Avatar billede brincker Nybegynder
26. januar 2001 - 07:07 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Automatisk tildeling af netværksressourcer

Jeg har idag ca. 350 win95 klienter som alle har manuelt tilknyttede netværksdrev. Disse drev vil jeg gerne tildele via logonscript hvilket egentlig er nemt nok, men mit problem er at jeg ikke via logonscriptet kan slette de eksisterende tilknytninger da de ikke tilknyttes før efter logonscriptet har kørt. Dette gør så at jeg ikke kan tildele de nye automatisk.
Any ideas ?
Avatar billede vildmule Nybegynder
26. januar 2001 - 07:12 #1
Hej Brincker

Jeg vil anbefale at du kigger på Kixtart, det bruger jeg selv. og så er det gratis og fuld dokumenteret.

kig på http://www.kixtart.org
der er eksemper og tips & tricks til at være admin.

eller her:
http://home.wanadoo.nl/scripting/index.htm
Generalt er Kix meget hurtigere til at slette op oprette netværksresorcer
Avatar billede vildmule Nybegynder
26. januar 2001 - 07:13 #2
Når du skal lave logon skript så sørg for at slette drevbogstavet lige inden du danner det nye, så er du sikker på at brugere ikke har taget det og på den anden side kan brugerne også have deres egne bare de ikke konflikter med dine.
Avatar billede brincker Nybegynder
26. januar 2001 - 07:14 #3
Hej Vildmule,

Jeg bruger Kixtart, men problemet er stadig at de eksisterende ressourcer ikke kan slettes via logonscript idet ressourcerne først tildeles EFTER logonscriptet er færdigt.
Avatar billede vildmule Nybegynder
26. januar 2001 - 07:16 #4
use x: /d
user x: \\\\server\\share
Avatar billede vildmule Nybegynder
26. januar 2001 - 07:17 #5
Det vil sige at man køre net use i for eksempel Startup folderen ?
Avatar billede vildmule Nybegynder
26. januar 2001 - 07:18 #6
hvordan bliver de oprettet efter logonscriptet ?
Avatar billede brincker Nybegynder
26. januar 2001 - 07:18 #7
Den er jeg med på, men de fast tildelte ressourcer kan ikke blive slettet før efter scriptet er færdigt. Logon scriptet kører asynkront, så selve explorer starter ikke før scriptet er færdigt.
Avatar billede brincker Nybegynder
26. januar 2001 - 07:20 #8
Derudover SKAL det være via kixtart eller lignende idet, at brugernes G drev skal være forskelligt afhængig af afdeling.
Derudover er vi samtidig ikke interreseret i at der skal køre noget i startmenuen som har med tilslutninger at gøre.
Avatar billede vildmule Nybegynder
26. januar 2001 - 07:21 #9
Hvis du har tildelt en resource, vil du så fortælle mig at windows går ind og overskriver dine opsætninger ?
Avatar billede brincker Nybegynder
26. januar 2001 - 07:23 #10
Nej, men hvis en ressource først er blevet tildelt fast via \"tilslut netværksdrev\" så bliver disse drev først \"oprettet\" af win95 idet at explorer starter. Dette gør at når logonscriptet kører helt færdigt inden explorer startes, ja så kommer der en masse fejl fordi der så allerede er tildelt drev når win95 selv vil tilknytte drevene.
Avatar billede vildmule Nybegynder
26. januar 2001 - 07:25 #11
Ja, det vil ske, men kun første gang og så må dine brugere indstille sig på at det må de ikke.

Ellers skal du fjerne alle tilslutning i Registry, det bryder jeg ikke ikke om.
Avatar billede brincker Nybegynder
26. januar 2001 - 07:26 #12
Det er jeg enig med dig i, men er du sikker på at det kun er første gang de vil opleve denne fejl ?
Avatar billede vildmule Nybegynder
26. januar 2001 - 07:30 #13
Ja, jeg er sikker på at det kun sker en gang, for de vil få promptet op at resourcen ikke er ledig.

Det er meget farligt at køre med faste resourcer (net use /PERSISTENT:yes)
Så du må få dine brugere til at fortælle dig hvad de har brug for og lade dit Logonscript ordne det.
Avatar billede brincker Nybegynder
26. januar 2001 - 07:31 #14
Ok, jeg prøver lige med nogle test brugere.

Jeg vender tilbage med resultatet.
Avatar billede vildmule Nybegynder
26. januar 2001 - 07:36 #15
okie :o))
Avatar billede klaus-philip Nybegynder
08. februar 2001 - 12:48 #16
Du skal IKKE røre Registry. For at undgå bruger-interferens i f.eks. mapning af netdrev m.v. bør du implementere en GROUP POLICY. Hvis dine brugere logger på et NT40 eller WIN2000 domæne, kan du styre både logon scripts og Policies centralt. Dette er almindeligvis fremgangsmåden, og i et netværk med 350 brugere en absolut nødvendighed! Hvis du har det daglige ansvar for et så stort netværk, bør du tage microsofts MCP uddannelser. Her lærer du alt om implementering af bl.a. Policies og logon scripts. Se mere her: http://www.microsoft.com/trainingandservices/default.asp?PageID=mcp&PageCall=steps&SubSite=cert
Avatar billede vildmule Nybegynder
08. februar 2001 - 12:55 #17
Jeg er enig med Klaus_philip, men Microsoft policy omhandler kun Windows, jeg har også et behov for at Os/2 brugere kan logge på Windows domain og der virker Policies skam ikke. Derfor bruger jeg Scripts.
Avatar billede klaus-philip Nybegynder
08. februar 2001 - 14:56 #18
Nå... det skrev du jo ikke noget om! Spørgsmålet gik jo på hvordan du kunne styre win95 klienterne. Har du overvejet at droppe os2 klienterne? Man kan vel næppe retfærdiggøre deres tilstedeværelse i et produktionsnetværk længere.