: Under Windows 95/98, using MSCDEX.EXE for my CD-ROM device slows down the
system, and/or disables the CD-ROM?
A: You cannot use both MSCDEX.EXE and the AMD IDE Driver. Using MSCDEX will slow
the performance of your system, and may cause incompatibility with some programs.

Q: Using Windows 98, how do I change the drive letter assigned to my CD-ROM?
A: Go to Device Manager (right click on My Computer and select Properties), and
select the CD-ROM. Using the dialog box, the user can select the letter, or range
of letters available for the CD-ROM device.

http://www.amd.com/products/cpg/bin/eide_132.txt

Xtom` =)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. januar 2001 - 17:27 #5
Jeg fandt noget helt andet i en af deres andre FAQ\'s: If your CD-ROM is mounted as Slave, Windows 9x has some issues with not playing Audio CD\'s. Try mounting your CD-ROM as Master on your Secondary IDE port if available.
Avatar billede danielsan Nybegynder
27. januar 2001 - 17:39 #6
Texten ovenover kender jeg ud og ind, men den er ikke løsningen på mit problem. Jeg har gennegået og læst over 300 sider efter intensiv søgning med Copernic pro 2000, flere hundrede hints men ikke et der passer på det problem jeg har.

Jeg fandt ud af at Vias Primary Bus Master ide controller (dual fifo) faktisk kører rigtig godt på min computer uden fejl. Men det er nu underligt at jeg kan bruge en driver der slet ikke er lavet til min controller. Jeg kunne jo bare køre med den.

Noget andet jeg har fundet ud af idag er at det ikke er windows media player den er galt med, men mit cd rom drev der ikke virker når jeg bruger AMD driveren v. 1.32.

Selvfølgelig har jeg også søgt på forskelligvis at indstille mit cdrom drev men intet vil lykkes når jeg bruger den \"rigtige\" driver.

Jeg må indtil videre nøjes med VIA driveren indtil jeg har fundet ud af hvorfor min cdrom  ikke vil funke med amd`s 756 v.132 controller.

PS. Jeg har ingen mscddex kørende, faktisk har jeg slet ingen dos drivere installeret i mit win me system.
Avatar billede danielsan Nybegynder
27. januar 2001 - 17:41 #7
Mit cdrom drev er sat som master alene i min anden ide port. Det har den altid været.
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. januar 2001 - 17:44 #8
Tjaeh.. så er jeg tør for gode råd.. udover det ikke lyder dumt at prøve en v1.24 driver. Eller i det hele taget at tilføje MSCDEX til din opstartssekvens.
Avatar billede danielsan Nybegynder
27. januar 2001 - 17:46 #9
Har du et icq nummer? Mit er 39763184
Avatar billede xtom2 Nybegynder
27. januar 2001 - 17:48 #10
Ja, jeg har et ICQ nummer.