Avatar billede c971875 Nybegynder
26. januar 2001 - 14:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

> konverteres til > i tekstfelter

Jeg har lavet web-front-end til en database. Man kan gå ind på en side og få indholdet af databasen vist i nogle textarea\'s. herefter kan man redigere indholdet, og gemme det i databasen igen.
På nogle andre sider kan man så se det man har indtastet.

Jeg har behov for at man kan indtaste < og >  teksten. Når man indtaster dette, bliver det naturligvist ikke vist ordenligt på skærmen, da browseren tror at alt mellem < og > er en tag. Derfor har jeg erstattet < med &lt; og > med &gt;.
Problemet er så, at når en bruger vil redigere teksten, bliver alle &lt; konverteret til < og etc. idet teksten bliver indsat i textareaet.
Når så brugeren gemmer teksten med sine ændringer kommer det oprindelige problem tilbage (håber i forstår det her).
Er der noget jeg kan gøre ved mit tekstarea, for at forhindre at &lt; bliver konverteret til < ?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. januar 2001 - 14:21 #1
Gem de data i databasen eller filen, som brugeren taster ind.
Når du viser det for brugeren bruger du funktionen htmlentities (i php, tilsvarende
i andre sprog). Så virker det...
Avatar billede c971875 Nybegynder
26. januar 2001 - 14:52 #2
Den funktion siger mig ikke umiddelbart noget. Hvad gør den, så kan jeg måske finde noget tilsvarende i ASP. Svarer det til <PRE> i HTML?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. januar 2001 - 14:56 #3
nej nej, du bruger den typisk sådan:

  response.write server.htmlencode(rs(\"feltidatabasen\"))
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
27. januar 2001 - 03:32 #4
Indtastning i Tekstarea / visning i tekstarea (eller text):
Gør ingenting! Du kan fint gemme < og > i databasen.

Visning på siden:
Response.Write Replace(Replace(tekst,\">\",\"&gt;\"),\"<\",\"&lt;\")

Fidusen er (som ofte) at gemme tingene som de er, og kun gøre noget specielt når du skal skrive på siden.

Sommetider er det lige omvendt; \" og \' fx.

Hilsen Lars
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
27. januar 2001 - 03:33 #5
textarea!
Avatar billede c971875 Nybegynder
30. januar 2001 - 10:06 #6
ErikJacobsen: jeg vil lige tage og se på den der htmlencode

idanielsen: mit problem er at jeg har et stykke tekst, som både indeholder html-tags og \"ord\" hvori < og > indgår. Da jeg ikke kontrollerer hvad folk må skrive i databasen, kan jeg ikke bare erstatte alle tegnene.