Avatar billede pistolpalle Nybegynder
03. februar 2004 - 14:20 Der er 14 kommentarer og
4 løsninger

Skrive tekst i en txt fil

Hej

Jeg skal lave en hjemmeside, hvor i man skal kunne ændre teksten. i stedet for at åbne siden og redigere skal man kunne redigere tekst fra en .txt fil. Teksten skal altså fra .txt over til tekstboksen som er i selve siden.

Kan i hjælpe med det?
Avatar billede izemate Nybegynder
03. februar 2004 - 14:30 #1
hvilke sverside sprog har du tilrådighed på hjemmesideservern ?
hvis du har SSI kan du benytte <!-- #Include file="filnavn.txt" --> hvorefter at teksten kommer frem der hvor du sætter koden ind.
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
03. februar 2004 - 14:31 #2
duer det kun hvis jeg har mulighed for SSI, det tror jeg nemlig ikke jeg har
Avatar billede izemate Nybegynder
03. februar 2004 - 14:32 #3
så hvis du for eksempel vil have koden i en tabel sætter du den bare ind således
<tr>
<td><!-- #Include file="filnavn.txt" --></td>
</tr>
Avatar billede izemate Nybegynder
03. februar 2004 - 14:33 #4
er det en hjemme server eller ved du hvem der hoster den ?
hvis det er en hjemmeserver på et windows system er dette standard..
Dog skal du have en server tilrådighed hvis du skal teste siden
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
03. februar 2004 - 14:37 #5
Jeg vil tro at det bliver på en stofa server eller også en af de gratis som f.eks. angelfire
Avatar billede izemate Nybegynder
03. februar 2004 - 14:38 #6
denne include funktion er ganske smart at kunne, det gør det nemt at finde styr på sine filer fx kan du bare nøjes med at lave 1 menu til fx 8 sider og så include den på alle siderne, så hvis man lige skal rette et link behøves det kun at rettes i 1 fil og ikke på alle 8 sider.. :-)
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
03. februar 2004 - 15:07 #7
Kan man ikke gøre det på en anden måde?

Jeg kan ikke finde et sted der duer med SSI
Avatar billede bojohansen Nybegynder
03. februar 2004 - 20:55 #8
Hvis du vil REDIGERE en .txt fil skal du have et serverside script som feks. .asp
Igennem .asp kan du redigere filer med FileSystemObject(FSO), men dette er ikke noget du bare lige gør, det tager tid at lære og en god del tålmodighed.
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
03. februar 2004 - 22:38 #9
I flash kan man bare lave noget der hedder Dynamic text - kan man ikke gøre noget i samme stil med HTML?
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
04. februar 2004 - 22:33 #10
...?
Avatar billede bojohansen Nybegynder
05. februar 2004 - 00:00 #11
Du kan stadigt ikke regidere noget som helst som ligger på serveren uden et script sprog på serveren, altså hvis du kun har adgang til HTML og ikke asp, PHP, Perl eller lign. script sprog kan du ikke redigere noget på serveren.
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
05. februar 2004 - 15:07 #12
Jamen det har jeg adgang til ellers så finder jeg noget der har - det eneste det ikke må være er bare SSI
Avatar billede bojohansen Nybegynder
07. februar 2004 - 17:00 #13
Hmmmmm, hvis du har adgang til ASP eller PHP, så syntes jeg det er meget underligt at du ikke har adgang til SSI.
Men hvis du har adgang til server side script (asp,php) hvorfor bruger du ikke en database istedet for en txt fil, det er 100 gange nemmere.
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
14. februar 2004 - 18:01 #14
Hvordan gør man det, sådan i korte træk?
Avatar billede bojohansen Nybegynder
15. februar 2004 - 08:44 #15
http://www.html.dk/tutorials/asp/lektion17.asp

Eller tag den lektion som ligger i DW, så lærer du at kode med DW
Avatar billede billeskov Nybegynder
04. april 2004 - 14:13 #16
DU skal start med at lave en html fil
så skal du inste det her <iframe name="1" src="1.txt"

width="100%"
height="1000" scrolling="auto" frameborder="1" marginwidth="0" marginheight="0" ></iframe> i html filen
så opret du en .txt fil som skal hedder 1.txt du kan også kald den noget andet men så skal du også lave det om  html filen
i 1.txt kan du skrive hvad du skulle have til at står
Avatar billede billeskov Nybegynder
04. april 2004 - 14:14 #17
DU skal start med at lave en html fil
så skal du inste det her <iframe name="1" src="1.txt"

width="100%"
height="1000" scrolling="auto" frameborder="1" marginwidth="0" marginheight="0" ></iframe> i html filen
så opret du en .txt fil som skal hedder 1.txt du kan også kald den noget andet men så skal du også lave det om  html filen
i 1.txt kan du skrive hvad du skulle have til at står
Avatar billede pistolpalle Nybegynder
04. april 2004 - 19:51 #18
tak det virkede